|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder handlar det om en 525 e34 från 88 som ännu en gång har bestämt sig att stilla till problem. Började igår när jag körde hem bilen på kvällen, en cirka 10 kilometers körning, när jag nästan var hemma så ryckte motorn till lite vid gaspådrag över cirka 3000 varv, tänkte inte desto mera på det då och antog att det var något tillfälligt som vanligt. Så idag när jag startade bilen så gick den igång som vanligt men hackar så fort man varvar över 2000-2200. Det är inte så att den bara går dåligt utan man kan inte varva mer än så. Så något på den elektriska sidan antar jag. Det första jag kom att tänka på var varvtalsgivaren som även var boven i dramat senaste gången bilen krånglade. Det var i januari 2007 som bilen vägrade att starta plötsligt och blev då bärgad till bmw-verkstad där de efter mycket arbete konstaterade att varvtalsgivaren var trasig men fungerade emellanåt. Så nu undrar jag om det är troligast att det är samma givare som krånglar igen? Eller finns det andra förslag. Har förvisso ganska gamla stift i bilen men eftersom felet kom på en gång och att motorn dör på alla cylindrar så utesluter jag dem. Bilen har senaste veckorna gått lite högre på tomgång emellanåt. Dessutom har jag förstås standardfelet där mätarna dör pågrund av uttorkade kondensatorer i instumentpanelen. Men alla dessa fel har hängt med flera år utan att motorn gått dåligt. Ska försöka se om jag får tag i en begagnad varvtalsgivare att pröva med, vill minnas att den var ganska dyr att köpa ny. Är det samma givare på allamodeller eller skiljer de sig åt? | |
|
Kolla rotor och fördelarlock, med kass varvtalsgivare går inte bilen att starta som du skrev. Hade liknande problem på min 520-88 och då var det tänspolen som var intermittent. FAF |
|
| Prövade byta tändspolen men ingen skillnad. Ska försöka byta rotor och fördelarlock nu. | |
| Bytte rotor och fördelarlock nu, ingen skillnad, är det styrboxen som bråkar månne? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.