|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag skulle börja med att ta bot plastskyddet. Först ett litet lock som man bänder loss med en skruvmejsel, sen ta bort den lilla bulten under. Men sen kom jag inte längre. Jag fösökte vicka och bända loss plastskyddet, men lyckades inte. Jag kunde inte tänka mig att det sitter en bult längre in för den skulle man inte komma åt. Hur gör man? Hälsningar Anders | |
|
Kåpan sitter med två muttrar under plastlocken. Kan tänka mig att den inre sitter lite skymd under torkarlådan på 3-serien. Oljelocket måste av också:Länk När kåpan är borta kommer man åt att ta bort tändspolarna: Länk Brunnarna är djupa så man behöver ganska långt verktyg. Glöm inte att sätta tillbaka jordflätan till bryggan som håller spolarna. |
|
| Tillägg: Titta om det inte finns någon gummiplugg eller hål i lådan för vindrutetorkarna för åtkomst om det är trångt. Dom måste ha löst det att kåpan skall gå att få bort utan att lyfta ur motorn ;) | |
| Ser ut att finnas lite luft emellan, men det är säkert lätt att tappa ned plastlocket. Och det kommer INTE ända ner på golvet :)Länk | |
|
Aha! Jag lossade tydligen fel lock, inte det med oljelocket. Så här är det muttrar. Men hur tusan kommer man åt den inre muttern? Hälsningar Anders |
|
|
Man öppnar locket på kupéflter behållaren. Det är 3st vred som håller det. Där under tar man sen ut kupéfiltret och där bakom finns 5st torx som håller hela behållaren. Demontera dessa och hela lådan är lös. Därefter ska du komma åt.. |
|
|
Man tackar! Hälsningar Anders |
|
| 4st skruvar ska det vara såg jag. Du behöver snäppa loss kablarna som sitter i frakant på "lådan" med kom jag på. Men det ger sig självt. | |
|
När jag lyft av plastskyddet stod jag som ett fån. Jag försökte dra upp tändspolen efetr att ha lossat kontakten, men det gick inte. Sen hittade jag en engelsk sida där det är förklarat väldigt bra med bilder och text, se här; Länk Man ska ju tydligen dra upp tändspolen men den kan sitta hårt. Mitt förslag är att denna länk läggs upp på Autopower Jag tycker det är förvånande att det inte finns en beskrivning över att byta tändstift, för det är ingen självklar sak. Hälsningar Anders |
|
|
På äldre M54:or som min 01:a sitter spolarna med vanliga sexkant. Det ser ut att vara tätare med den senare spolen. På de äldre får man lätt en halv dl vatten i varenda tändstiftsbrunn om man spolar motorn. Punkt 12 på beskrivningen verkar bra. Gärna en citronskiva med Heffe-Wisse. Ofiltrerat och grumligt mmmm! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.