AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.178

Går varm, olja i kylarvätska. 535i -91 (hel packning)

Mx
42
Mxrush
E39 540IAT -98
Hejsan

Min bil började gå varm på tomgång, senare även vid drift. Hade spår av olja i kylarvätskan, så jag såg till att toppen lyftes av, men den packningen såg hel och fin ut. Inget vatten har vart i cylindrarna heller.

Hur kan det ha kommit olja i kylarvätskan? Och varför går den varm?

535i -91

mvh Erik
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, antingen har din vagn varit "utsatt" för en "topprenovering" tidigare och oljerester är kvar i systemet efter det haveriet eller så har du nu spricka/or i toppackning eller topp.
Kan om det är som jag skrev först(oljerester sedan tidigare) också vara en simpel luftning som krävs eller också byte av viscokopplingen som bidrar till dina symptom, men det låter mest som defekter i toppen alt packning trots allt.
OBS! Ingen garanti att det är detta, men troligt..

Jaja...du får väl åka in med toppen hos någon som kan kontrollera den mht sprickor och då ev. få ett bättre svar.
Eller kanske då i förlängningen hitta en komplett bra motor på lämpligt vis..

Har du kompressionstrycktestat?
Bubblar det i expansionskärlet med motorn i gång?
Dvs ser man om motorn trycker komp in i kylsystemet?
Det måste ju vara en ganska stor(jaja) läcka innan man ser dylika symptom ska jag kanske skriva..

Mvh Janne.

Mx
42
Mxrush
E39 540IAT -98
Mekanikern misstänker att packningen blivit bytt förut, han tyckte inte att det var några större mängder olja i kylarsystemet. Han har kollat toppen så gott han kunnat och kan inte hitta några som helst fel på den.

Så hoppas på att det var oljerester ifrån en gammal renovering och att felet ligger någon annanstans. Termostaten skulle kollas nu, vore ju lustigt om det vore något så enkelt nu när toppen är av.

Nej,har inte komptestat. Lät på honom som om det inte var någon idé.

Bilen har rent effektmässigt fungerat felfritt.

Tack förresten!
me
1
mezmerize
528 iM -97
tjo.
låter som sprucken topp.
men kan räckaa med att lufta den riktigt. å man ska inte ha expansionskärlet ska absolut inte vara öppet med motorn igång.
då drar d bara in luft å du får luftfickor.
tro mig. haft en bil som stod still länge för d där. ring bmw så säger dom hur du ska göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.