AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.111

Varför får jag hjulplattor?

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Kan man få en "hjulplatta" egentligen? Jag är lokförare till yrket och då får vi ibland hjulplattor när ett hjul låst sig och hjulet blivit slitet och platt på ett ställe.

Saken är den att jag köpte nya däck (Goodyear Eagle F1) för ca en månad sedan, efter montering tyckte jag att jag hade små vibrationer i ratten i motorvägsfart, jag åkte tillbaka till firman och fick endast framhjulen ombalanserade. Ombalanseringen var för 2 veckor sedan och jag har fortfarande obalans fast bara ibland.
Här om dagen körde jag en massa små ärenden inne i stan och sedan motorväg, då hade jag inga vibrationer på motorvägen. Idag körde jag ett kort ärende, bilen stod sedan 4 timmar, sedan körde jag motorväg med vibrationer. Bilen stod sedan 4 timmar till och körde sedan utan vibrationer hem.
Det har varit på liknande sätt flera gånger, att jag först haft vibrationer men efter lite körning så försvinner det.
Skall tilläggas att när jag tog bilen idag hade den stått stilla i 4 dagar. När jag stått parkerad ett tag så känner jag svagt hur hjulen har plattor och den liksom gungar när jag kör långsamt, detta försvinner efter några hundra meters körning.

Detta är MYCKET irriterande. Vad ska jag göra??
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
Helt normalt med mjuka däck, försvinner efter en tids körning.
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Bromsarna ligger inte på nåt då?

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Jag vet inte hur det är med dessa däck men det är ganska vanligt med s.k morgonsula, d v s att däcket plattas till och inte blir runt förrän efter några km körning, väldigt irriterande. Jag hade samma problem på Continental Premium Contact på en S60 T5.
ro
133
roblon
320dT M -06
Japp, har märkt samma tendenser även på mina däck (Falken FK452). Märks nog knappt något när jag åker hemifrån, för då måste jag åka genom staden, men när jag åker från jobbet så är det 90-väg och då vibrerar det klart märkbart de första kilometrarna. Irriterande.

Tyvärr har jag en lite lätt obalans ändå, men det är tydligt att det blir värre om bilen stått parkerad ett tag...

/Robin
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har haft ett några cabbar som stått halva året utan att det märkts nåt.
Michelin och Pirrelli P Zero som är ganska mjuka. En bil på dubbfria vinterdäck över vintern men de var också helt runda när jag tog fram bilen på våren.
Har haft Eagle F1 däck en gång de var inte bra. Kolla om de är tillverkade i Kina/Asien.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Märkligt dehär, väldigt märkligt att det ska behöva vara så. Jag har för tillfället 3 bar tryck i däcken och tycker att det borde göra att plattorna märks mindre, vilket jag inbillar mig att det gör.

Jag har haft Falken däck på en tidigare BMW och hade inga plattor.

Pew: Mina framdäck är gjorda i Kina och bakdäcken i Tyskland. Jag har försökt reklamera mina framdäck men återförsäljaren säger att det är exakt samma gummiblandning och ingen som hälst skillnad, jag har dessutom 2 års garanti. De hänvisar även till Goodyear Sverige för att få detta bekräftat, har dock inte fått "tummen ur".

Skall tilläggas att det är väldigt lite vibrationer, det går knappt att se vibrationerna i ratten med blotta ögat och det känns knappt när man har båda händerna på ratten. Håller jag väldigt nätt i ratten med en hand känner jag ett svagt burr... Men jag är överdrivet pedantiskt med allt, inte bara bilen...
gretzky
Testa med att köpa riktiga däck nästa gång. Låter hårt men så jävligt är det. Michelin= enda däcket som verkligen är värt slantarna.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Jag kör med Michelin Pilot Sport och får hjulplattor efter ca 3 veckors stillastående i garaget, men går över efter 2 km.. Men om det blir hjulplattor efter en dag eller dyl så måste det vara riktigt dåliga däck eller extremt mjuka.. Gå tbks till däckgubben och be om michelin istället om du vill ha dom bästa däcken..
Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Har 2 st cabrioleter som står stilla i 5 månader varje vinterhalvår men har inga problem med att däcken får plattor, det låter märkligt att det skulle bli så efter bara ett par dagar.
Ni
966
Nip
320i-04
Är inte grundproblemet att det är lite lätt obalans/orundhet i två hjul, och beroende på när obalanserade ställena tar ut varandra eller förstärker varandra bestämmer om det märks, för att hjulen hela tiden rullat lite olika sträcka i typ kurvor och så. Det förflyttar sig hela tiden den effekten med både hastighet och vid kurvtagning osv.

Låter helkonstigt att moderna däck skulle få märkbar orundhet på bara några dagar eller timmar. Då har man nog helt fel däcktryck eller liknande.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.