AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.149

Varför alu. nedre länkarm ist. för stål?

$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Jag har för mig att jag har läst någonstans varför man använder alu. länkarm ist. för stå men hittar inte detta nu. Gick det att byta spidelled i alu. länkarmen men inte i stål länkarmen eller hur var det?

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Spindellederna går inte att byta, men efter vad jag läst så: gummibussningen går att byta i stålarmen, men inte i aluminiumarmen.
Jag har aldrig fått klart för mig varför det finns två varianter så om du hittar får du gärna länka till det här

/Mats J
Th
593
Theobald
750ial -88
Rent spontant så måste det vara en viktfråga.
Aluminium väger bra mycket mindre än järn/stål.
En gissning, mindre vikt = mindre påfrestning = mindre slitage
på leder o bussningar!?

"Nöden är uppfinningarnas moder."
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jo aluminium är lättare för samma volym, men bärarmen i aluminium måste byggas grövre för att hålla... Dessutom är detta bara en enskild komponent i hjulupphängningen så påverkan på den fjädrade vikten borde vara mikroskopisk, speciellt som ena änden bara roterar runt bussningen och bara ytteränden åker upp och ner då det fjädrar.
Så jag är inte nöjd med den förklaringen.
Möjligen skulle det kunna vara så att en aluminiumbärrarm flexar annorlunda under belastning så bilen får andra vägegenskaper vid hård körning. Men jag har aldrig sett någon sådan kommentar någonstans

/Mats J
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Det handlar givetvis i första hand om att man vill få ner den ofjädrade vikten. Vi ser ju exakt samma syndrom på allt vad tävlingsbilar heter, att man väljer så lätta material man kan får och har råd med i hjulpphängningarna.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Men att försöka få ner den ofjädrade vikten på detta sätt är ju rätt misslyckat, man kan ju räkna med att i princip halva bärarmen är ofjädrad vikt. Det är ju mycket effektivare att sätta på tex bromsok i aluminium, där åker ju hela vikten med i fjädringsrörelsen. Dessutom borde man ju gjort båda bärarmarna i aluminium om man tycker det hjälper, nu finns ju bara den ena som aluminiummodell.

/Mats J
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det gör man ju också. På min E39:a är spindlar, dämparrör, och oken delvis i alu. Så även länkarmarna.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Nej det är inte misslyckat, därför att det skulle bli tyngre med stål. Vi få tänka på att det även finns en kostnadsfråga och sannolikt även en driftsäkerhetstanke.

Bromsok i alu blir sannolikt mycket dyrare och kanske inte är lika driftsäkra och underhållsfria som ok i stål.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Is
468
Ismo
735iA -87
Finns ingen anledning att tillverka det i aluminium, vikten har minimal egenskap då det inte lättar värst mycket övrigt.

Kostnad? Billigare med stål, både material och tillverkning/bearbetning.. nja förutom om det är gjutgods.. och transporter mellan bearbetnings ställena.

Men det sämsta egenskaperna aluminium är att saltet från VÅRA vägar gör att det blir bara skit kvar av det... sen finns det en annan ska som spelar stor roll i blandning med stål.. Stål rostar ju vart det än befinner sig i världen vet ju nog alla, så rost och aluminium är ett helvete.

Rost är värre mot aluminium än våran vägsalt, nästan som det fräts bort..

Annat roligt man kan göra med slipdamm från både aluminium och stål, blanda i vatten och låt det torka.. jisses vilken reaktion det blir när stålet börjar rosta, temp på 1500-3000*C beroende på blandning, yep det blir Thermite, smälter genom allt inklusive diamant, används ofta att smälta samman tågräls.

Hade en fat på jobbet som fick sig en sådan reaktion, bara att köra ut skiten på gården med trucken, kall vinter dag med snö, is och hela faderuttan.. runt fatet var det snus torrt när brandkåren tillkallades... bara för att se till att det inte börja brinna runt fatet, vatten i "aktiverat" Thermite är lika med ett inferno av sprättande smält metall.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det handlar om pengar. Det går åt mer energi att gjuta i stål , därför
använder man aluminium.

mvh stefan
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Är det verkligen så att gummibussningen inte går att byta i Alu.länkarmen
men det går i stål armen. Har alu. armen nu och tänkte byta bussningarna
men i så fall får det nog bli en Biltema arm i stål. Körde med Biltema armen i min gamla E34 och det fungerade klanderfritt i ca. 8000 mil. Det var så långt jag hann köra innan bilen stals och slutligen såldes.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Jag säger det igen, man använder aluminium för att spara vikt.

Aluminium är dyrare än att göra det i stål.

Man hade gärna gjort mer saker i aluminium, men det blir för dyrt jämfört med stål. Men ju dyrare bil ju mer marginaler rent ekonomiskt, och ju mer grejor i aluminium i hjulupphängningar och chassie.

Vi får inte bara tänka på att man vill minska den ofjädrade vikten, vilket jag lite slarvigt påstod i första inlägget, utan man vill spara på den totala vikten på bilen. Kan man dessutom minska den ofjädrade vikten så är det ett extra plus.

Det finns även vissa fördelar i själva konstruktionsledet med aluminium jämfört med stål.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Men varför är då denna bärarm i stål på vissa modeller och aluminium på vissa???
Det kostar ju att hålla igång två olika artickelnumer.

/Mats J
Visa användare
31
robert___j
320ik turbo-89 740i -92 750i -89
ja tror bestämt dom gör dom i aluminium för krocksäkerhet att den ska ge vika före något annat..
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Det låter ju som en möjlig förklaring!

/Mats J
Visa användare
31
robert___j
får ju inte glömma att byta en länkarm än att sätta bilen i riktbänk!!!!
Visa användare
31
robert___j
billigare ska de givetvis stå med
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.