|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Vilken bil ska jag köpa mellan dom här 2 bilar : BMW : Länk Audi : Länk Är ute efter en bil för >190 tusen. Alla förslag är välkomna. Tack på förhand. | |
| Sorry, budget är max 190 tusen :) | |
|
Audin ser modernare ut. Och Quattron borgar ju för körglädje i paritet med BMW:n. Sen har den finare färg, nyare, lägre mil, beg. försäkring och billigare (oprutad). Så Audin för min del. |
|
|
Länk |
|
|
Dessa två hade jag tittat på i 190 klassen; Länk Länk |
|
| Tack så mycket för era hjälp, min smak är en fin och låg mil bil, helst svart eller silver. | |
| Håller inte alls med om att Audin ser mer modern ut. Det är ju förra generationen. Personligen hade jag letat upp en 325:a med lite mer utrustning. Alternativt tittat på en 523:a eller 525:a. | |
Bayer_Aleks |
Av dem två, helt klart Audin. Den är den mest lyckade A4 serien dem har tillverkat när det gäller minst fel. Dessutom är den 220 hk motorn en "TS" motor vilket är att föredra. Du får mer motor och mer roligt för pengarna hos Audin. All ära BMW men jag tycker 325 va riktigt seg pga att den inte hade lika bra klipp som Audin.Jag hade förra generationen A4 med ett MTM chip som gick som en skållad råtta. Tänk på att du pruta på bilar som ligger över 200.000 kr strecket ner till 190.000 kr. |
|
kan bara hålla med Bayer_Aleks om att Audin är en roligare bil. Körde 11000 mil med min TS Quattro Avant (-08) med BSR chip och det var roligt hela tiden. Även utan chip så går TS modellen riktigt fint. Även BMW:n ser fin och välvårdad ut men mitt val mellan dessa bilar hade blivit Audin.. München |
|
| Håller med - Audin! | |
| 325'an med mer utrustning, bl.a läderklädsel. Skulle aldrig betala nästan 200.000:- för en såpass ny bil med tygklädsel. | |
|
Hur definierar ni "roligare"? Acceleration rakt fram eller körglädje när det börjar svänga? Jag föredrar det andra, eller som Colin Chapman en gång i tiden sa - det är inte viktigt hur snabbt du kan åka rakt fram, utan hur snabbt du kan åka genom kurvorna. Kör själv en Audi quattro och kan inte säga att den är underhållande när man måste byta riktning, vill bara plöja rakt fram. Det bästa man kan säga är att den känns stabil och säker. Men inte rolig, inte på långa vägar. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Tror också att BMW:n är roligare när det svänger. Ett av problemen till A4:an är att motorn sitter för långt fram, det blir för mycket vikt över framhjulen. På senaste generationens A4 har Audi monterat motorn lite bakåt,och dom har blivit lite roligara att svänga med. |
|
|
Inte bara viktfördelningen som är fel, även styrningen känns på nåt sätt oprecis och okänslig jämfört med BMW. Och tyngre med. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Jag utgick från bilarna som halohola länkade till och då är min uppfattning att Audin är roligare att köra. En E90 med mer sportig utrustning är en annan sak. Hade en E90 325 -06 med klassisk tjänstebils utrustning, körde 8000 mil och när jag bytte till A4 TS quattro 220 -08 var skillnaden stor. Jag hade då haft en A4 1.8TS quattro (STCC-varianten) innan jag köpte E90:in och när jag bytte bil för 3 veckor sedan provkörde jag en rad olika motoralternativ på 3-serie och A4 men valde tillslut en A4. Om det hade funnit mer i budgeten än 7.5 basbelopp hade valet blivit BMW helt klart, men tyvärr.. Tilläggas skall att vi köpte ny bil till sambon i juli och valde då mellan Audi S3 och 130iM, och det står en Japanröd 130iM på garageuppfarten så visst är BMW roligare om man får välja helt fritt.. München |
|
Verdi |
Jag är väl en av få som åker verkligt kurviga vägar till vardags till jobbet och som har åkt vägen ett 70-tal ggr med en A4:a quattro och ett 30-tal ggr med en E90. Jag sätter oftast farthållaren på 100 och vissa kurvor är då på gränsen eftersom jag inte vill gena för mycket heller. På A4:an hade jag sportchassi. På E90:n jag har nu har jag standardchassi. Det som jag kände direkt var hur bilen liksom vill in i kurvorna där Audin ville rakt fram. Kurvtagningen var absolut mer forcerad i Audin. Man har mer kontroll i BMW:n och den känns bättre balanserad. Skillnaden är mycket större än jag trodde. Som Audi-ägare fnyste man ibland åt det där som BMW-nissar snackade om. Rakt fram på motorväg märker jag ingen större skillnad. Möjligen lite fördel BMW även där faktiskt. Dock så har Audin sina starka kort också om man jämför de två bilar du har hittat. Tror Audins motor är strået vassare och jag är fortfarande lite kär i quattro. Dessutom är den bättre utrustad. Betydligt bättre stolar osv. Alltså, hade jag ENDAST de där två att välja bland så hade jag tagit Audin. Men om du kan hitta en bättre utrustad E90 så är nog den bättre. ps. Den Audin är ju samma grundkonstruktion och samma grunddesign som den modell som kom 2001. E90 kom 2005. |
|
Jag skulle letat vidare och försökt hitta en 325 med nya 3 liters motorn. Du kommer få mer körglädje i BMW:n. Svärfar hade en ts 2.0 quattro som kändes väldigt seg. Gasresponsen var sämre än i en diesel. Var fanns de 220hk? parkerade hemma i garaget! Möjligt att jag är lite hård nu i mitt påstående men det var vad jag upplevde. //Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.