|
|
|
|---|---|
|
Efter att åkt bmw i nästan 10 år tycket jag att kvaliten har stört dykt. På mina tidiga modeller (E36, E46, E39,) var det nästan aldrig några problem, skötte man bara service så, då kunde ju verkstaden säga tilll om det var ngt. Nu sker det ena efter det andra. Några problem som dykt upp i min bil, active steering fault, passenger airbag failure, krånglande elhissar (klämskydd) på 3 rutor av 4 möjliga, ROST 6 ÅR GAMMAL BIL. Kurvljus ur funk efter 4 år (på tok för dyrt att laga ca 12000 inkl jobb. stolsvärme brände hål på klädseln (skinn), firrande ljud från fläkten. High rate of battery discharge ?? CD spelaren läser inte varje gång, hoppar mellan cd och radio som det tycker. Detta är saker som iallaf jag blir galen på, man åker ju bmw för kvalitens skull och att det är trevliga bilar att KÖRA men man ska nog inte äga någon. Har nu tröttnat och bytt in den. MVH en som tröttnat på BMW | |
|
Låter som ett riktigt oturligt måndagsex. Jag har haft en 316Ti compact -02. 320i touring -03 och nu en 523i touring -08. På den första bilen var enda felet en airbagsensor på 4år. Den andra bilen hade trasiga tändspolar 2st vid ett tillfälle, samt samma airbagsensor på 2 år. Nuvarande bilen har haft en trasig högtryckspump. som dock var ett känt fel enl BMW. Jag tycker dessa fel är helt ok iaf om man jämför med bekanta med andra märken haft för fel. Dessutom alltid väldigt snabb och bra service på BMW verkstad, främst Bilcentalen i Segeltorp. Pappa har en 318i touring -07 som är helt felfri hittils. På de 7 åren jag kört bmw nu så tycker iaf jag inte att kvaliteten blivit sämre. |
|
|
Jag kommer kanske bli hatad här nu men det är också mitt intryck att BMW inte håller samma nivå på kvaliteten som körglädjen. Jag har bara haft en BMW men familjen kör nästan uteslutande Toyota. Världens "gubbabilar" men de kånglar tamigfasen aldrig. Farmor köpte sin corolla -94 ny. Hon har i skrivande stund inte ens bytt batteri. En glödlampa har dock gått sönder... Avancerad elektronik verkar onekligen inte vara det lättaste för BMW att hantera. Vågar jag påstå att en lexus generellt krånglar mindre? Jag tror det... Missförstå mig inte nu, jag gillar verkligen BMW:s teknikframsteg, men borde man inte utprova tekniken i lite mer avancerade uthållighetstester? |
|
|
E32, E34, det var kvalité! Sedan har det gått utför. //Magnus |
|
|
Kvaliteten har störtdykt. Fortfarande kul att köra, men de äldre modellerna var superstabila på motorvägen. Samma känsla infinner sig tyvärr inte i E60, trots byte till ej RFT. Åter till byggkvaliteten: Beställde blanksvarta lister, bländarna är halvmatta... Passningen på sömmarna i sätena ser ut som hej och hå. I-drive är ju inte direkt blixtsnabb. Ganska många har oljud i differentialen. Hmm. Skärpning BMW! |
|
|
Högt pris, hållbarhet och driftsäkerhet borde höra ihop men......... Länk |
|
|
Måndagsex? Hur många måndagar är det då i en tysk arbetsvecka..... Håller med 944_driver! //Michael |
|
|
Efter 11.000 mil med E60 så har den varit felfriare än E39:an vi hade innan, på motsvarande miltal. På E60:an har vi i stort sett bara bytt head up displayen och den finns ju inte ens på e39. Däremot är det störande att man måste behandla dörrlisterna varje sommar för att slippa knarret. Vissa detaljer i inredningen upplevs dock solidare på e39 än i e60. Åtminstonde om man har pre LCI. **BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Börjar åxå undra. Familjen har sedan slutet på 80-talet varit "otrogen" med att äga MB (280E -94) Nissan maxima 3,0, Mitz galant, Lancer sport, tydligen blivit bortskämd med att inte hitta konstiga fel och oljud varje vecka trots många mil och sparsam skötsel. Att vara entusiast är en sak, men att utöva M/S är en annan. Skall noga omvärdera mitt bilval nästa gång. Stillaman |
|
|
T.o.m gubbarna på BMW (iaf där jag lämnar min) tycker E39 klöddar mindre än E60. Berättade för meckaren att jag själv var sugen på att byta till en E60 diesel. Då frågagade han mig: " E du säker på det?" Frågade såklart vad han menade och mycket riktigt så kladade E60 mer. Han körde själv för övrigt en E39:a 525..... Men vilket märke ska man egentligen köpa om man inte vill åka nått jävla japsskit?? MB e juh helt uteslutet. Får nog bli en Audi kombi igen (3:dje ggr gillt då) som nästa familjebil. Dan Helsingborg Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 |
|
| bakhjulsdriven volvo.. inte så mycket bil för pengarna men man slipper mycket krångel iaf.. | |
|
MB slutade ju bygga bilar -95, (E-klass) Japaner fungerar oklanderligt, iaf de första 25 000 milen, Alfa är roliga men orkar antagligen inte mer än 15000 mil innan det börjar hänga, Audi är bra bilar men lite tråkiga? Tydligen måste man välja mellan känsla och trygghet. Troligen väljer man känsla... Stillaman |
|
|
Skulle snarare vilja säga att Mercedes slutade bygga kompromisslösa vagnar i och med R129 och W140. Detta skedde år 2000 respektive 1998. Sedan har vi ju W124,123 och 126 som är i en klass för sig men lite äldre vagnar. Vet dock inte alls hur nya MB är och om de har kommit tillrätta med kvalitetsproblemen. |
|
|
Audi är väl knappast felfritt heller, dessutom verkar det som om både service och reparationskostnaderna är högre än för BMW. Jag bytte bort min A6:a efter ett år, det var min första och sista Audi. /Maxax |
|
|
MB´s kvalitet blir aldrig som på W124. När de lade ner modellen -95 slog de spiken i kistan på en epok. En bränslesnål, säker, hyfsat rosttålig, genomarbetad, extremt bekväm bil med lastbilsframvagn och ett stort antal olika bestyckningar. (MB500E var brutal och spöade det mesta.) Stillaman |
|
|
W124 hade rejäla problem i början 84-85, Tyska taxichaufför protesterade till och med :O Cabben (A124) fanns till juni 1997. R129 fanns till 2001. Geländewagen är inte den ok i kvaliten? Klassisk Merca fyller 30år i år:) Stephan |
|
| Ja, en G55 AMG hade inte gjort ont att äga, bortsett från bränslekostnaden möjligtvis. :) Nu är vi OT. :) | |
|
Fram till -88 hade MB enkel kamkedja som var klen och kunde smäcka. Den dubbla höll i 100 år om man bara skötte sträckaren och oljebyten. multibakaxeln var avancerad och svindyr att renovera, men gav fantastiska vägegenskaper. Men det var då det. Nu tillverkas elektronikbomber som med taskigt underbyggd livslängd gör livet surt för tredje och fjärdehandskonsumenterna. Dags för Tyskarna att inför "Operation Qualität" igen som de gjorde med Tex. med Audi 100 i mitten på 80-talet. Kineserna kommer... Stillaman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.