AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.597

Någon som har information om denna M3 E36 3.2?

pe
18
pelko
BMW 325iM E30
Går i tankarna att handla en M3 E36 3.2.

Såg en silvrig på Blocket som verkade intressant. Det enda suspekta jag såg var att -01 köptes bilen utav en biluthyrningsfirma, samma dag köptes bilen utav en privatperson. Jag antar att privatpersonen är involverad i företaget men varför gjorde man så? Finns det något att misstänka där?

Här har ni annonsen: Länk

Jättetacksam för all information jag kan få.

Mvh
Od
81
OdiN88
320Ci E36 -95
325Ci E46 -01
M5 E39 -00
Har du regnr på bilen, kan du nog få mer hjälp.
pe
18
pelko
BMW 325iM E30
Givetvis, missade det. RHL601.

Mvh
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Synd att den inte har nån servicehistorik:-( är oxå lite sugen på den annars..
Peddan: Ingen servicehistorik, hur menar du? Den har varit i Sverige i 9 år så det borde gå at kolla upp via BMW. Stämplarna i boken kan man kolla genom att ringa verkstäderna den varit på.

Pelko: Pratat mer med ägaren?

Mvh Filip
pe
18
pelko
BMW 325iM E30
Ja det har jag.

Sedan -01 har ägarna servat den själv. Ingen tidigare bok finns tyvärr. Den nuvarande ägaren har en egen org bok som han köpte men den är ju inte med sedan bilen vart ny.

För mig är dagens skick viktigt och man kan se hur en bil mår relativt enkelt om man har koll. Historik är guld men det ska inte stoppa allt.

Mvh
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ja precis, ingen originalbok....tyvärr är det omöjligt o SE om motorn snurrat 25 eller 15000 mil, självklart är ju skicket avgörande här men man ska nog inte stirra sig blind på mätarställningen när priset ska sättas....:-)

Mvh Peter
pe
18
pelko
BMW 325iM E30
En kass motor ger biverkningar så det går att HÖRA motorns skick men givetvis får man inte lika bra koll som om man hade öppnat den. Men även om du har en stämplad bok så garanterar inte det en fräsh bil.

Mvh
Jag brukar tänka så här när jag köper en bil:

"Hur lätt är den att sälja sen?"

Jag skulle inte vilja köpa en M3 utan org. servicebok för det går knappt sälja sen, om man inte ska bygga på M3an utav bara helvete ;)

Jag har oxå resonerat så som Phoenix M3 men efter att ha sett ett antal bilar med s.k. kompletta serviceböcker och fan vet allt så har dessa ändå varit katastrofalt dåliga i skicket, en del flerfärgade, inget spets i motor osv. Så stirra inte alltid dig blind på endast serviceboken är mitt råd. Oftast känner och hör man om bilen är ok. Lukta, lyssna, titta noga och kryp på alla fyra när man synar en bil brukar funka i de flesta fall =)

Filip: Om en M3:a hade haft komplett ifylld serviceboken från före detta BMW-verkstaden i den ort där du bor hade den serviceboken varit mindre värd än om boken hade saknats. I den verkstaden hade jag inte ens lämnat in cykeln för att smörja kedjan. =) Därför menar jag att serviceboken garanterar definitivt inte allt.

Jag servar min M3:a själv och sparar all dokumentation/kvitton inplastade i en pärm vilket jag tror är minst lika seriöst som en fullstämplad bok. Endast de jobb som behöver specialverktyg lämnas bort och i de fallen är det Jarls Bilservice som gäller.

///M. Pedersen

Visst kan man serva själv om man har kunskapen. och spara kvitton ody. men ställa ventiler och liknande bör man väl vara utbildad för? Jag köpte en bil utan servicebok, en helt ok bil, hade den i ca 2år, inga problem, men när jag skulle sälja den, fick jag bara skambud pga avsaknaden av servicebok.
pe
18
pelko
BMW 325iM E30
Jag kan skruva och är inte rädd för att göra det och vågar även påstå att jag kan syna bilens skick noga, det gör mig inte rädd att köpa någon bil som har småfel eller avsaknad utav dokumentation.

Mvh
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Jag håller med ///M/// och pelko. Jag brukar f.ö. alltid ringa upp tidigare ägare. Visst kan dom oxå ljuga om hur bilens skick är.. men till vilken nytta? Dom tidigare ägarnas ord väger tungt i dom fallen jag har köpt bilar. Jag inbillar mig även att en välputsad bil (tvättad och rengjord där man normalt vis inte brukar rengöra) är i bättre skick än en smutsig bil med mer historik i boken.

/Jonas
Precis Casy! så tänkar jag också, en som tvättar och sköter sin bil och även servar själv är bättre än en skitig bil som har massa stämplar. Då känns det som om ägaren inte brytt sig något mer än att lämna in bilen när lampan lyser.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Instämmer helt med /// M /// och Casy! Jag sköter min bil helt och hållet själv fram tills dess att jag antingen inte har verktyg eller att jobbet känns som de är över mina kunskaper.

pe
18
pelko
BMW 325iM E30
Lagt handpenning på bilen och hämtar i veckan.

Den var som beskrivet med lite småsaker men i övrigt bra skick. Trevlig och ärlig säljare också.

Mvh
Grattis, hoppas du blir nöjd, har själv samma modell och är mer än nöjd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.