AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.845

Erfarenheter 530d e61?

Tänkt bolla lite tankar och funderingar kring denna bil inför för ett ev. köp. (eller rättare sagt ett byte mot min nuvarande bil)
Brister, kostnader service/ägande o.s.v

Hi
136
Hilden
Audi A8 4.2TDi
Finns rätt bra och omfattande köpinfo om du söker men:

se till att filtret i toppen är bytt mot en oljeavskiljare (igensatt filter = potentiellt motohaveri), att spjällen i insuget är borta alt tas bort omg (spjäll kan sugas loss och åker in i cylinder = motorhaveri), att slangar/kopplingar/etc till nivåregleringen är fräscha (standardfel på åtminstone tidigare e61 med spruckna slangar = suger in tjuvluft o skit i systemet = kompressorn skär så småningom = 10k i repkostnad)

I övrigt inga stora grejer. Har kört min i 6000 mil på 1,5år ich bara behövt byta ett hjullager vilket får betecknas som normalt efter 15500mil så jag är sjukt nöjd. Klar förbättring jmf alla Audis jag kört tidigare.

5400 i skatt, jag ger 800/m i försäkring. Oljeservice ca 2500 på BMW. Ja det var väl det. Sök runt lite så hittar du mer info. Dra över ett PM om du funtar över ngt mer specifikt
Hilden

Känns som rätt allvarliga barnsjukdommar! Men har man koll på grejjerna så klarar man sig från tråkiga överaskningar, så är det ju.

Skatten på den jag har kollat på ligger på 7727kr/år!?
Försäkring som du säger ca 800kr/år
Jag åker nog för lite för att det ska vara någon ide med en stor diesel tråkigt nog (om man tänker kostnads mässigt).
Hi
136
Hilden
Audi A8 4.2TDi
Ja exakt. Tycker det är en klockren bil på alla sätt men det är ju skandal att BMW inte fixar tll dom där trots allt kända felen innan katastrofen är ett faktum. Tur dock att det är relativt enkelt att rätta till på egen hand. Filtret tar ca 1h och spjällen 1-2h till. Görs med fördel på samma gång och kräver inga direkta specialverktyg, lyftar eller annan utrustning.

Du har inte räknat skatten på vikt då? Har du partikelfilter så ska den absolut inte vara 7k utan lite styvt 5k eftersom man skatteklassar den på utsläpp. Kanhända den är felklassad men då kan du göra en förenklad regbes för ett par hundra så dom rättar till det. Så fick jag göra.

Försäkringen för mig är alltså 800/m, inte per år, men sånt varierar ju väldigt mycket map ort, person o bolag så det är inte så relevant.
Haha inte 800/år som jag skrev självklart 800/månad blev lite fel där.

Som du säger, att inte BMW fixar felen är trots allt en premiumbil!

Enligt pappren från vägverket på den aktuella bilen står det skatt: 7727kr/år känns som det är lite för mycket, iof så är den importerad om det kan ha med saken att göra?
Hi
136
Hilden
Audi A8 4.2TDi
hahaha ok, tänkte väl det. Har bilen partikelfilter måste du kunna regga om den. Tror dock du behöver ett papper från BMW åxå som bekräftar utsläppen men det ska dom väl kunna ordna fram. Import spelar ingen roll utan det är antingen vikt eller utsläpp, och har bilen part.filter är det smartare att klassa den på utsläpp men uppenbarligen tänker inte bes.gubbarna alltid på det, eller så är det ett bra sätt för SBP att tjäna extra pengar på obetänksamma bilägare som jag själv...
tf
17
tfoggy
X5 4.6is
vilket filter i toppen menar du att man ska byta.?ta bort spjällen i insuget???e d nåt som bmw rekomenderar?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
tfoggy:

Nej, BMW tycker inte det är något problem att det fåtal (än så länge) som drabbas får betala ur egen ficka för en utbytesmotor, läs denna tråd...:

Länk

Mvh
tf
17
tfoggy
X5 4.6is
fan vad surt.det gäller tydligen på -06:an oxå med nya motorn 231hk.får väl ta en runda inom verkstan o be dom kontrolera spjällen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.