|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har äntligen blivit en BMW ägare! Undrar över motortempraturen på 530i 06a. Jag antar att det ej finns en mätare då jag letat igenom Idrive. Hur vet man att motorn är tillräckligt varm för att gasa på? Tacksam för svar! Mvh I | |
|
Hej ! Det kan man kolla på varvräknaren. När bilen är kall så finns det streck som börjar vid ca 4000-4500 varv på varvräknaren ( bakom siffrorna på varvräknaren ). Efterhand så försvinner dem här strecken ju varmare bilen blir. Kolla noga på varvräknaren när den är kall så hittar du det, tog ett tag för mig också att upptäcka det. Mvh Carlito |
|
|
Ok! Ska genast kolla det! Tack så mycket för svaret! |
|
|
Hej igen, Tyvärr.. har ingen indikering på varvmätaren.. kollat som tusan. Bilen står i varmgarage, kan det vara så att motorn redan är i "ok" arbetstemp och därav ej indikering? |
|
|
BMW tog bort tempvisaren efter något år på E60/61, så nu får du gissa istället . Se Länk |
|
| Fel länkat i tidigare post. Nytt Länk | |
| Finns inte på E90 heller. | |
|
Hej alla entusiaster. Jag tycker det var idiotiskt att plocka bort motortempmätaren. Jag tittar ofta på min (kanske beror på att jag för ngr år sedan hade problem med kylare m.m.). Jag kan också via "checkkontrollen" se hur varm motorn är digitalt. Går inte de att få fram i dagens nya bmw bilar? Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Går att få fram även på E60. Lite invecklat bara. Du använder dig enbart av samma knapp genom hela alltså knappen som nolla tripp mätaren 1. öppna motor huven, titta på chassinumret , lägg ihop dom fyra första siffrorna. då ska du få fram ett tvåsiffrigt nummer(mitt vart 17) kom ihåg denna kod. 1. Starta bilen eller tryck på tändningen 2. håll in knappen där man nolla tripp mätaren i ca 10sek 3. Det kommer upp en meny med nummer 01.00, håll nu in samma knappen i ca 3 sek tills det står bara 01. 4. tryck dig nu fram, 1 tryck i taget till nummer 18 där håller du in knappen i ca 5 sek när du släpper är du på nummer 19. där ska du ange koden. 5. tryck dig nu fram till nummer 16 i kod fältet. håll in knappen i ca 5-6 sek släpp sedan knappen. tog min kod som exempel här. Har du t.ex. kod 14 trycker du dig fram till nummer 13 sen håll in knappen i ca 5-6sek Du är nu tillbaka på 01.00 igen, men alla menyer är nu upplåsta, bläddra nu fram till steg 6 t.ex. där kan du nu se exakt bränslemängd i tanken sen nummer 7 där kan man se exakt motor temperatur. går även att se exakt hastighet digitalt, + massa andra data. menyn finns kvar ända till du slagit av tändningen. Tar några försök innan man lyckas, man kan inte vänta länge mellan alla steg det ska flyta på ganska bra annars får man börja om Tycker beskrivningen är ganska utförlig men fråga gärna om ni inte får det att funka. Hopps ni har nytta av denna funktion kan va ganska kul ibland. Mvh Daniel |
|
|
Varför inte visa någon snygg grafik i Idriven på detta temp ,oljetryck,volt,amp,etc. Eller någon form av processbild på motorn. Är det något fel på vanliga analoga mätare?Man ser allt mycket snabbare. Varför har man dessa på kärnkraftverk? för att överblicka fortare. Retar mej att det inte finns oljesticka heller numera. |
|
| Träffade som hastigast en snubbe på Kinnekulle i somras. Han rattade en 130 med ratt från Racedisplay. I ratten satt en LCD som gav all info man kan behöva, tex just oljetemp. Så rimligen, om man kan hacka lite i bilens buss, så borde man kunna få upp den informationen var helst man önskar. Som jag förstod det bygger Racedisplay ett gränssnitt mot bilens (MOST?)buss och hämtar all info man önskar via den. | |
|
Lus: Helt korrekt! Alla uppgifter finns i bilens system, de ska "bara" hämtas fram. Man kan köpa en ACM modul hos BMW til E60 (Länk där man kan få fram motortemp ganska lätt på skärmen, samt koppla in USB ljud, video osv.. |
|
| Har kollat o kollat.. tror att det är som Carlito säger, att det syns på varvräknaren. Den röda "blippen" ligger på 6000 varv när jag startar, vilket får anses mycket m tanke på att motorn är kall? Men där ligger den iaf, efter några km ramlar den ner på varvstoppet. | |
| Sim: har du ACM? Det verkar ju vara svaret på allt! :) | |
| Startar ny tråd om ACM, så jag slipper spamma denna. | |
|
Nej tyvärr! Har endast sett det på E60.net samt M5board.com. Svaret på allt: Tur jag är egenföretagare, det ger mig mera internettid til diverse forums (man får jobba på natten istället). Borde dock leta upp en "rehab" emot autopower, E60.net osv osv.. |
|
|
Hej, Gurkan28 har provat o låsa upp menyerna men får det inte att fungera. Tycker att jag får det att flyta på allting men icke :-( när jag är på 19 o matat in koden i mitt fall 11 o håller inne knappen så åter går den till start menyn som visas när du startar bilen o inte tillbaka till 01.00. Håller jag inne knappen för länge? |
|
|
Ja efter ca 30 försök så börjar man undra varför det inte funkar. Men envis som man är så var det bara leta vidare på nätet, om det verkligen gick o låsa upp dem här menyerna som skulle vara till nytta tycker jag. Och sent på natten så hittade man en förklaring som skiljde sig lite från gurkans och som funkade på första försöket, där kan ni oxå se förklaringar utav dem olika och många menyerna. Hoppas ni får mycket nöje: Länk Mvh Sebbe |
|
|
Perfekt att få en förklaring till alla funktioner på menyerna. Var lite sent då jag skrev in min förklaring, då den vart kanske lite felvisande. SOrry för detta. Mvh Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.