|
|
|
|---|---|
Verdi |
Hej, en liten pinsam fråga som jag borde veta. Köpte ju en bättre beg BMW i juni. Ringde dock mitt försäkringsbolag (Vesta) innan och styrde om försäkringen. Sen kom det en räkning från BMW originalförsäkring med en billig prova på i 6 månader. Jag struntade helt enkelt i att betala den då... Nu ska jag byta igen. (ville ha sportstolar trots allt) och nu tänkte jag vara lite smartare och ta de här billiga 6 månaderna. Hur fungerar det här 6-månaderserbjudandet? Gäller den försäkringen från och med lördag då eller? |
Lasse Karlsson |
Ingen försäkring lär ju gälla förrän du ringt och tecknat den. Du måste väl meddela ditt gamla bolag Vesta att du sålt kärran du har, och att Vestas försäkring på den därmed upphör. Sen ringer du BMW, säger att du vill ha deras erbjudande på försäkring till din nya bil. Detta gör du när din nya bil är överskriven på dig, alltså efter du skakat hand med försäljaren av din nya kärra. Den nya försäkringen gäller då du avslutar samtalet med BMW försäkringar. Mig veteligen finns det inga försäkringar som gäller före du kontaktat bolaget. Lycka till! modolasse |
Verdi |
Jag får väl fråga när jag hämtar bilen helt enkelt. Men jag ville veta vad som gäller innan jag ringer Vesta. Får väl ringa de på måndag då... |
| Ring BMW-försäkring när du ska hämta bilen, dom har jourtider...sen är den försäkrad direkt precis som Lasse skriver. | |
|
Du måste naturligtvis ringa försäkringsbolaget INNAN du köper bilen dels för att kolla upp vem som har billigate premie och dels för att teckna en preliminär försäkring, alternativet är ju att ringa direkt då man avslutat affären, men om det är vid en olämplig tidpunkt typ söndag, så kommer du garanterat inte i kontakt med den person du vill tala med. Köper du inte bilen så gäller naturligtvis inte den preliminära försäkringen. Vad det gäller försäkringen på din bil som du säljer kan du fullständigt skita i att ringa försäkringsbolaget då din försäkring avslutas automatiskt i och med att bilen registreras om (om du nu inte vill vara säker på att köparen inte utnyttjar din försäkring och att det sker en manipulation med datum för ägarbyte, men det är en helt annan sak). /Johan |
|
Verdi |
Givetvis vill jag ha allt ordnat innan jag åker. Jag ringer handlaren och hör hur det fungerar. Han pratade om att jag fick halva kostnaden på en 6-månaders prova på försäkring. Lyssnade tyvärr inte riktigt men jag tror att det är automatiskt. Fick ju en faktura hem från BMW Originalförsäkringar i somras på en 6-månaders prova på trots att jag inte ens visste att de fanns. :) Den struntade jag som sagt i eftersom jag redan hade fixat försäkring via Vesta. Jaja. Det löser sig nog, sa han som sket i badkaret. :)1 |
|
Tjena, När vi köpte bil från en BMW-handlare så ordnade han allt med försäkringar åt oss. Bilen var försäkrad med BMW Originals prova på-försäkring (ca 160 kr/mån har jag för mig) från start. Detta var förvisso en vardag, men snacka du med handlaren så ordnar han med all säkerhet detta. Lite valuta för pengarna ska man ju ha. :) Mvh Wiberg |
|
|
Byter man bil hos en handlare så har de naturligtvis möjligheter att erbjuda rabatterade försäkringar vilken dag som helst, jag trodde det gällde privata affärer. Mvh Johan |
|
|
Verdi, BMW-handlaren gör alltid en påställning och tecknar försäkring åt dig samtidigt som du hämtar bilen. Du behöver inte göra någonting förutom att njuta av din nya bil. Det kommer papper från BMW Originalförsäkringar efter ca en vecka. |
|
Verdi |
Ok, då borde det vara lugnt. Lite annorlunda byte det här. Mailade Bilcentralen i Smista fredagen för 2 veckor sen. De hörde inte av sig. Då ringde jag på lördagen. Fick tag i en stressad säljare som var lite otrevlig. Han höll på att lämna ut en bil sa han och skulle ringa tllbaka. Nåt mail hade han inte sett. Lät lite som att "va fan, mail läser vi ju inte fattar du väl." Inte ringde han heller. Jävligt irriterande och jag vägrade ringa igen. Förra fredagen satt jag och kollade på bilar igen och drog iväg ett litet klagomail till samma handlare. Typ "Svarar ni inte på mail eller ringer upp trots att ni lovat?" En stund senare ringer platschefen och vill ha namnet på säljaren som dissat mig. Tyvärr kom jag inte ihåg namnet. Sen gick det fort. Skrev på i lördags redan. Lite pinsamt. Som tur var skrev jag inte "dra åt h-vete" eller dyl i klagomailet. :) |
| Ja, i dessa tider så passar det sig nog inte så bra att dissa de få kunder som dyker upp... | |
|
Man behöver inte fixa försäkring INNAN man köper bilen, det kan dessutom vara ogjort arbete om affären inte blir av. Bilfirman hjälper dig, i annan fall är det bara att ringa det försäkringsbolag som du tror är bäst efter att affären är avslutad. Alla(?) försäkringsbolagen har telefonsvarare så att man kan tala in och teckna försäkring när som helst. (Uppge namn, pers nr, reg nr och vad du vill ha för typ av försäkring) Sedan kan du på kontorstid nästa vardag ringa runt och jämföra priser och villkor. Du är inte låst till det första bolaget om du byter inom en viss tid som jag inte minns men ett par dagar har inte varit problem för mig. Som någon redan påpekat behöver du inte säga upp din gamla försäkring det görs automatiskt från den dag ägarbytet sker. Lycka till! |
|
|
Självklart kan du ringa en telefonsvarare och få en premie som kan vara vad som helst, sen får du lite extrajobb att avsluta den försäkringen och teckna en annan då du insett att premien inte var den billigaste. /Johan |
|
|
Med "din" metod får du ringa runt och jämföra försäkringar för en bil som du kanske inte köper. Med "min" metod ringer du ett samtal till en telefonsvarare. OM affären blir av ringer du runt. Att avsluta sin gamla "tillfälliga teleonsvararförsäkring" fixar det bolag du vill byta till så det blir inget extrajobb för mig. Men, men... båda metoderna funkar såklart och var och en gör som den själv tycker är smidigast. |
|
|
Jo, det är sant, mycket beror väl på hur intresserad av bilen man är och hur pass mycket panikköp det blir. Jag föredrar att hoppa panikköpen, missar jag den bilen står det alltid tusen andra till försäljning som jag kan undersöka noggrannare. /Johan |
|
|
Är bilen svensksåld slipper man ju ringa något bolag överhuvudtaget, bara att knappa in regnummret på valfritt bolags hemsida (nästan alla har den tjänsten) och få priset direkt. Gör man som BjörnB föreslår får man vara snabb, annars riskerar man att få en saftig räkning från Trafikförsäkringsföreningen. Man har ju 14 dagars ångerrätt när man tecknar en försäkring, men säger man upp den efter säg 4 dagar kommer bilen registreras som oförsäkrad i 4 dagar. Eftersom inget bolag låter dig teckna den nya försäkringen retroaktivt blir det tidigast från dagens datum. Detta hände i alla fall mig när jag köpte en av mina första bilar.. ______ Foto Länk |
|
|
Helt riktigt, det risken får man också ta med BjörnB förfarandet och verkar inte vara helt ovanligt. /Johan |
|
| Inte alls, det nya bolaget tar över försäkringen från dag 1 om du gör som jag beskrev. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.