AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.487

Hur kolla upp tidigare ägare (utan fax)?

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har vanligtvis kollat upp tidigare ägare hos Vägverket/Bilregistret/Transportstyrelsen (eller vad de vill kallas).

Har då fått det på fax men har inte lika bra tillgång till fax längre. Finns det nåt annat sätt att få fram namnen på ägarna?
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Ring, det gjorde jag vid ngr tillfällen.

BMW M-POWER
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tack GINO, ska testa det.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Eller så frågar man mig snällt då jag har tillgång till det online :)

M V H
Stephan

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Super, jag skickar ett PM!
Hur kommer det sig att bilregistret fortsätter med fax? Är det en "lucka" i "personuppgiftslagen" man utnyttjar och inte kan göra på annat sätt? Känns helt förlegat, borde kunna lösas på annat sätt typ som man kan begära uppgifter om inkomster & betalningsanmärkelser? Förr eller senare måste man väl ge oss andra möjligheter? Skulle underlätta bilköp enormt och minska fiffel och bättre/enklare värdering.
Kanske är det ett gammalt system de inte vill röra trots att en (sannolikt kostsam) modernisering skulle resultera i något mycket användarvänligare och bättre?

Lite som ett visst BMW-forum vi alla känner till och uppskattar...
Datainspektionen har väl sagt till dem att ni får inte skicka ut detta i e-post. Det är ju ändå personuppgifter som skickas.

Vilket i sig är lite larvigt då man, precis som STEPHAN visar på, lätt kan skaffa sig ett faxnummer som genererar en PDF-fil som skicas till en via e-post. Men, men...
Hej,

Ställde frågan till Transportstyrelsen och fick hyfsat snabbt svar. Som vi gissat så är det personuppgiftslagen. Man kan på sitt sätt vara glad att de "kringår den" men lite märkligt är det att man inte kan lösa det på ett enklare och kanske även säkrare sätt.

mvh
Lars

Saxat ur svaret:
-------------------------------------------------------------------
Hej!

Tack för ditt brev och dina synpunkter!

Anledningen till att vi erbjuder fax som ett komplement är att vi inte får,
enligt personuppgiftslagen, skicka personuppgifter över internet. Detta utesluter då
andra alternativ som att redovisa uppgifterna direkt i e-tjänsten eller skicka dem via e-post.

När det kommer till fax skickas inte uppgifterna över internet och därför finns
inte samma hinder där.

Vi kan även skicka personuppgifter via sms (vi har en särskild sms-tjänst för
detta ändamål) men där sätter å andra sidan gränsen på 160 tecken en begränsning för
hur mycket information vi kan skicka den vägen.

NN
-------------------------------------------------------------------
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag vill minnas att man i förra årtusendet hade mobiler som inte klarade konkatenerade (=sammansatta) SMS så begräsnnignen på 160-tecken i SMS är historisk och den moderna mobil som inte klarar SMS som är längre skulle inte jag köpa. Prova själva att skriva och skicka SMS som är längre - givetvis tar operatörerna betalt för N*160 tecken men i både sändande och mottagande mobil presenteras det som ett långt SMS.

Transpotstyrelsen: Välkommen till 200talet!

/Patrik, som jobbar på ett stort svensk telecom-bolag

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Mer intressant: Vilka kan övertyga transportstyrelsen om att de bhöver online-access?
Bilhandlare?
Verkstäder?
Flera?

/Patrik, som också vill ha onlineacess men som inte har bilar som proffession

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.