|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, har en e34 som hade spräckta originallyktor, så bytte till tyska depo's variant istället, de ser precis likadana ut men bilprovningen släpper inte igenom mig pga diffus ljusbild som dom kallart. Bilden är den vanliga plana bilden med en vinkel, men ganska precis i vinkeln dyker tydligen en liten ljuskägla upp. Har även provat med biltemas variant då jag tänkte att tyska bp va mindre noga än här hemma, och antog även att biltemas e godkända här.. Inte besiktat med biltemas men vad jag kan urskilja på ljusbilden så är den samma på biltemas som på depo's.. alltså antagligen nerslag igen. Nån som vart med om samma, nån som kanske vet en lösning? Har ingen lust att köpa original för dyr slant, men kanske e enda alternativet, mkt tacksam för svar. | |
| Provat med olika H1or då?? Det behöver inte vara lyktan som är problemet utan en dålig lampa det har jag råkat utför med glödlampor från.....Biltema... | |
|
Det billigaste och enklaste att testa borde ju vara med ett par t.ex. Osram av rätt sort, så det inte är själva glödlampan det faller på, precis som G-M säger. Att få samma fel på två olika lykthus tyder ju lite på att lampan är ett problem (har du använt samma?), eller att både Depo och Biltema har seriösa problem att tillverka riktiga grejer.. :) Mvh Patrik ___ B M W |
|
| Om de inte är fel på lampan kan du väl ta lamphuset från den gamla och skruva fast på nya glaset? Finns ju hella och bosch de är ju olika men har du tur kan de ju va samma. | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Alla Biltemas strålkastare är E-märkta och godkända. Jag håller själv precis på med att byta mina gamla halvljus mot nya som jag köpte på Biltema. Är därför väldigt intresserad av detta. Har du något foto på hur ljusbilden ser ut? Såhär såg mitt nya vänstra halvljus ut (ej justerad när jag tog bilden), skulle gärna vilja se hur det ser ut med "diffus ljusbild". Länk |
|
Köpte för ett tag sedan två styck e34 lampor till min e30 på Biltema, alltså jag behövde reflektor och lins. På ena strålkastaren så märkte jag att ljusbilden inte var så bra som den andra, precis som trådskaparen säger dök det upp en liten ljuskägla vid vinkeln. Kom fram till att det berodde på att de hade slarvat med fastsättningen av glaslinsen då den gick att flytta runt lite hit och dit i hållaren. På den andra strålkastaren med bra ljusbild satt linsen fast ordenligt. Måste vara något konstruktionsfel. Hade slängt kvittot så jag tog och använde mig av min gamla lins till den nya reflektorn och då blev det bra. / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
så här ser mina ljusbilder ut med Depo strålkastare.. Länk rätt eller fel? gick igenom besiktningen iaf.. |
|
|
Tjena, tackar för svaren. Gasar-mange: Japp, har testat osrams h1or också, de var det första bilprovningen bad mig testa. Ser ju bra ut på din ljusbild MeTaNoLiC, ska testa känna på linserna, men skumt tycker jag att jag lyckats pricka 4 st me sånt fel på isåfall, men men, murphys lag :) |
|
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Uppföljning : köpte vänster+höger halvljus från Biltema och monterade dem. Gjorde besiktning igår och inga problem. Gissar på att de problem som nämns kommer av antingen tillverkningsfel på glödlampan och/eller strålkastaren (som inte borde vara där alltså) precis som mixmaster_atv beskriver. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.