AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.433

hur får man bort mätarpanelen på e36?

har köpt kolfibergrej som man lägger på mätarpanelen, men har inte en aning om hur man får bort glasskyddet.. måste jag dra bort hela plast panelen som går runt stereon också?
D3
43
D33J4Y
320i M Touring -03
Sitter 2st skruvar i överkant av kombiinstrumentet. Lossa dom så är det bara att dra ut det.
Rattj*veln sitter i vägen.. Måste man böka med airbagen då?
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
D3
43
D33J4Y
320i M Touring -03
Det borde gå att lirka bort den i alla falll. Jag lyckades förra veckan på min och jag har den lilla M-sportratten vilket borde göra det ännu svårare.
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
"Sitter 2st skruvar i överkant av kombiinstrumentet. Lossa dom så är det bara att dra ut det."

Precis så enkelt är det! Sänk ner ratten så långt det går först bara...

De tre kontakterna har en låsbygel av plast på sig som måste vikas undan innan man kan dra loss dem (när bygeln är undanvikt trillar de nästan av av sig själva) Byglarna är lite känsliga så ta det lugnt bara, de spricker gärna.
Hur sänker jag ner ratten? -.- har inte mycket erfarenhet av bilar sorry
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
Om jag inte missminner mig så finns det en spak under rattstången, känn efter med handen under ratten bara. För att höja och sänka ratten...

Länk

Nr. 13
St
80
StefanE
325ti Compact -04
Den här bildserien hjälpte mig när jag skulle byta lampor:
Länk
St
80
StefanE
325ti Compact -04
Här har vi en till:
Länk
finns ingen sådan spak, skruvade bort paneler och allt men hittar ingen.. finns som ett hål precis efter bucklan men där sitter en fet metallbit som inte går att rubba (tändningen tror jag?)
ska ladda upp bilder strax.. spaken sitter möjligtvis inte på ovansidan?
med "bucklan" så menar jag del 27, verkade logiskt att spaken ska sitta i den där öppningen

Länk
Ibland undrar man om inte ställbar ratthöjd är en extra utrustning? Brorsans 316 compact -97 hittade jag inte heller hur man ställer ratten. Min 328Ci går det utmärkt, både är E36.
E3
1.828
E36
USA bilar
Självklart är tilttratt extra!
Antar att jag inte har tiltratt :( måste jag då montera av ratten och koppla bort airbagen? läste i min lilla bok att man helst ska ha lite erfarenhet för att leka med den, läskigt om den small i ansiktet medans man mekar
E3
1.828
E36
USA bilar
Nej, det går att trixa ut mätarhuset med ratten på plats, det är trångt, men var inte alltför försiktig så går det
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag har lyckats få ut och in med ratten på utan att förstöra/repa nått..

på min e36a lägger man av - polen på batteriet. tar loss skruvarna på baksidan ratten. torks tror jag de är. sen får man ut airbagen. lossa jorden till den. dra ut kabeln som sitter i mitten kasta skiten i baksätet. ta en 16mm ledad och en skiftnyckel för att lossa bulten i mitten. märk så du får ratten rak igen. spänn fast ratten i nått med ett spännband eller nå som funkar så den inte hänger i resterande kablar.

sedan är de bara att skruva glatt tills du är klar och göra allt omvänt igen ;)

kan inte lova att de inte smäller för jag vet inte va du har för bil. men är de en e36 eller äldre i samma årskull runt 91-97 (också äldre) är jag 100% säker på att de inte smäller och ingen lampa kommer tändas när du är klar.

BMW ownz
Det ska gå att lirka ut den utan att behöva sänka ratten, har dock inte gjort det på bmw, men har nästan aldrig behövt dra ner ratten på de flesta bilarna jag har hållt på med. Tipset är att sätta en handduk eller nåt över ratten för att minska chansen för repor, sen får man helt enkelt försöka trixa ur mätaren, detta kräver då ett snille med tålamod som är bra på bland annat tetris =). Nää men testa dej att ´pilla den in och ut osv för att lirka den genom ratten, därför är det kanske en fördel att ratten är rak.

Ett motto jag brukar använda för att trixa ur saker... "för att få ut något måste man inte alltid ta utvägen", vilket i det här fallet så menar jag att du kan pröva skjuta in mätarhuset lite för att kanske vrida på den och ta ut den på annorlunda sätt. Ska ändå byta displayen på min bil snart, kan återkomma om du inte har lyckats tills dess.

Men om du absolut måste dra loss ratten och koppla ur airbag så kan du dra loss batteriets minuspol och sedan vänta 30 minuter för att vara helt säker på att den är strömlös. Jag brukar stå utanför bilen när jag kopplar loss airbagen så du inte sitter framför den. Glöm dock INTE att koppla in airbag kabeln innan du sätter dit minuspolen igen. Vet inte om airbagen utlöser sig, men du kommer nog med stor sannorlikhet att få airbag lampan att lysa. Kan bli en knepig historia om du inte kan fimpa den själv.

Tänk först agera sen =) Tänk dock inte för länge =D

Lycka till!

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
har man inte justerbar ratt så är det ganska svårt att få bort panelen enligt mig... såvida man inte har en mindre ratt. Går ju på ett naffs att montera av ratten så det är ju lugnt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.