|
|
|
|---|---|
|
Var precis med om något smått fantastiskt. Jag sitter och ser fotbollen när min hyresvärd knackar på dörren och säger, är det du som äger BMWn som rullar ner för backen? Jag rusade ner (backen utanför mitt hus är ca 35 graders lutning, kantad med hus, och barn och allt möjligt. När jag kom ner på gatan ser jag att bilen står och blinkar med varningsblinkers och larmet på och den har stannat av sig själv efter att ha rullat cirka 50 meter! HUR är detta möjligt? Bilen är en BMW 320i -02 Sedan. Den var låst, men jag måste ha glömt växeln och handbromsen... | |
|
Bilen var alltså låst.. å ingen har stannat bilen.. Har BMW något säkerhetssystem som stannar bilar som rullar utan förare, låst, larmad? Är det någon som har en gissning om vad som kan ha hänt? Varför stod den 1. Still. 2. med varningsblinkers på. 3. ingen växel i. 4. ingen handbroms i. Min slutsats är att BMWn stannade sig själv!? |
|
|
Spöke!! Väldigt märkligt! Vilken tur att det inte fanns ngt hinder 50 meter runt om bilen. Kanske du skulle testa om den. Sorry, just a joke! |
|
|
Bara en undran: Du skriver att du glömt växel och handbroms....hur i hela fridens namn lyckades du kliva ur bilen i 35 graders lutning utan att den rör sig? Rimligtvis borde den ju antingen ha rusat ifrån dig direkt (nosen neråt) eller så hade du blivit överbackad av dörren (nosen uppåt). För övrigt är 35 grader ganska brant, inkluderat ifall vi skulle snacka om en slalombacke! == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
Bilen hade alltså stannat av sig själv där det fortfarande var 35 graders lutning och när du kom fram till bilen så var varken handbroms eller växel i? Det enda som återstår då är ju färdbromsen och jag har aldrig hört talas om att en BMW aktiverar den själv. Den enda förklaring jag kan tänka mig är att du dragit åt handbromsen, men inte tillräckligt hårt och bilen har sakta rullat ner för backen tills lutningen blivit lite mindre och då har den stannat. Att varningsblinkersen blinkade berodde på att larmet utlöst. |
|
|
Hmm, ja har funderat mycket och länge och ringt runt en hel del. Där jag stannade bilen var det relativt flackt.. alltså.. säg lite lite lutning så att bilen kanske rullar igång sakta men säkert.. Jag sprang in för jag var sen till Sverigematchen och såg mig varken runt eller om.. Efter ca 10 meter ökar lutningen markant.. en riktigt brant stupande väg som för beskrivningensskull kan förklaras att man orkar inte cykla upp för hela på lägsta växeln utan måste gå sista biten.. Det var alltså i den backen som bilen stannat av sig själv, med larmet igång verkar det som enligt E1569. Handbromsen helt nere, och ingen växel i. Den bara stod där som ett spöke.. efter att ha rullat en bra bit.. Säg att någon stoppat den.!? i samma sekund som den personen (som inte syntes någonstans) hade lämnat bilen (ingen vid bilen när jag kom utspringandes) BORDE bilen ha störtat ner! Och då menar jag störtat ner! Jag blir inte klok, och ingen annan verkar kunna förklara det. Larmet har gått på, lyset i bilen var på (i kupén) och bilen stod still. Jag önskar att det var som E1569 sa att bilen sakta stannat då lutningen minskat.. problemet är att den stannade i branten.. mitt i j-kla San Fransico backen.. och inga hjul tog mot trottoaren eller så =/ |
|
|
Jag och polarna testade givetvis att försöka upprepa (fast med mig kvar i den låsta bilen).. hur vi än gjorde hände inget liknande, den varken stannade, lyckades rulla lika rakt, eller slog på något larm eller så. den störtade helt sonika rakt ner för backen efter att först sakta sakta rulla de första ca 10 metrarna.. jag var tvungen att bromsa bilen själv varje försök. En gissning är att en hjälte rusat fram till bilen, hoppat och slagit på den och fått den att 1) starta larmet 2) få den att stanna och att den sedan stannat mot nån sten vid hjulen eller så.. som kanske då flög iväg när jag startade och körde upp.. men ! inga stenar av den storlekn fanns på vägen i vart fall! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.