AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.542

Lufta bromsar

Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Hejsan.

Jag har renoverat mina framok på min M5a och har problem med luftning av systemet. Under renoveringen så tömdes bromsvätske behållaren och de främre ledningarna. Bak rördes inte. Jag har försökt lufta med en Luftman med vilken man trycksätter behållaren med hjälp av ett däck. Jag har luftat 2ggr med luftman och 1 gång med pedaltryckningar. Resultatet är att under körning känns allt helt ok men står manm still och håller tryck på pedalen så vibrerar den och sjunker sakta.

Vad gör jag för fel? Finns det några speciella knep som jag måste ta till?

/Ola
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
Se om du kan koppla på en oljebytarpump på nippeln/arna och sug systemet. Var med och fyll på behållaren under hela tiden bara, så det inte suger in ny luft. kan gå åt ett par behållare med olja innan det är tomt på bubblor. Kanske får kasta pumpen sen, men det kan det kanske vara värt?

Stillaman
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
En sån där pump, hur ser en sån ut? Vart kan man hitta en sån? Man ska väl inte behöva köra igenom flera flaskor vätska.
Hur gör verkstan? När jag bytt bromsvätska på verkstad innan så har jag fått tillbaka resterna av den liter bromsvätska som använts och det har var ca 3dl kvar i flaskan.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
På verkstaden suger dem ur förbrukad bromsvätska med kompressor i en behållare dem ggr jag har sett på iaf.

BMW M-POWER
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
Pumpar finns på biltbh-butiker typ mekonomen, meca mm. Nä, kanske inte flera flaskor, men man kan ju köra tills man haft ett bra flöde en stund. Jag vet att, förr, på enkolvsok kunde det räcka med att lossa och vända på oket, pressa in kolven "uppåt" för att få ut sista luftbubblan ur oket. (Med avtaget lock p åbehållaren då alltså) så letar sig bubblan ut den vägen. Men inga garantier... På hojen brukar jag suga med pump. Är hopplöst att få väck luften annars.

Stillaman
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Om du inte gjort det redan gjort det under luftningen så sätt en genomskinlig slang på luftnippeln under luftningen med det utmärkta luftningsverktyg (som tar tryck från däck) du redan använder. Med genomskinlig slang så ser man mycket enkelt när luftbubblorna är slut, då är det bara att dra åt luftnippeln. Klart! Jag har aldrig misslyckats med luftning på detta sätt. Lycka till!

------
BMW CS #04839

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.