AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.209

Köpråd Bmw 730ia E38 -95

54
83
540E39
BMW 540iA E39 -96
BMW 728iA E38 -97
Hejsan, Skulle vilja ha lite köpråd då jag fått blivigt lite intresserad av att skaffa en 7-serie och då hälst en E38 !
Bilen som jag har varigt och kollat på är en Svart Bmw 730ia E38 -95;a
Bilen har hunnit rulla 27000mil och är en import ifrån slutet på 90 talet.
Och ingen spec. service dolumentation finns utan ägaren som ägt bilen i snart 4 år säger att han själv utfört alla servicar !?
Det mesta i utrustning som jag har sett finns för utom stora ACC:n utan är i ställer 3 el. 4st vred man ställer in på istället.men har i stället Xenon ljus som jag fått för mig inte var org. 1995 eller ?
Går bra i motor och växellåda men ett ljud under huven hörs, har lokaliserat till att fläkt lagret dåligt !
Bilen är besiktad o skattad till dec. -09 tidigare besiktning fick den anm. för ett par glödlampor.

Jag har blivigt bjuden att få köpa denna bil för runt 20000kr är det en bra affär eller är det helt åt skogen ?
Rost finns, såg att det hade börjat bubblat upp på hö fram skärm,

Hör av er Mvh

Oskar E
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Jag skulle ha köpt bilen samt ha en liten buffert för oförutsedda kostnader som kan dyka upp om jag var i din sits.

BMW M-POWER
Xenon var tillval från 1991 till 7serie (E32) på E38 var Xenon dom första åren utan strålkastarspolning om man inte valde det extra(mig veterligen är det endast Audi 100/A6/S6 C4, Audi A8 och BMW 7serie E38 som hade xenon utan lamptvätt från fabrik i Europa åren 93-96, manuell klima fanns under många år som grundstandard i bland annat Tyskland.

Stephan
54
83
540E39
BMW 540iA E39 -96
BMW 728iA E38 -97
Så det kan vara en bra affär att göra då ?

enl. vad ni tycker jag är ju sugen just för att det är E38 karossen, Man känner ju att det inte är samma klös under huven som i 4.0 el. 4.4l V8:an men jag tycker att det duger endå...Däremot tycker jag att den gått rätt så långt men det kanske är okej endå ? Självklart får man vad man betalar för men jag tänker väl såhär att är det så att man får större rep. kostnader just för det så blir väl priset lika högt som man kanske får en annan E38:a för eller tänker jag helt tokigt nu eller ?

Eftersom det inte finns någon direkt service bok så är jag fundersam ang detta med kamkjedjan men eftersom jag inte hör nått rassel från den så antar jag att den måste iaf. varigt bytt någon gång ! Jag är inte 100 på hur lång livs längd kamkjedjan har på dessa !

Mvh

Oskar E
na
287
nalle66
Bmw 740(e38) årsm 1995.
Bmw 735(e32) årsm 1991.
Hej,jag tycker att du ska slå till om du tycker att bilen i det stora hela ser ok ut.känn gärna efter när du provkör bilen om det hörs klonkande ljud el vibbrationer i framvagnen och kör lite (slalom) med bilen,då känner du om bakvagnen är stadig,då dessa bilar väger en del så kan dom få stryk i länkarmar samt bakvagnsbussningar.men är bilen ok så är 20 lappar ok.Jag själv köpte en bmw 740 e38.årsm 1995.30000 mil men går som en dröm och gav 19 lappar för den.Lycka till med ditt ev bilköp..

Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Råd: KÖP EJ TIDIG E38...... Bara skit.
Går bara sönder o är dyra o laga.
Tanner
Jag har då en BMW 730iA som fungerar klockrent. Har åtgärdat dem vanliga felen såsom oljepumps bultarna, ventilkåpspackningarna osv sedan har det bara varit slitdelar jag bytt, att inte köpa en tidig e38 e skit snack, hittar du en som går bra o inte har några missljud så slå till, min har gått snart 26 000 mil och har ingen servicebok heller
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Har haft 2 st 95:or... En 730 och en 750. 750 Var det sämsta skiten jag vart med om. Dålig växellåda i dom o strul med el o skit.

730:in var helt ok. Men som vanligt med dessa bilar skulle diverse stag o bustningar bytas titt som tätt.

Nä tror mer på senare modeller. Har jag hört ska vara fina.
Tanner
Jo 740 och 750(?) ska ha 5hp30 lådan som behöver lite special behandling efter ca 15-20k mil. Men 730 har inga problem med varken plastkulor eller backventilen. Men det är klart att om bilen inte är servad så börjar den strula förr eller senare oavsett om det är 316 eller en 750iAL. Men faceliften är lite finare i fronten tycker jag plus att lite saker är mer uppdaterade en pre-facelift.
54
83
540E39
BMW 540iA E39 -96
BMW 728iA E38 -97
Dessvärre så har jag stått över denna BMW, Har läst här lite och en del menar som att det kan vara ett bra köp och en del tycker att det inte är ett så bra köp.
Jag tyckte att bilen gick bra i motor och växellåda även fin i framvagn Men var därmot lite glapp i bakaxel vilket jag reagera på direkt jag förde växelväljaren i "D" läget, Sen så tyckte jag att det var lite för lite krut under huven....Kanske för att jag har sedan tidigare en 540 E39, tyckte också att det var lite tråkigt med den rost som fanns på den bl.a hade det bubblat upp efter hela skärmkanten på höger sidan samt vid grillen fram.
Men jag tycker att E38:an är en mycket snygg BMW är dock rädd för 750:in, Är kanske inte lika tålig som M60 motorn men jag kanske har fel !? Så nu är tankarna på en fin BMW 740 av årsmodell -96 och frammåt då jag vill ha 4.4l motorn och "Nya" växellådan !

Mvh

Oskar E
Tanner
Du har rätt att 730 är lite för sega, speciellt i start, men på motorvägen duger kraften. Men dem är faktist rätt så snåla för sin storlek spec på långkörningar, men jag vill också byta upp mig till en 740 eller 750 för jag vill ha mer kraft i vagnen;)
54
83
540E39
BMW 540iA E39 -96
BMW 728iA E38 -97
Jo precis, Men jag kan inte säga att det är något fel på en 730 utan det kanske är jag som är lite bortskämd av min 540IA ! Men för mig var det inte det störta felet att den var lite klenare utan det var just att jag tyckte att den inte var i så bra skick enl. mitt tycke med den rost som fanns på den m.m,

Mvh

Oskar E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.