AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.901

BMW 335 vs nya Audi S4

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Provkörde nya s4:an i går. Måste medge att den gick som ett skott, grymt bra drag genom hela registret. Den nya kompressormatade v6:an var en positiv överraskning. Dessutom var bilen utrustad med s-tronic som inte gjorde saken sämre. Jag loggade 0-100 sprinten på 5,14s
Skillnaden i styrningen är ändå till BMW:s fördel. Men Audin känns betydligt nyare i både utseende, exteriört som interiört. Vad säger ni själva om valet mellan dessa två kärror.

//Stefan
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Om valet stod mellen 335 och S4 så skulle jag ha valt S4 förutsatt att jag haft ekonomi för det. A4 är grymt välbyggd och känns mer modern än 3-serie. En S4 med s-tronic och aktiva diffen vore en dröm, men det kostar. Med "nödvändig" extrautrustning så blir priset klart högre för Audin som dessutom drar avsevärt mer bränsle. En 335 är mer prisvärd och motorn är subjektivt lite livligare än Audins.
Tr
42
Trigge
BMW 340i xDrive M-Performance Power Kit (MPPK) Touring 360 hk
Båda är fantastiska bilar!

Om förbrukning är viktigt för dig:
Audis bensinprestandabilar drar fortfarande mkt bensin relavtivt andra bilar i samma segment och jämförbara prestanda. Nya S4 drog 1,4 l per mil i Auto Motor Sport test att jämföra med 335:s 1,24 l per mil. Audin drar ännu mkt mer relativt 335 vid högre varvtal/hastigheter.

S4 = "quattro" vilket 335 inte har dvs andra köregenskaper, med automatik nyare/modernare då 335 funnits ett par år på marknaden och nog ngt vassare som bil.

Svårt beslut men om du köper med "hjärta" och inte är inbiten BMW-fan blir det nog S4, köper du med "hjärna" blir det definivt 335 som är prisvärdare som DLC säger. Image är högst subjektivt och varierar som bekant kraftigt från person till person.
Buspelle
En fråga som egentligen inte går att besvara eftersom den har med ytterst subjektiva värderingar att göra. Personligen har jag redan gjort valet mellan 335an och (dåvarande) s4an. För mig ett enkelt val eftersom BMWn var (och är) en snyggare, bättre och trevligare bil i nästan alla avseenden (min subjektiva värdering). Gillar iofs Audi i störta allmänhet, men har jättesvårt att förstå hur man kan tycka att Audin ser nyare ut. tycker precis tvärtom och i synnerhet när det gäller inredningen, där BMW i vanlig ordning är oslagbara. (också min subjektiva värdering).
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Sen är BMWn bakhjulsdriven... å det är aldrig fel.
Tr
42
Trigge
I all subjektivitet beträffande tex. design och upplevd kvalitetskänsla finns också objektiva faktiska data - pris, prestanda, förbrukning etc.

Var och en har olika köpkriterier. Så, ja frågan går egentligen inte att besvara åt någon annan:)

Däremot kan man lista sina egna kriterier (typ vad är viktigt?) och rangordna dem för att därefter utvärdera.
tycker att audin är riktigt tråkig.. det ända som skiljer mot andra audimodeller är väl led-lysena fram och bak.. tycker att audi har en för enkel design och det händer inte mycket när en ny generation kommer.. dock har dem vågat lite mer med a5:an och lyckats mycket väl
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det går ju att få fyrhjulsdrift till 335, BMW´s system ska tydligen vara vassare än Quattro dessutom... ;)

Mvh
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Audin var fin men blir betydligt dyrare med motsvarande utrustning. Sen tycker jag nya facliften samt med M-paket så ser BMW:n snyggare ut än Audin. Dessutom är ljudet mustigare i 335:an. Hade S4:an haft en kompressormatad v8 skulle det varit en annan femma. då hade jag köpt med hjärtat. Håller med Buspelle att BMW: känns mer tidslös på något sätt och med rätt färgval och utrustning håller BMW: minst lika hög klass. Så det blir ännu en BMW denna gång. Jag blev ju aldrig riktigt nöjd med S5:an.

//Stefan
Tr
42
Trigge
Rätt val, tycker jag.

Lycka till med köpet.
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Vad var det för fel på S5:an ?
Fel motor med v8 hade 333hk varianten varit bättre om den fanns då ?

Tr
42
Trigge
Jag inflikar med lite tyckande om S5. Har inte ägt en sådan men tycker att konceptet är felpositionerat, så att säga. S5 med V8 (dessutom törstig sådan) som låter mer än vad den ger ifrån sig är långt ifrån prestandan i AMG:s V8:or eller nya M3. S5 har "bara" 354 hk dvs tekniskt/prestandamässigt sett inte så imponerande för den törstiga V8-motorn. Då väljer man hellre nya M3. S5 kommer inte bli långvaring på marknaden, i alla fall inte med det motoralternativet.

På autobahn piskade jag en S5 med min förra MB C32 AMG sedan med lika många hästar i en mindre motor. Ur motor-/prestanda-/förbrukningsperspektiv känns S5 inte alls modern.

Okej, den är snygg med mera men det är en annan fråga:)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Trigge:
Det var inget riktigt klipp i toppen, motorn lät mer än vad den levererade effektmässigt. Tyvärr hade jag även M3:an hemma samtidigt och det är inget bra alternativ alls när man köpt ny bil. M3:an var bättre på allt utom möjligtvis vinteregenskaperna.

Hustrun var den som körd e S5:an mestadels. När vi var på väg ner stugan och åkte på e22:an söder ut från Söderköping(2+1 väg) fick man en bra referens på vad bilarna presterade. Då hade jag min gamla 335d touring med AC-schnitzerbox, bilen levererade ca 340 hk samt 720 nm och vi testade några ggr med att rejsa, och jag kan säga att det var inga problem alls att dra ifrån, visserligen är 335d riktigt stark i intervallet 70-190.

Slippy:
Jag tror att v6an med 333hk är ett bättre alternativ. Jag tror RS5:an kommer bli giftig med v8 kompressor.

//Stefan
Tr
42
Trigge
StefanL:
Ja, du bekräftar min syn på den. Tackar för värdeful input!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har kört 30 mil i en S5 över en dag och jag erkänner att V8-ljud är V8 ljud. Dock tyckte jag inte hade den var ruskigt snabbt ?!?!

Det som klart drog ner betyget var de höga varven. Vid 125 km/t varvar den stora 4.2 liters V8'an hela 3000 RPM, vilket drar upp bränsleförbrukningen.

Nya S4'an med ny biturbon, med aktiv styrning, chassie och diffen samt S-tronic är rena leksaken. Underbart ljud när man sitter bak (!) och växlar ned :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.