|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena, Kom just in efter en åktur. Satt och funderade på hur M avdelningen lyckat få fram ett så skumt motor/avgas ljud?! Vid lite högre varv så uppstår ett skumt metalliskt ljud! Någon som vet varför det låter som det gör? Har M3 E36 ett liknande ljud? Det låter helt klart fränt och man vill gasa mer! J /Wolfie | |
BMW... |
Jag har bara en förklaring: Det är ju BMW :-D |
|
hehe, jo det är sant. Kanske ska sluta fundera på det, men folk frågar mig varför det låter som det gör. |
|
|
Jepp, min E36 M3 låter likadant, trodde det var nåt fel, eller något som satt löst, ända tills jag hörde en ny M3 E46 som lät likadant! :) Jag gillar det dova ljudet som finns på låga varv också! /K |
|
|
mosse: ah, ok. Jo det dova ljudet är grymt det med. En del måste tror att jag är skum. När bilen kommmer fram till en korsning och behöver växla ner, så ger den givetvis mellan gas! Låter grymt dovt. Heh, nu skriver jag som om bilen har ett eget liv! Men faktum är att det är lite så med SMG II. :-) |
|
|
Vad är det för skumt med att ge mellangas? Jag gör det själv på mina manuella bilar. |
|
| johann: inget skumt alls. Men när bilen gör det själv så känns det skumt. I alla fall i början. | |
| Autopilot..hehe ballt! | |
| johann.du har väll bytt avgassystem på din m3 var gjorde du det iså fall?har precis fått min bil en carbonsvart.härliga bilar vi har. | |
|
Wolfie, Jag kan iofs förstå det. :) boot, Jag har bytt mitt avgassystem hos Kelleners Sport, Länk och visst är de härliga! :) |
|
|
Håller med övriga att det är ett underbart metalliskt "bröl" som man får vid 4000-4500 ungefär. Det blir som någon form av resonans eller så. Vet inte om Johann upplever likadant med sitt Kellener som kanske beter sig lite annorlunda. Avslutningsvis vill jag bara säga att "Sport"-knappen är underbar ..... |
|
|
Halloj ni med M3 E46!...jag tycker ni ska åka på nån banträff så vi andra får njuta av ljudet ! :0) Kan det vara den lite speciella tvärliggande ljuddämparen som gör det metalliska ljudet? 7900rpm |
|
|
CoolBlueM3Coupe, Jo jag har ett liknande ljud vid 4000-4500, skulle gissa att Vanos börjar ställa om då. :) Petri, Jag åker på så många banträffar jag kan, iaf de som ger hyfsat med bantid. Det blir liknande ljud med de flesta eftermarknads system, jag har ju bytt från och med kattar och bakåt och har kvar en hel del av det mettaliska ljudet så det kommer förmodligen från motorn eller grenrören. |
|
|
Läste att det fanns nåt missljud på nya M3 tror jag... eller var det kanske nya 7serien minns inte. Hoppas det inte är det ni snackar om. Mip |
|
Steffe |
Har längtat o väntat, men aldrig sett dig på banträffarna Johann... Du får nog åka på ännu fler ;-) |
|
Stefan, Hur många banträffar har det varit i klubbens regi? ;) Hittils har jag iaf kört 7 dagar på bana, Sportklubben har väl haft en dag hitills, den hade jag kommit till om bromsarna vart i ordning. |
|
bmwracer |
har hört rykten om att det ska vara något slags återcirkulerande funktion på nya m3:an för att den ska klara avgasvärdena. och att det är på grund av det som det metalliska ljudet kommer ifrån. |
Steffe |
Johan, sedan -95...ja du, hur många har det varit? Någon borde du ha hunnit gästa ;-) Skall iaf bli kul att se dina modefieringar. Åker själv Kinnekulle på lördag. Hur ligger det till med semester osv, jojnar du oss på ringen i juli? Mvh Stefan Larsson - Xerius Racing |
redestad |
Intressant diskussion om M3ans underbara ljud! Har dock själv original på min 96a och funderar på att byta men är osäker på vad som är värt att satsa på. Ljudet antar jag är det som förändras mest och jag vill inte ha något "raggarbrölande" men gärna en lite påtagligare dov och vass ton och gärna ett litet effekttillskott. Men hur är det med effekttillskotten av olika system, blir det verkligen någon skillnad? Motorn är ju så pass högtrimmad redan i original menar jag. Finns det några nackdelar att byta ifrån original? Vad har ni på forumet för erfarenheter av sportsystem till E36 M3an fr 96, vilka håller högst kvalitet, skillnader i ljud och effekt m m? Inte minst intressant med priser och platser att inhandla godbitarna. |
|
Stefan, Sedan -95? Får man komma till Kinnekulle så kommer jag dit på Lördag! Troligen kommer jag med till Ringen i Juli om jag inte redan är där. :) |
|
|
Mip: Missljudet låg inte i avgassystemet utan i bakdiffen som kunde få ett skorrande ljud vid svängar med fullt rattutslag. ---------------------------------- Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.