|
|
|
|---|---|
|
är inte det liiiiiiiiiiite tidigt ? går väl inte slita upp dom så jävligt om man inte kör på bana ganska ofta , brutalt hårt... Länk Länk | |
|
Du har kört 2000 mil och det indikerar 900 mil till service av bromsarna? Det är ju inte normalt, utan antyder väl att det ligger på någonstans. Det borde ju vara garantijobb i så fall och inte vanligt slitage som du skall betala. |
|
|
jag har kört 2400 nästan , bak beläggen ska bytas om 600 mil , och fram ska bytas om 900 mil ... enligt färddatorn ... när jag sa detta till försäljaren så skrattade han bara o sa : "ja det sliter mkt när man bromsar ner från 200-0". jag har aldrig kört över 200 med denna bil jag har nu kan jag säga, så jag tycker också att det borde gå på garanti eller någonting för det kan ju inte stämma att det REDAN behöver bytas, det ska ju iaf hålla 4-5000 mil tycker man. jag är andra ägaren och har haft bilen sedan slutet av Maj. |
|
|
fick lära mig att färddatorn som indikerar när det är dags att byta bromsar, inte går efter slitaget på belägg/skivor utan ber om byte vid ett visst miltal! mina bromsar var totalt slut vid 7000 på min gamla 1-serie.. då hade färddatorn inte varnat än..:P |
|
|
Dejan du kanske ska tilllägga att det endast är 2 mm kvar på dina bromsbelägg bak som service killen sa till dig. Något måste va fel årsmodell 2009 och 2400 mil och beläggen bak är nästan slut. Jag demontera själv mina bromsbelägg vid 2400 mil för 3 veckor sen för att jag skulle montera belägg som inte dammar lika mycket. Mina belägg som jag demontera ser nya ut. Knappt slitits. |
|
|
Förra ägaren kan ju ha slitit på beläggen med sin körstil, vem vet han/hon kan ju ha kört på Autobahn eller kanske i alperna med mycket bromsning, el kanske tom på bana? Men kolla upp dina belägg, lys med ficklampa så ser du hur slitna de är! Ska det inte bli en gul bromsvarning när slitagevarnaren aktieveras? Kanske är som tidigare Monclair skriver, färddatorn beräknar ungefärlig livslängd från diverse parametrar...det blir kanske inte så exakt. |
|
|
Är inte bromsar inkl. i fri service? Körde 12.500 mil på E60 innan jag bytte fram för första gången och 13.500 mil innan jag bytte bak. Endast motorvägskörning med farthållare på 125 km/t sliter inte så mkt bromsar. :-) |
|
|
precis , alltså BÖR dom inte vara slut även om man ens så kört på bana 1 gång tex. . . tycker det låter enormt . . . sen att dom vill bytas vid ett visst antal mil , då bör dom väl indikera senare iom dom ska hålla ett tag ... jag vet inte !? sen undrar jag också , bör det inte ingå i fri service ? annars så bör man kunna "klaga" på att dom itne kollat igenom bilen noga innan dom sålde vidare ... dom går ju alltid igenom bilen när dom får in på firma för att se om allting är ok ... borde dom inte sett då att dom va slitna som fan ? för jag kan ju säga att det är omöjligt att slita ETT PAR mm på 3 månader om man inte kört som faaaaaaaan väl ? |
|
|
Vissa sliter bromsar mkt snabbt. Har sett en Q7'a som efter 3000 mil behövde fyra nya 19" däck och bromsar. Dina bromsar behöver inte vara slut bara för att datorn säger det. Sensorn i bromsbelägget mäter inte tjockleken på belägget utan beräknar endast den kvarvarande km-sträckan som du borde kunna köra med din nuvarande körstil. T.ex när man nollställer den skriver den 70.000 km, nu visar min E60 90.000 km fram och 80.000 km bak. När jag bytte vid 12.500 mil skrev bilen 2000 km vid uppstart men efter 5 mil indikerade den 0 km, eftersom sensorn hade "gått av" som den ska, när det är dags att byta. Prova att kör lugnt ett tag och se om den inte går uppåt. |
|
|
jo men däck o sådär är inte alls ovanligt att byta tidigt , specielt om man har 19" , men tycker ändå bromsar o belägg ska hålla längre , även vid inspirerad körning ... dock förstår jag att den slits väldigt mkt om man brassar på och kör MKT på bana ... dom vill ha 2200:- för att byta bak ... borde det inte ingå i fri service ? vf har man fri service då liksom ? ja kör lugnt , stadskörning , sällan man krö över 90-100 .. motorväg håller jag mig på ca 130-150 |
|
|
Garantier från BMW. När du köper en ny BMW, ser du den garanterade körglädjen som något självklart. BMW nybilsgaranti gäller under 2 år och dessutom har du 12 års rostskyddsgaranti. Garantierna gäller produktfel och i hela Europa. En ny BMW är automatiskt vagnskadeförsäkrad i 3 år.[b] För Original BMW delar och tillbehör gäller 2 års garanti utan begränsning av körsträckan. Allt för att garantera din körglädje.[/b] läs dom två sista raderna ... borde inte bromsbelägg ingå där ? |
|
Bayer_Aleks |
Hade jag varit dig så hade jag åkt tillbaks och påpekat genomgången av bilen när dem tog emot den innan dem sålde den vidare till dig. Påpeka den där BMW garantin som du klistrade in precis och säg att du inte betalar 400.000+ för en bil som sliter ut bromsar på 3-4 månader. Gör annars ett litet indirekt hot med konsumentverket och Motormännen för en bevisning på att det är du som varit orsaken till det snabba slitaget. Att säga "så är det när man kör 200-0" är ju ren personlig anklagelse utan några som helst grunder till det. Dem på BMW kan nog läsa vr din körning med deras datorer för att se din körstil. Fast å andra sidan hade jag passat på att köpa riktiga bromsar till den i form av GreenStuff eller RedStuff som kostar knappt 1000 kr paret för fram och något mindre för bak. Dem dammar mycket mindre och bromsar mycket bättre och slits mycket mindre. Jobbet fixar man själv med knappt 10 min per sida. Man skruvar bara av en mutter så lossnar oket, sen är det bara att trycka i dem nya. Bytte ut mina först efter 8000 mil, så 2400 mil e ju knappt inkörd bil |
| 2400 mil är inte så farligt. bytte belägg på en skoda fabia 1.6 igår som gått 943 mil och bara några månader gammal. det är ju inte direkt en racer om man säger så..slitdetaljer, så inget som gick på garanti heller. i slutänden så är det körstilen som avgör hur länge beläggen håller. den tidigare ägaren till bilen hade förmodligen en aktivare körstil än vad du har. tvivlar på att det går att få dina belägg på nån form av garanti, men om du köpt bilen hos en bmw-återförsäljare så försök få säljaren att fixa ett bra pris, typ 50% eller nått som säljstöd. kan vara värt att testa. | |
|
måste ha kört väldigt hårt iom däcken va sletna som fan vid 1800 mil när jag köpte den , då måste dom även ha sett att beläggen va slut. och enligt mig så kan man inte sälja vidare en bil för 400.000+ där beläggen är helt slut. speciellt inte om dom som säljaren sa: " vi måste gå igenom bilen för att se så allt är okey" , då borde dom upptäckt detta , men blundade säkert o hoppades på att jag bara ska köpa nya rakt av ... |
|
|
Sålänge alla slitdetaljer är inom toleranserna byts det inget, så enkelt är det. Om däcken var slitna redan vid 1800 mil talar det ju mycket för att tidigare ägare har pressat bilen rejält, kanske till och med pressat den till gränsen konstant. I praktiken skulle du ju kunna hota med Konsumentverket och/eller Motormännen, men det skulle inte leda till något då delarna var lagliga och "okej" när de sålde bilen, även om de var slitna. Nu vill jag inte vara pessimistisk men du kommer inte kunna vinna några strider beträffande undermålig kvalité eller hur du nu vill framföra det i och med att däcken var väldigt slitna enligt dig så talar dessvärre det mesta mot att det onormala slitaget har berott på den/de som tidigare nyttjat bilen och garantier ersätter tyvärr inte yttre påverkan, eller hur du nu kallar det. Men som sagt, du kan ju alltid testa, men hoppas inte på för mycket. |
|
|
ok ok , nae men det e gott , då vet jag lite hur det ligger till ... men vettefan om jag skulle kalla dom okey egentligen , iom jag inte ser beläggen på bilen ... så slitna är dom ... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.