|
|
|
|---|---|
|
Tja. Det är nu dags att köpa första bilen och jag har fastnat för Bmw 328i e36 runt årsmodel -95 och nu undrar jag vad man ska tänka på när man ska köpa en sådan. Vilket pris bör bilen ligga runt för att inte vara sönderkörd? Det skulle vara kul att höra lite för och nackdelar om bilen och hur den är att köra och äga :) Ni kan även lägga till lite annan info om den Jag kan även lägga till att jag kan fixa grejjer på bilen själv om det skulle bli något fel på den så att säga. Tack på förhand! | |
| rent spontant känns det som om 328 är lite för stark för att vara en första bil.. vet inte hur dina köregenskaper är men minns själv hur det var när man tog körkort.. dessutom känns det som om de fina 328:or som finns kvar kostar ganska mycket.. skulle nog satsat på en fin 320 eller möjligtvis 323(också en stark motor) | |
|
Kolla begangnatguiden här till vänster så hittar du lite matnyttigt. Kör själv 328:a som första bil, dock e46. Tycker att du borde satsa på den motorn om du har råd med ett bra exemplar. Så länge du kör med huvudet och inte med foten så är det en bra första bil enligt mig. Man blir ju van med kraften med tiden som går. Se gärna till att ha ASC (antispinn) på den du köper, vet inte när detta blev standard. Har du det så kan du känna dig lite tryggare på vintern, har själv testat att köra utan, så länge du inte ska ut å busa så kan jag säga att ASC är skönt att ha när det är halt ute. Köp gärna en med m-chassie så kan du ha lite extra roligt på kurviga vägar. |
|
|
bmw_jerry: håller med dig till viss del :) hade själv en 103 hästars bil 1 år innan jag köpte min 328i. och de blev ovant må ja säga :S men tror att min körstil gjorde det säkrare i trafiken :) JNT: BRA val av bil! 325.an enligt mitt tycke är lite tråkig och känns lite billigare än en 328 :) lite samma sak med de andra motormodellerna. (ingen ta illa upp nu, bara jag som tycker så). annars tycker jag min bil går som en dröm. behöver inte varva som en tok för att få lite drag i kärran. går tyst och fint även i högre farter. rolig att köra. reservdelar är inte så farligt dyra längre mm. nackdelarna är väll att den är tung fram och originalbussningarna håller inte länge. så ett byte till powerflex-bussningar fram är ju att föreslå när de blir dåliga. för det är bara en tidsfråga innan du åker slalom på "spåriga" vägar. gäller de flesta e36.or. vevhus-ventilationen brukar ha en tendens att proppa sig. kan vara värt att kolla upp efter köpet. annars när du ska köpa är ju några förslag att: kolla oljan, vatten, lyssna på bilen efter missljud, motor med öppen huv, provkör en ordentlig sväng och gasa ur bilen ett par gånger för att se om växellådan hänger med och motorn går som den ska, kolla så all el fungerar, känn efter rost i skärmarna, kolla så ac:n fungerar om sådan finns. ja kolla så allt fungerar som de ska helt enkelt. detta är då några av mina egna erfarenheter, har säkert glömt en massa. de blev en del å läsa dehär xD BMW ownz |
|
|
kom även på att ca 25 till 30 tusen är väll ok pris för en fin. då skulle jag acceptera lite rost på någon skärmkant. BMW ownz |
|
|
Frrla: Tung fram? 50/50 viktfördelning är de ju.. helt perfekt! :) //Jesper |
|
|
kanske inte uttryckte mig helt korrekt där. bussningarna är inte tillräckligt "bra" för att hålla trycket. bra att bli korrigerad så inga missuppfattningar uppkommer å onödigt tjaffs ;) BMW ownz |
|
| Lecar: E36 är lite understyrd i grunden (jmf med E30 o E21 så är det stor skillnad) så den kan kännas tung fram trots 50/50 i viktfördelning... E36 tappar lite på körglädje pga detta men blir tryggar i sitt uppträdande. Men det går att råda bot på det med vassare framvagnsinställning, mer negativ camber och 0 i toe. | |
|
sen kan man satsa på x-brace och fjäderbens-stag också. hört att de ska bli grym skillnad x) kostar inte så många tusen om man nu vill höja bilens körglädje. men de förutsätter förstås att man har ordentliga fjädrar/dämpare och bussningar mm redan innan. BMW ownz |
|
|
flashg: Mycket möjligt, dock var min förra bil (e36 325Ci) mycket lättare att sladda med, och roligare att köra än min nuvarande 330Ci.. :/ Den känns mycket mer framtung och klumpig! //Jesper |
|
|
hej. ok jag kan väl bjuda på att verka dum. men vad är x-brace hellre GasHäng än RattGlapp. |
|
| Länk vad tror ni om denna.. visst visst det är en 318 men i bra skick,lågt miltal och dessutom riktigt snygg.?? | |
|
Min dotter log så fint när hon fick min 328,så nu fattas bara körkortet.Tiden får väl utvisa om det är en bra första bil.Hon gillar varje fall bottenvridet mot 316 hon övningskörde i förut. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| På tal om viktfördelning; om E36 nu har 50/50 viktfördelning, varför känns det då som att en Mercedes W124 är mer lättkontrollerad vintertid trotts att den har viktfördelningen emot sig, jämfört med E36? | |
|
x-brace är ett x liknande stag som man sätter under bilen som stadgar upp framvagnen. ang att mercan är mer lättkontrollerad beror nog på tyngden och längden mellan hjulhusen. samma med volvo 240. skitlätt att kontrollera på vinterväglag. jag tycker min bmw är hemsk på vintern. kör vad som helst annat mycket bättre än den. sommartid sladdar ja dit jag vill med meter-precision i 60-70 km/h och då är jag ingen expert bakom ratten. BMW ownz |
|
| Länk vad tror ni om denna då?? | |
|
vem vill åka runt och heta JAN???? :O nä men den var fin. blev lite fundersam över vita blinkers när de inte finns på bilden. så en gammal bild antagligen. åk och titta på den. men va noggrann så du hittar eventuella "dolda" fel osv. BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.