|
|
|
|---|---|
|
Min bakre torkare har för en tid sedan börjat gå långsammare och ibland stanna mitt i ett svep. Jag noterade redan när jag köpte bilen för ca 6 mån sedan att den inte riktigt "orkade" ned till nedersta läget men fick då förklaringen på verkstan att det var p g a hög friktion el. något liknande (?!). Jag tänkte inte så mkt mer på det och under sommaren används den ju inte så mkt. Jag antar att dessa symptom indikerar att den snart har gjort sitt och då behöver bytas/lagas. Är det någon som har varit med om samma, har erfarenhet om vad felet kan vara? Jag har enligt säljaren ha 6 mån garanti (i alla fall lät det så innan köpet var klart) och vill därför fixa det snarast. (Kanske ska ta det tillsammans med fix av rost på bakluckan :-/) D | |
| Axeln behöver smörjas, finns gott hopp om att det räcker med det. | |
|
OK det låter ju bra. Ngt man själv kan göra utan att behöva riva loss allt för mkt? D |
|
|
Hadde samme problem på min E39. Gjennomføringen gjennom ruten må smøres helst et par ganger pr. året. Min satte seg helt fast og måtte skiftes. Det er ganske vanlig. Jeg ville tatt det på garantien i f.m. rustskaden. Er det rust på E61 også?? |
|
|
Hade det problemet på min f.d. E46. Fick byta axeln som går till torkaren. Men som sagt du kan plocka ner och smörja. Kanske min guide till E46 kan vara till hjälp även på E61. Länk Återkom gärna med en rapport. |
|
|
Hvis det ikke holder med smøring må den byttes. På E39 ser det slik ut. Det blir nr. 5 på denne tegningen. Kostet ca 500,- NOK Länk |
|
|
Hade samma på min E39 och började titta runt och såg att många som inte sköte sin bil hade samma problem det är bara att smörja innan den skär på axeln . Då står torkaren bara stilla var inte blyg med smörjan Ha de T |
|
|
Tack för info. Jag tar det säkra före det osäkra och byter axeln. (KawaMan: Ja, det är tyvärr rost även på E61 se separat tråd..) D |
|
|
97 gånger av hundra beror det på jordfel. Kolla detta först. X3 |
|
|
Du sjekker det enkelt ved å åpne luken å dra tørkeren fram og tilbake. Den skal gå lett, går den tregt, har du funnet feilen. |
|
|
Mycket enklare att kolla så den går som den skall är att öppna luckan och kolla så motorn snurrar för det skall den göra även om glasluckan är öppen går den sakta så är det klart el fel. Ha de T |
|
|
Torkarmotorn går inte om glasluckan är öppen så de testet går inte att göra. Öppna däremot glasluckan och dra i torkaren själv och känn om den går trögt, ska gå ganska lätt att dra fram och tllbaka. |
|
|
Ok hade inte koll på det på min E39 gick den även när luckan var öppen men det kanske inte funkar på E61 har inte kollat Ha de T |
|
|
En rapport efter verkstadsbesöket som utlovat; Felet avhjälpt på ca 45 min. Byte av axel till torkararmen. Det är tydligt ett vanligt problem men kan motverkas lätt genom att regelbundet smörja under plastkåpan. D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.