|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Min mor ska ha en ny bil. Hennes krav är att det ska vara en fräck bil, gärna lite mindre (vilket jag ignorerar) Optimala för henne är nog en 120M eller Audi A3 men jag upplever de som små överprisade bilar jämfört med exvis en 5 serie. Mitt förslag är en ca 3 år gammal Audi A6 2,0T 170 hk välutrustad, sportpaket osv. Alternativt en Bmw 523/525 Max 3-5 år gammal. Hur är de nyare Bmw är de lika dåliga som man faktiskt får kalla dem för. Kvaliten i en Bmw har ju sjunkit vad gäller känslan i bilen, Audin däremot upplever jag som en faktisk mera rejäl bil inuti. Allt e ju bra när det är nytt men hur är bilarna om 5-10 år? Jämför jag min välskötta E39 på 25000 mil med syrrans vanvådrade A6 från -98 med 28000mil på mätaren så är faktiskt audin bättre om man bortser från repor och annat slarv som att den är servad med ca 2 års mellanrum. Men när du bara säter dig och kör så är audin bättre inga vibrationer allt fungerar som det ska osv. Det är en av anledningarna att en Audi faktisk är bättre, men jag kanske är helt fel ute? Lämna gärna tips och synpunkter. Även förslag på andra bilar. Hittar tyvärr inte några andra bilar som har lite "klass" som verkar vetttiga. Mercedes utgår helt. |
| beror ju helt och hållet på hur bilen skötts.. jag skulle i alla fall inte köpa en audi med farmhjulsdrift.. oerhört tråkigt då jag gillar att åka fort o kurvor men det kanske inte gäller din mamma.. då du köper en mindre bil är ju nästan allt billigare.. stirra dig inte blind på inköpspriset.. för en mindre bil så brukar ju oftast slitagedelar vara lite billigare samt bättre bränsleekonomi,skatt m,m.. om hon ska åka själv är både a6 och 5:serien för stora.. tycker du ska kolla mer på 1-3serien samt audi a3 eller a4 | |
|
A6 för komfort och kvalitetskänsla. 523 för för körglädje. Skulle jag köpa bil åt min mor skulle jag helt klart luta åt A6. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Verkar som man får mer för pengarna (dvs nyare bil, färre mil) om man går på A6. I övrigt håller jag med Lövet. ___ //Ulf |
|
Verdi |
Sikta på en med quattro isf. |
|
Det är hans mamma som ska ha den. Vad är argumentet för Quattro? Förr hade A6 bättre bakaxel när den hade Quattro men det gäller inte längre. -------------------------------- //Lövet |
|
Verdi |
Alltså, hur kör ni? Ska man ha quattro för att man leker rallyförare eller vad? Jag tycker man ska ha quattro för den överlägsna stabiliteten man får i dåligt väglag. Det är bra även för mammor. |
|
Du får bara ökad stabilitet på snö och grus samt när du ligger på gränsen. Inte särskilt många mammor som gör det. Har själv en fyrhjulsdriven bil och på torr asfalt märks inte skillnaden. Kör också A4 2,0TDi Quattro regelbundet och inte heller där märks någon skillnad vid "normal" körning. Skillnaden är däremot enorm vid släpvagnsdragning på våtare underlag, drivhjulsgrepp ur tvära kurvor samt på snö. Det är bara fagersten som kan svara på hur mycket detta är värt. Något du aldrig kommer från med Quattro (Torsen) är dock att bilen kommer att dra ungefär 1,5 dl mer per mil - hela året... -------------------------------- //Lövet |
|
Verdi |
Man får ökad stabilitet när det behövs. Punkt. Du har bara användning för säkerhetsbältet när du krockar också, eller hur? :) |
|
Skillnaden i detta fallet är väl att säkerhetsbältet ingår och påverkar inte förbrukningen nämnvärt. Quattro däremot kostar mer i inköp och ger en högre förbrukning vilket också kostar mer. Alla har olika preferenser kring vad som är nödvändigt och inte. Sen kan man ju ställa sig frågan hur ofta man egentligen har nytta utav quattro. Vill hon gärna ha en mindre bil så ser jag då ingen vits i att fråga om råd kring modeller som hon antagligen inte vill ha. |
|
Verdi |
Back to topic: Varför kollar du inte på typ Golf GTI eller Seat Leon om hon vill ha en mindre bil som är lite rolig? |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Småbilar är uteslutet hehe. Det är ju en sak att säga att man vill ha en liten bil för att den e fräck eller liknande men har hon endast kört stora bilar senaste 15 åren så en golf kommer efter 2 timmar kännas som ett rejält nerköp. Hon trivdes i min E38 ;) Quattro kan vara en bra tanke då de funderat lite på en SUV som är bra när de åker upp till stugan. Men där tycker de kanske ett en XC90 som ligger på 1,3L milen blandat kan bli lite väl törstig och bättre lägga de extra pengarna på en bil med mer utrustning exvis. Men ni verkar ju positiva till Audi A6 iaf oavsett det är en Quattro eller inte, finns det några vanliga fel ni känner till? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.