|
|
|
|---|---|
|
Har som bekant nyss köpt bilen. Vid köpet fick jag som en extra bonus 7 st tvåor från bilprovningen. Bl.a annat var en avgasklamma sönder så den läckte mellan katt och främre ljuddämpare och pga. detta gjordes inga avgasmätnigar. Har fixat allt förutom en spricka i vindrutan. Tog en rövare och åkte till bilprovningen för en efterkontroll idag.. Mina farhågor besannades dock. Det sprack så klart på vindrutan och Hc värdet. Bilen var ordenligt varm körd och besiktningskillen körde ytterliggare något varv runt stationen men nada. Han tyckte också att den misstände något på tomgång men jag vet inte. Så här blev värdena: CO 0.0 CO2500 0.3 HC 220 Lambda 1.02 Första steg blir: byta olja, oljefilter, luftfilter, Kolla tändstifft och kablar. Har ohmat kablarna till cyl 1-6 och alla värden var ok. Har även putsat fördelarlocken och rotorerna(säjer man så) vid ohmmätningen. Kolla vevhusventilationen mha. oljesticksknepet. Finns det någon beskrivning ang. rengöring av ventilationen? Kolla efter vacuumläckage med startgas. Något mer expertisen kan tillägga. Har precis börjat skumma igenom sökfunktionen efter hc och det finns ju en del att läsa och begrunda.. //Mackan "fast i BMW träsket igen" | |
|
Lite ideer jag har: Hälla i spridarrengöring i tanken typ injector cleaner. Plugga vevhusventen (plocka bort pluggen efter besiktningen) Se till att den inte missar tändningar på tomgång Ev linda avgassystemet från motor till kattar och även kattarna med avgasbandage. Även dra åt insugen mot insugsgummina är bra (men jobbigt) Ev ta kompressionsprov för att kolla så att det inte är så att någon cylinder är otät /Mats J |
|
|
Drog upp oljestickan idag när motorn stog på tomgång, ingenskillnad alls och inget undertryck. Tyder väl på igensatt vevhusventilation eller.. Får nog ta och titta på detta. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Vid avgastesten igår så varvade han upp den till ca. 2500 rpm och då sjönk Hc värdet ner emot 55-60 men sedan när han släppte ner på tomgång igen så steg HC igen. Har skrivit ett inlägg om dessa avgasproblem på ett annat svenskt forum som jag är medlem i då jag har en svensk bruksbil. . Enligt en "expert" på detta forum så är det glasklart att det är kattarna som är slut när bilen beter sig som ovan beskrivet. Ju mer man varvar desto mer stiger temperaturen i katten och där med blir reningen bättre, låter iof. ganska logiskt men borde inte värdena ha varit ännu sämre om kattarna skulle vara slut eller det kanske bara är den ena katten som är slut och i så fall är ju frågan vilken. Skall kanske ta och banka lite på kattarna och höra om det skramlar om någon. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Därav mitt tips: Ev linda avgassystemet från motor till kattar och även kattarna med avgasbandage. Då skall ju kattarna bli varmare även på tomgång. Jag har noterat att det sitter värmeskyddsplåtar runt avgassystemet på 750, men att dessa ofta ramlat bort när bilen är gammal, detta gör ju att avgaserna är kallare då dom når katalysatorn. Men eftersom kattarna isåfall funkar när dom är varma är dom ju inte kass, för då skulle dom ju inte funka när dom är varma heller! Men jag brukar notera samma sak på besiktningen, att HC värdet går ner vid lite högre varvtal. Jag har funderat på om motorn kanske även går lite jämnare då den kommer upp i varv och inte missar tändningar lika lätt. /Mats J |
|
|
Då återupplivar jag denna tråden igen då den nu är dagsaktuell. Gjorde ett nytt försök idag på bilprovningen. Gick lika illa som höstas, tom lite sämre. Sprack på precis samma saker, dvs, spricka i vindrutan och HC värdet. Hc värdet var tom. lite sämre idag ca. 290 någonting tror jag. Dom andra avgasvärdena är helt ok. Hade idag ca. 6l E85 och en halvflaska K-sprit till ca. 20 l bensin. Den var också ordentligt varmkörd. Körde på 2 ans. växel med ca. 2500 varv i ca. 25 km. I höstas hade jag varken E85 eller K-sprit. Det kanske gjorde skillnaden på HC värdet. Det som är gjort sedan i höstas är följande: 12 st nya stifft, har gått kanske 30 mil + en ny tändkabel. Ny olja + filter Nya luftfilter Tätat avgassystemet ordentligt. Har kollat fördelarlock och rotorer men tycker dom ser bra ut. Den har jämn och stabil tomgång, går bra i motorn, inga tändmissar. Tom bes. killen tyckte den gick bra. Han sa också att motorn såg väldigt ren ut. Enl. honom så brukade M70 motorena vara olje kladdiga men inget på min. Så hur kommer man nu vidare? Skall försöka göra en felkods avläsning och se om det kan ge något men jag tror inte riktigt på det. Lutar åt att byta kattar även om dom inte skramlar något. Hur funkar det här med kattar? Skall man köpa på 2 st pirat som är till för motorer upp till 2.5 L. eller... Tips på var man kan handla billiga kattar eller det råkar inte finnas någon som ligger på ett par kattar? Det enda positiva är väl att nu är den knäpptyst i framvagnen. Förut så var det himla klånkande och skramlande. Har under vintern bytt en casterstagsbussning och bägge stabilisatorstagen. Har inte kunnat provköra ordentligt förän nu då bilen har varit avställd. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
| Strunta i att krångla med massa grejer. Det är garanterat ventiler/membran till vevhusventilationen som är igentäppta!öppnar vid gas men orkar inte riktigt pga att han inte får så mycket tryck vid tomgång | |
|
Eller kass ventiltätningar eller dåliga kolvringar Hur såg stiften ut? Kan vara intressant med ett kompprov, men det är ju rätt jobbigt. /Mats J |
|
|
Dom gamla stifften såg helt ok ut. Inte blöta eller oljiga. Lite, lite gråaktiga. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Har idag kollat funktionen på vevhusventilationen lite snabbt. Skruvade bort oljelocket. Var inget sug alls där. Det skall väl vara ett rätt bra sug där om det skall fungera. Var inget tryck där heller och motorvarvet ändrades inte heller med locket bortskruvat. Tyder det på täppt vevhusventilation? Får väl ta bort slangarna och se hur skitiga dom är inuti. Finns ingen blå eller svartrök från systemet och luktar inte olja eller bensin heller. Näe för tusan, skall ut och gasa lite igen. Man är ju som barn på nytt, eller i alla fall känner sig som en 18 åring med nytaget körkort och det rykker i gasfoten, stereon på hög volym, solluckan uppe och sommarvärme ute. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
hej mitt tips är att tanka mer etanol. min 750 har haft högt hc på dom senaste 5-6 besiktingar(innan jag köpte den) mellan 300-650hc. tankade ren etanol. hade inte över 30 på besiktingen.:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.