|
|
|
|---|---|
|
Hej! I helgen började motorlampan lysa på min bil, en 320i av 2003 års modell. Den går ojämnt på tomgång och har tappat mycket kraft. Det låter nästan som om den inte går på alla cylindrar. Kan vara en tändspole eller något sådant som slutat fungera. Min fråga är om bärgning är nödvändig för att ta mig til verkstad. Det är ingen lång sträcka utan handlar om ett par kilometer. Samtidigt vill jag absolut inte förvärra något. Det finns kanske delar i motorn eller katalysator som kan ta skada. Vad tror ni? | |
|
Jag skulle inte köra en meter om det är en "röd motorlampa" som lyser, är den däremot gul så kan du köra till närmsta verkstad. Det kan vara allt ifrån en tändspole till nån givare som har gett upp. MVH |
|
|
OK! Det är gul lampa. Tack för svaret! /Per |
|
|
Det lös gul lampa på min gamla bil oxå 03a 320 som ej gick på alla cilyndrar jag körde den till verkstan utan problem det visade sig vara tändspolen... lycka till |
|
|
Japp, just på dem runt 03, verkar dessa spolar vara förbrukningsvara. Har på ett år råkat ut för samma fel 3ggr, (givetvis inte de bytta spolarna som går sönder, utan de gamla Beru-skiten. Boschspolarna verkar vara bättre kvalitet. Imorse var det samma visa igen, nu köper jag fan resten av spolarna och byter alla, orkar inte åka omkring och vara rädd för när nästa packar ihop. TIPS! Köp dem på BMW, billigara än både mekonomen och meka. |
|
| Bytte en spole hos BMW i våras. Material och arbete gick på ca. 1500 kr om jag minns rätt. | |
| Motorstyrningen i den motorn ska vara intelligent nog att stänga av bränsleinsprutningen på den cylinder som inte tänder. Så det ska inte vara någon fara för oförbränt bränsle i katalysatorer. | |
|
Att byta spolarna är inget som man behöver lämna iväg till verkstaden, kan du byta torkarblad kan du byta spolarna. Lossa kåpan över motorn, två plasplugar sen behövs ett litet spärrskaft med 10:ans nyckel, lossa dess bultar lyft av kåpan. Sen har du fri sikt på alla spolar, det sitter en kabel till dem, denna lossas genom att man viker upp bygeln, sen är det bara att dra spolen rakt upp. Plopp och den är lös, byt den första mot den nya, sen provstarta. Fortfarande samma fel, sätt den du tog loss till stift 2, osv. Annars kan man lossa endast en kabel i taget och provstarta för att bena ut vilken som felar, men jag kan inte garantera att elsystemet gillar detta. Har du spolar av märket "bremi" så byt alla när du ändå håller på, de kommer gå sönder en efter en ändå. En spole kostar c:a 360kr. |
|
| 4st spolar bytta. Tidsåtgång inkl, framkörning av bil, demontering kåpa och återmontering, återparkering- 9min. | |
|
Tack för tipset om hur man byter dem själv! Det var en trasig tändspole som nu är bytt. Kostade ca 1700 på Förenade Bil i Malmö. Ja, det verkar vara en känd åkomma för de sa att de ibland bytte alla när de ändå höll på men just i detta fallet gjord de inte det. Så det blir nog att byta dem när man ändå är igång. |
|
|
Så länge det står Bosch på spolarna så är de av högsta kvalité, eller finns det bättre/sämre Bosch-varinater också? Har en 330i -03 i hushållet.. Har inga problem, men funderar över att byta i förebyggande syfte om det är Beru-spolarna som sitter std. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.