AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
480

Kondensorfläkt

Bj
44
Björsa
Z3 2,8 -97
Eftersom AC:n lagt av lämnade jag bilen till lokale kylfirman som har nu fyllt på kylmedia efter läckagekontroll och konstaterande att fläkten inte går trots bygling. Har någon haft bekymmer med att kondensorfläkten lagt av och därför tips om det är något man kan fixa själv? Jag såg att det fanns tidigare uppe för diskussion men då ej för E39 men det bör väl vara i princip samma sak. Dvs ta bort fronten, lossa fläkten och ta isär? Tacksam för tips!

Björsa
An
82
Ante-ume
525i -92
Går fläkten att snurra på? Mitt problem var att den gick för tungt, detta löstes dock snabbt när jag tog isär den.

Mvh André
anderz
Jag hadde samma problem med min bil ioch för sig en e34
det sitter en vanlig kontakt av isolator typ vid kylfläkten, mäter du dessa (på inkommande) och inte har
någon strömm alls på någon av dessa tre stift så är troligen felet vid säkringen.
det sitter en 30A och en 7,5A på plats 25,29 (i e34:an)
mät upp dessa så att du är säker på att dom är hela för min 30A såg man inte med ögat att den var trasig
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
har för mig att det på E34 sitter en termokontakt framme vid fläkten oxå...kolla om du har en sån och om det är avbrott i den.....
Bj
44
Björsa
Z3 2,8 -97
Tack för svaren så lång. Har inte hunnit mäta något än. Ska det finnas konstant spänning vid något av stiften? Det är alltså inte bara när givaren säger till om att fläkten ska starta? Det går lätt att snurra fläkten för hand så den kärvar inte.

Björsa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.