|
|
|
|---|---|
|
Det är nu uppenbart att min bil läcker in vatten i kupén. Det blir blött på golvet höger bak, har torkat upp bilen en gång tidigare i sommar. Märkte nu igår att det var blött där igen men den här gången kändes även bältet på förarsidan fuktigt. Är tacksam för alla tips! | |
| Är det blött på golvet så kolla att gummipluggarna sitter på plats, hade så på min e 34 sög upp vatten underifrån när man körde i regn, skummgummit under mattorna funkar som tvättsvampar. | |
|
Dåliga lister runt rutorna? Regnar via rutan ner i dörren och läcker sedan in? (dörren halv vattenfyld?) //Magnus |
|
|
Kolla så att inte dörrens avrinningshål är blockerade, har bilen taklucka? Mvh |
|
|
Jo har tyvärr dubbeltaklucka. Dörrarnas, eller jag kollade bara höger bak idag, är öppna. Börjar fundera lite på dräneringen till kliman.. Har för mig det är 2 som går genom golvet på var sin sida kardantunneln...? |
|
|
Lägg dig i medan ngn spolar med vatten, (Obs, häll diskmedel på strålen för att släppa på vattenytspänningen) och kolla md ficklampa om dt läcker ngnstans. Annars kan dt vara pluggarna som GEN skrev. Stillaman |
|
| Blås ur dräneringsrören för dubbeltakluckan. Vanligt att det läcker in om de är igensatta. | |
|
Just det Limpur. hade en Merca med det problemet. Fanns gott om granbarr och löv i dom rören... Stillaman |
|
|
Jag vet inte hur det är på just denna bil. Men både i min gamla E36, och i min nuvarande E39 Sitter det en typ plastfilm fastlimmad i dörren (om man tar bort dörrsidan innifrån). Om den lossnar i underkant så läcker det in vatten i bilen och mattorna blir blöta. Vet som sagt inte om det är likadant på denna modell, men kanske andra som vet. Ett väldigt lättåtgärdat problem om det skulle vara det. mvh Leon |
|
|
Just det Leon. Hade Fiatarna förr åxå mellan klädseln och plåten. (80-talet) Filmen/plasten var fäst med ett slags svart kitt som man fick byta ut. (Fast hur vätan kan leta sig den vägen kan jag inte begripa, men det gjorde den...) Stillaman |
|
|
Ja, jag kan inte förstå att bmw inte har löst det problemet än på en såpass ny bil som min, då problemet fanns även på min gamla bil som är 8 år äldre, Och säker ännu tidigare... / Leon |
|
|
Jag har också drabbats av detta. Bilen i fråga är en E34 touring -96:a utan takluckor. Det blir blött PÅ golvmattan bak där baksätespassagerarna har fötterna på vänster sida. Jag slet idag loss baksätet och lyfte upp golvmattan, det var torrt under mattan. Bilen har klima men den är inte använd på länge då den inte funkar så jag betvivlar att det skulle vara kondensvatten det rör sig om. Gummipluggar så jag att det stod nämnt här ovan, är det dom under förarplatsen det syftas på? Dom har jag dock tätat extra utifrån för att vara på säkra sidan. Nu vet jag inte var jag ska leta, förslag? /Tobias SUPERNATURAL |
|
|
har du kollat filmen i dörrsidan som jag pratade om? mycket möjligt att det är den, då man får precis detta symptom när den släpper. /Leon |
|
|
Jag ska ge mig på den så snart jag hinner. Förhoppningsvis är det ett sånt enkelt fel. Borde det inte funka att tejpa igen skraplisten mot rutan för att kunna räkna bort detta fel? /T SUPERNATURAL |
|
|
Jag jobbar inte med raketfart men nu har jag nog kommit fram till orsaken till mina problem. Först trodde jag att jag hade fixat felet, folien eller isoleringen eller vad man vill kalla det bakom dörrsidorna var lös i nederkant på alla dörrar. Igår upptäckte jag till min stora besvikelse att det kommit in vatten i bilen ändå. Idag har jag legat i bilen med golvmattan uppvikt och en ficklampa i handen och en kompis utanför med slang. Det är så att tröskeln fylls med vatten, troligtvis från dräneringen till takluckan som verkar gå in i tröskeln och sluta där, rätt eller fel? Frågan är nu, är det riktigt att dräneringen från tackluckan skall mynna ut i tröskeln under framdörren ungefär? |
|
|
Tyvärr är det nog riktigt vilket ställer krav på att tröskeldräneringen i nerkant fungerar. På min gamla E34 borrade jag hål för slangarna och lät dom sticka ut 5mm under tröskeln, har för mig att slanglängden räckte till detta. FAF |
|
|
Mustang Har du löst problemet? |
|
|
Jag tror att jag har löst problemet. dräneringen från tröskellådan var tät (dum konstruktion att leda dräneringen från takluckan dit kan man tycka) och dessutom läckte det i skarven mellan golv och tröskel så där har jag fått kitta om. Har regnat rätt länge har nu, men jag har inte vågat/orkat känna efter om mattan fortfarande är torr... |
|
|
Mustang Vi får hoppas att det avhjälpt ditt bekymmer. Själv så rev jag dörrarna i helgen. Framdörren såg okej ut men jag la ny butyltejp för säkerhets skull. Bak, där läckan fanns, så såg det däremot annorlunda ut. Isolering såg ut att ha krympt och lossnat i nederkant. Dörrsidans innersida visade spår av fukt och när jag kännde efter så var det lite blött. Det var i det bakre hörnet av dörren mot hjulhuset. Precis där det såg ut som om läckan varit när man tittar på golvmattan! Här var ju också isoleringen lös så av allt att döma så var det härifrån vattnet kommit. Jag tycker det är väldigt underligt hur vattnet kan komma in denna vägen eftersom dörrsidan ändå tätar mot listen i karossen men det är ju tydligen så ändå. Jag har vid tidigare tillfälle lyft golvmattan/isoleringen men där var det inte blött. Med det i åtanke så får man nog gissa att det var ovanifrån (dörren) där vattnet kommit ifrån. Efter jag monterat tillbaka dörrsidan så ställde jag en kupevärmare på golvet och lät torka mattan. Det blev torrt på nolltid så det borde stödja teorin att vattnet kommit ovanifrån och inte sugits in genom isoleringen. Jag tog tillfället i akt och sprutade insidan av dörrarna och dess skarvar med tunnflytande rostskydd. Bättre när man gör det på detta viset för då ser man iaf var man sprutar än när man kör med slang med spridare. Nu håller jag tummarna.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.