AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.386

Svårt hitta E90 med M-paket?

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Är intresserad av en E90 320d 05 -06 med M-paket och gärna Navi.
Verkar jättesvårt att hitta, har hittat några 335d med denna utrustning men ingen 320d... Är det bara så att vi svenskar inte troligt köpte den kombinationen som ny?

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
M-sportpaketet kostade ca 40kkr när E90 lanserades. Ett snuskigt dyrt tillval som egentligen inte lyfter utseendet särskilt mycket eftersom E90 redan i grundutförande ser ganska tuff ut.

Mer parten av 320d har sålts som tjänstebilar så storleken på förmånsvärdet har troligen varit en viktig faktor för att få lov att köra BMW i jobbet.

Dynamic är egentligen ett mycket smartare tillval. Kostade hälften så mycket och man fick dessutom med xenonljus och snyggare 17-tummare i priset. Sportstolar och M-sportchassiet ingår i Dynamic så körmässigt är det samma skärpa.

Har själv letat 320dT Dynamic/M-sport 06/07 och det har sedan i januari funnits endast två stycken manuellt växlade M-sport Tourings till salu på Blocket.

Har du dessutom Navi som krav rekomenderar jag Tyskland, finns ett mycket större utbud där. men räkna med åtminstone 20kEUR och uppåt för en vettig 06:a med riklig utrustning.
Xenon ingick inte i Dynamic-paket ursprungligen. Detta tillvalet tillkom från och med faceliften om jag inte missminner mig.
Vill du ha navi får du nog leta ett bra tag. Om många tycker som jag så känns det inte värt pengarna den integrerade kostar när man kan köpa en eftermarknads variant som gör jobbet minst lika bra för endast en bråkdel.
We
159
Weelie
435D GC-15
Letade själv förra året efter en 330D. Här i Sverige var dom flesta ganska tamt utrustade och att hitta en med M-paket och navi var i princip omöjligt. I Tyskland däremot fanns det däremot ganska gott om fullutrustade bilar. Kunde i princip skräddarsy en bil som passade min prisklass. Håller med om att all utrustning kanske inte är helt nödvändig men det är kul att ha en nästan fullsmetad bil. Euron verkar ju vara på väg neråt så snart är det nog ekonomiskt fördelaktigt också om det inte redan är det.

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Tack för era svar!
Har nog ångrat mig. Pendlar till jobbet och vill inte lägga så mycket pengar på en bil jag kör 3000 mil om året med. Kommer troligtvis bli en Cab som entusiastbil lite senare istället. Känns konstigt att köra Bmw med diesel =))
Men jag hittade några 335 med M-paket på blocket, sjukt så snygga de är...
Så om ngn vet en fin E36 323 touring i blått eller silver istället så tar jag gärna tips =)

Mvh. B

Verdi
Det är väl när man kör mycket som man ska ha en bra bil?
Jo, xenon ingick i dynamic-pkt från start.
BMW med diesel är egentligen det perfekta resesällskapet till och från jobbet för långpendlare. De 6-cylindriga dieslarna går fantastiskt bra och har en gångkultur som inte står bensinarna efter. Enda gången du märker det är på tomgång om du står utanför bilen, då hörs förstås knattret.

Håller med "Verdi", kör man så mycket som 3000mil/år är det rätt skönt att ha en hyffsat ny bil som inte lämnar en ståendes vid vägkanten och kräver ideliga reparationer och servicar var 1500:e mil.
Sen kan jag förstå att det tar emot att lägga 400kkr på en pendlarbil att köra till jobbet med, men det finns ju billigare alternativ som 318d/320d/118d/120d.
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Jag vill bara fylla på och berätta att jag har en 320 d 09:a med en "program fix" ...
Har haft ganska många nya bilar genom åren av olika märken men har blivit helt SÅLD på denna 320:a. Har aldrigt ägt en bil innan som man gärna åker på mc vägar innan och ja det är en DIESEL?!?! Bilens balans är helt fantastisk samt motorn är helt underbar, sedan konsumtionen endast 0,6 när man är tyngre på gasfoten och åker man med lättare fot så kryper den ner till 0,5.
Sedan som ett + på kanten så är skatten på ca. 2500 om året.
Jag känner inte att jag behöver en starkare bil än just denna så 320:an passar mig prefekt som den är nu.... Ler
Verdi
Jag är kanonnöjd med min 320d också. Jag kör original och kraften räcker bra till det mesta även då.

Kör man i stan eller på motorväg behövs det absolut inte mer kraft. På landsvägar räcker det till hyfsade omkörningsprestanda. Tillräckligt för mig som aldrig gör särskilt tajta omkörningar iaf.

Är man efterbliven och ska rejsa vid rödljus kanske det blir annat men... :)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Att man inte vill ligga och pendla med en såpass ny bil kan ha att göra med den brutala värdeminskningen det blir pga miltalet ökar snabbt. Men det beror ju helt enkelt på hur man vill lägga på att ta sig till jobbet.

______

Foto Länk
Verdi
Räkna värdeminskning per mil istället för att stirra dig blind på den totala värdeminskningen. Kör man riktigt mycket blir inte milkostnaden så farlig.

Kör jag 15000 mil under 3 år och tappar 150 tusen så är ju det mer värt än att köra 5000 mil under samma tid och tappa 100 tusen.

Från 20 spänn per mil i värdeminskning till 10 spänn per mil. :)
Verdi
Dessutom, kör man riktigt mycket med en lite äldre bil kommer felen ganska tätt.

Plus att bränsleekonomin i 320d blir mer värdefull ju mer man kör. Jag tjänar 6:-/mil jämfört med min gamla A4:a som drog 0.95/mil och dessutom krävde 98 oktan. På 3 år och 15000 mil blir det 90 tusen.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Ingen tvekan om E90 320d, den är underbar. I mitt fall tvekar jag bara på att lägga så mycket pengar på pendlarbilen. Får ju en E46 M3 för samma pengar och i min värld lockar det mer med en billig pendlarbil och en sådan bredvid... Har senast kört 9000 mil med en E36 Compact från -97 som jag i stort sett bara bytt olja på... Man har ju väldigt olika referenser helt klart, negativt är ju att man får hålla tungan rätt i mun på vintern med Compacten...

Mvh. B

Verdi
Förstår hur du tänker också även om det är långt ifrån mig. Jag vet knappt vad jag skulle göra med en M3. Åka runt lite för skojs skull? Dyr hobby isf. :)

Förstår inte heller det här med att åka gammal farlig bil på vintern när risken för olyckor är som störst och man verkligen behöver antisladd osv.
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Jag köper inte en beg bil utann när jag köper bil så blir det nytt. När man tittar efter bil så vill jag ha den som jag vill och det finns inga kompromisser.
Därför är det för mig otänkbart att köpa en tex "gammal M3:a".
Skulle man ha en prestanda bil så skulle jag välja en bil som väger minst hälften mindre och åka bana med den...

Men jag förstår hur du tänker att köpa en ny bil för att pendla till jobbet privat. Men jag vill ha båda världar en kul bil till allt oavsett vilka mil jag kör samt att ha flera bilar med försäkringar service osv...
Tr
42
Trigge
BMW 340i xDrive M-Performance Power Kit (MPPK) Touring 360 hk
Det är väl så att ni ovan har helt andra preferenser även om jag har svårt att hålla med er. "Tung" bil typ M3 = livskvalitet och stor glädjespridare.

Sen är det så att en M3 E46 inte är en "gammal farlig bil" då den har diverse stabiliseringssystem och i många andra avseenden är långt mer tekniskt förfinad än en medelmåttig 320 d som är en riktig svensson-bil.
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Jo E46 är "gammal" den nya är E9 nu...
Jag ville inte påstå att M3 är nått dåligt på nått sätt men användningsområdet känns inte rätt för mig för att om man ska ha en sport bil så är vikten för hög...
Tr
42
Trigge
BMW 340i xDrive M-Performance Power Kit (MPPK) Touring 360 hk
Kan du rekommendera någon sportbil som väger hälften av en "gammal M3"?:)

Kommer inte på någon just nu faktiskt...
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Jo jag har åkt lite Lotus jädrans vilken grej :-)
Har åkt andra bilar oxo bla F40 F50 svensk sportbil men dessa pryttlar är inte nått som jag vil ha heller...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.