|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! blev underkänd på senaste besiktningen pga handbromsen. Det jag undrar är vart och hur jag spänner den? Tack på förhand. | |
|
Oftast så brukar bromsbackarna vara redan helt slut om det är så att handbromsen inte tar längre. Det är billigt att byta och väldigt enkelt. Men det ska gå att spänna vid handbromsen. Jag själv har aldrig gjort det utan brukar hissa upp bakvagnen så att bägge hjulen hänger fritt. Ta bort hjulen så du ser trummorna. På trumman så ser du ett litet hål så att du kommer åt justeringsspännaren. Ser ut som ett litet kugghjul. Peta med en liten mejsel så att backarna går isär mer/spänner mot trumman. Se till att ha handbromsen dragen ett eller två hack. Snurra trummarn och spänn allt eftersom. Jämför med andra sidan så att dom drar lika mycket. Men eftersom du redan har kommit så långt så är det lika bra att lossa oket (häng det i ett snöre) Knacka på trumman så lossar den. Dra bort den från axeln. Då ser du bromsbackarna. Kontrollera dom och eventuellt byt. Samtidigt så ser du hur justeringsskruven fungerar. Bytte nyligen själv och det var gjort på en timme. Om du köper nya backar så se till att du får med monteringssats. Du kommer garanterat dra av nån fjäder vid demontering. Kostade typ 300:- för byte på båda sidorna! |
|
|
glöm inte att ta bort damasken runt handbromsen och skruva ut bägge skruvarna längst ut. mycket viktigt om du ska byta backarna. annars blir den "för spänd" eller så får du inte dit de nya. eller om de gamla ser bra ut så gör de endå så de hamnar i "rätt läge". BMW ownz |
|
|
hittade en fin guide här ;) Länk BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.