|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bytte alla bromsskivor, bromsbelägg, handbromsbackar i helgen. En total bromsrenovering med andra ord. Gick alldeles utmärkt, förutom att en av sprintarna till handbromsbackarna bak inte längre fäster i bromsskölden. Verkar som att någon har dragit fästet rakt ut utan att vrida 90 grader... SÅ... tänkte byta bromsskölden till en ny (eller begagnad), men funderar på om jag måste ta bort hjullager eller om det går att lossa skivan och byta den åndå? Är det någon som bytt och vet hur det går till? Tacksam för hjälp! Mvh magnus | |
|
Vet inte hur det ser ut på en E46:a, men om det ser likadant ut som på mina fd E28:or så går det att slitsa/kapa skölden s.a.s. och bända ut denna..MYCKET smidigare att göra så.. Alldeles för dj*vligt att börja lossa halva bakvagnen för ett dylikt ingrepp :) Jaja...kanske inte ett helt relevant svar, men ett svar som KAN bespara dig både tid o pengar med bara lite flax. Mvh Janne. |
|
|
Du måste lossa drivaxel, hjulnav mm för att montera nya sköldar (samma operation som att byta hjullagrena i princip. Risken är att du sabbar lagrena då dessa kan glida isär så lagertätningen blir förstörd om du lossar navet! Synd att sköldarna inte byttes vid renoveringen de kostar endast 150 spänn styck på BMW....kan ju tycka att sköldarna alltid skall bytas vid hjullagerbyte i preventivt syfte! Alternativet är att byta plåten runt fästhålen, dvs det blir lite svetsjobb.... Lycka till! |
|
| Som Janne säger så är kapning att föredra. Gjorde så på min Merca och sparade en del tid. Är inte skölden dålig förutom spåret för låspinnen så häfta en tunn plåt med spår utanpå skölden bara. | |
|
Om skölden är ok i övrigt.... Tillverka en liten bricka med försänkt "nyckelhål" att sätta bakom befintlig sköld. |
|
|
Tack för tipsen! Bromsskivan i övrigt är helt ok, och dessutom jag orkar inte riva lager etc. Så... det får bli en bricka av något slag på baksidan, typ segerring eller liknande... /Magnus |
|
|
Oftast går det att lösa med nåt trick, såsom med brickor osv. Jag tycker dock om göra saker ordentligt, speciellt om bilen är i bra skick i övrigt och du tänkt behålla den en tid! Nu när allt nyss varit isär går det antagligen lättare att byta sköldarna! Hålen i sköldarna (som håller sprintarna) brukar ju rosta sönder, så de lossnar i värsta fall... inte så roligt då de ligger löst i trumman o skrammlar med eventuella andra skador som följd. Kanske är dags att byta båda sköldrana ändå? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.