|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min E30-92:a har dragits med ett elproblem länge. All belysning inuti kupén och även halvljuset flimrar repetitivt, ca en gång per sekund. Även när fläkten är på fullvarv kan man höra att den går upp och ner i varv. Jag mätte spänningen över batteriet med motorn på tomgång, den låg då lite svajjigt mellan 14.2 och 15.5V. Jag märkte samtidigt att generatorn "gnällde" i samma takt som halvljuset flimrade, det verkar alltså som att generatorn får det lite jobbigare emellanåt, och då sjunker spänningen, för att sedan öka. Jag har läst att en dålig spänningsregulator kan orsaka detta, men då har det handlat om sving ända upp till 18V. Vid förra servicen gissade de på en dålig jordkabel någonstans, men det har jag inte kunnat konstatera. Tacksam för all hjälp. /Bosse | |
|
Mätte just batteriet vid avstängd motor: 12.45V. Kollade jordpunkterna och rensade samtliga med stålborste och skruvade tillbaka dem. Drog en ny testjordkabel från generatorchassie till batteriets minuspol. Samma problem fortfarande. Jag upptäckte att med strålkastarna avstängda var det inga problem med innerbelysningen, men så fort jag slog på halvljuset så började allting pulsera igen. Drog på helljuset och då var det som att allting lade sig på den lägre nivån. Svårförklarligt problem, men nästa grej att testa är väl att byta laddningsregulatorn? Mvh, /Bosse |
|
|
"med motorn på tomgång, låg då [spänningen] lite svajjigt mellan 14.2 och 15.5 volt" Oj, laddspänningen ska inte ligga högre än ca. 14,6 volt, allt över 15,0 kan vara skadligt i längden, kolla laddregulatorn. Batteriet är ganska sulfaterat, prova att ladda minst 1 dygn och se om den klarar hålla en högre spänning, annars är det nog på upphällningen... Mvh |
|
|
OK. Skaffar en ny regulator idag, samt laddar batteriet. Iofs läste jag i verkstadshandboken (den röda) att 12.45V är drygt 75%, så jag tror inte att batteriet är dåligt. Mvh, /Bosse |
|
Roffa1 |
Mätte du batteriets vilospänning. För att få fram rätt värde, så bör batteriet ha vilat någon timma innan mätning sker. |
|
Bilen hade stått ett dygn innan jag mätte. Skit samma, nu skaffar jag en ny regulator och testar. Mvh, /Bosse |
|
|
Plockade ur generatorn igår. Självklart var det en Valeo- och inte en Bosch-generator, så min nya laddningsregulator för 250 spänn på Mekonomen kommer inte att fungera. En ny som passar till Valeo kostar 1140 på BMW. Hur troligt är det att det är regulatorn? I värsta fall köper jag en reg för 1140 och problemet kvarstår, dvs kass generator. Kan man få generatorn reparerad på en verkstad och låta dem "felsöka" den? Mvh, /Bosse |
|
|
Svarar på mitt eget inlägg för framtida användare. Jag fick generatorn uppmätt på Kävlinge Bilelektra. Helt gratis, ofattbart. Han konstaterade att den lämnade svajjande spänning vid olika laster/varvtal. Ett tidigare forumtips gav denna länk: www.startmotor.se Jag ringde dem och köpte en Motorola-regulator för 390 kronor. Jag får den imorgon så får vi se om det löser problemet. Mvh, /Bosse |
|
|
Japp. Problemet löst. Stadiga 14.25V nu, och ingen svajjande belysning, varken inne eller ute. Mvh, /Bosse |
|
|
Bosse: Du har alltså en Valeo men satte dit en Motorola laddningsregulator? Bakgrunden till min fråga är att det sitter en 120A Valeo i vår 728 och laddningen är lite svajig. Med andra ord är det dags att byta regulator och över 1000 kr på BMW känns så där... |
|
|
Mitt råd är att ringa till www.startmotor.se. De vet vad du ska ha. Mvh, /Bosse |
|
| Tack Bosse, ska ringa dem. Får rätta mig själv: Det står Bosch 120 A på plastkåpan men BMW kunde inte hitta rätt. Antingen är det en 140A Bosch eller en 120 A Valeo. Kombinationen 120A och Bosch får de alltså inte ihop... Ringer till startmotor.se så får vi se. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.