AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.115

BMW Typsnitt

Är det någon som vet om emblemtexten på BMW bilar finns som dator-typsnitt och vad det isåfall heter, kanske t.om. någon som har det. Mac eller PC spelar ingen roll, det kan jag konvertera.

Fredrik M - Z3 2.8
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Hej Fredrik!
Jag ritade ett BMW märke i autocad som jag blev mycket nöjd med. Typsnittet som jag använde heter Sansserif bold med det ger smalare bokstäver än det skall vara med widthfactor 1,4 blir det perfekt.
Har du tillgång till programvaran för autocad 14?

mvh

BLJ
Nej, vi använder inte autocad i den grafiska branschen, men jag har ett fett typsnittsbibliotek, skall testa lite med Sans Serif och se hur det blir.

Fler förslag mottages tacksamt.

Fredrik M - Z3 2.8
Dom använder ett smått modifierat standardtypsnitt, så exakt lär du inte få det utan viss modifiering men väldigt nära.

hittade detta när jag letade igenom forumet

"Jag tror att BMW använder en specialskärning av Helvetica från Linotype. Vanlig Helvetica är ju dock väldigt lik, det kanske duger?"

Be
109
Beemer
520i E39
Är det emblemtexten, t.ex. "528i" eller BMW-texten i loggan du menar? BMWs "hustypsnitt" är ju som sagt en specialskärning av Helvetica. Modellbeteckningen är ju något helt annat. Jag har aldrig sett det typsnittet någon annanstans än just där.

Mvh
Beemer
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Bengt:
Kan du maila mig autocad filen?

MVH Arne [bmwdriver]
318iS 1988
323i 1986
BMWCS[Syd]#4324
www.bmwdriver.cjb.net
Beemer, det är emblemtexten jag menar. Det går ju att pussla ihop i photoshop från ett foto, tanken är att skära ut klistermärken, så det är bara konturerna jag behöver.

Fredrik M - Z3 2.8
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hitta en logga på nätet och gör textkonturer av texten i illustrator så har du ju orden BMW iaf om du inte behöver skriva något annat?
Hur lätt är det att leta efter en EPS fil på bmw logon på nätet. Svårt att veta vad man ska söka på.

Scanna in en och gör om den i Illustrator istället.
Det är alltså inte BMW logon jag vill ha utan modellbeteckningen, Z3 t.ex. Lutar åt att jag får fotografera den...

Fredrik M - Z3 2.8
Be
109
Beemer
520i E39
Du kan ju prova att köra ett foto i t.ex. Adobe Streamline för vektorisering. Sen kan du fräscha till den i Illustrator eller motsvarande, så du får rena objekt för skärning.

Beemer
Personligen anser jag att streamline är ren skit.

Det funkar för gamla logos som ska vara i fotbollsprogram typ. Mer är det inte.

Man får ju ändå i princip rita om allt i Illustrator. Bättre att scanna in den och montera den i Illustrator för att sedan rita av den.

/per
Steffe
Har för mig att:

närvi gjorde klubbkläder i BMW Sport Club så fick vi typsnittet av BMW Sverige. (som även är sponsor till klubben)
Vet inte om dom bara delar ut det så där på förfågan, men maila kassören och fråga om du får "låna"...;-)
Jimmy.arne@xerius-racing.se
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Till bmwdriver
funkade cadfilen?

mvh

BLJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.