|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en fråga gällande vevhusventilationen. Sökte i forumet, men fann inget om just detta. Fick för mig att göra rent vevhusventilationen och gjorde först ett test genom att lossa oljelocket när motorn gick på tomgång. Ett tjutande ljud (ganska lågfrekvent) framkom då. Antar att detta måste vara vakuumklockan/-ventilen som kommer i svängning. Testade samma sak på min fars M54 (320 -05) men inget ljud uppkom. Eftersom 320n med M54 inte gått mer än 7500 mil och min M52tu det dubbla så antar jag att jag har ett fel i vevhusventilationen. M54an gick upp ngt i varv när locket lossades. Min M52tu verkade behålla samma varvtal. Min fråga är: Är det vakuumklockan/-ventilen som felar? Om ngn nyligen uppgraderat till coldclimate alt. renoverat vevhusventilationen så vore jag tacksam om Ni kunde göra samma test och återkomma med resultatet. Tacksam för svar! //H | |
|
Det är nog cyklonen som är trasig. Länk mvh/ Anders |
|
|
Tackar! Skrattade gott åt inspelningen i länken! Lät nästan som en åsna... :-) Mit ljud kommer enbart när jag lyfter på oljelocket. Det är konstant och tjuter mao hela tiden. Ljudet är ganska identiskt. Har inte märkt ngt på motorgången och det var först idag som jag upptäckte det. Rev aldrig isär vevhusventilationen utan ville avvakta svar och för att slippa riva isär den igen då jag inte hade några delar. Blir nog till att åka till BMW i veckan och köpa en cold climate konvertering inkl. ny cyklon/vakuumklocka. Antar att det är membranet i denna som har gett sig. //H |
|
|
Visst känns det bra att ha skaffat sig en kvalitetsvagn? Jag har låtit byta vevhusventilationen och om jag öppnar oljepåfyllningen stiger varvet från 600 till 700 rpm (ca). Ser ännu klägg på oljestickan då jag kollar oljan... |
|
|
Glägg tyder på att alla rör och oljesticksröret inte blivit ordentligt rengjort, speciellt anslutningen i oljestickan är besvärlig att rengöra. Se "gör-det-själv, mekartips om vevhusventilation i menyn till vänster. FAF |
|
|
Har idag varit och köpt Cold Climate delar inkl. ny cyklon. Nu blir det blir till att skruva till helgen och hoppas på att ljudet försvinner. //H |
|
|
Just stickan var enligt mekaren ordentligt pluggad när han böt skiten...Nu är det bara en antydning till klägg, men ändå...av lite klägg blir det ju tillslut mkt! Det är ju så det börjar... "Problemet med BMW är att när man en gång börjat så kan man inte sluta"(laga);) |
|
|
Nu är hela vevhusventilationen bytt. Och tyst blev det! Hade hål i slangen (nr7, se länk) som går utmed toppen. Länk Även hålet i oljesticksröret där nedre slangen (nr4) från cyklonen sitter, var helt igensatt. Följde mektipset som FAF lagt upp och det stämde bra (tack, FAF!) Slang nr3 i länken, monteras med fördel från undersidan av insuget. Var trångt att få dit den isolerade cylkonen, men det gick. Var lite orolig för tjuvluft då det var tight att få dit spjällhuset. Hela jobbet tog ca 4h, men då tog jag det ganska lugnt och märkte upp alla elkontakter som jag demonterade. Tycker nog att bilen blev ngt piggare efteråt. Rekommenderar att alla med bilar med M52tu och M54 maskiner att göra rent och seöver vevhusventilationen! Mvh Håkan |
|
|
Håkan! Var det något som pluggades igen då du monterade dom nya grejorna? |
|
|
Hålet för slang nr6 (se länk ovan) var pluggad i den nya cyklonen. Jag tog bort denna och anslöt slangen. Cold climate konverteringen är egentligen inte gjord för M52tu motorn, men standardcyklonen har samma art. nr som för M54 motorn. Det som skiljer mellan motorerna är spjäll/trottelhuset. På M52tu motorn så går huset ut till vänster och tar i isolerinegn för cyklonen. Det är precis att det får plats. Är nu tveksam om bilen blev piggare. Men går finare i maskin. //H |
|
|
Tack! När min verkare beställde grejerna var jag där och han beställde en plugg när han plockade ihop "kittet". Det är jag 100 på!! Min bil kändes mycket varvvilligare än tidigare men det är ju inte så konstigt då det innan var ett oljetryck i spisen som hette duga... Håll koll på oljestickan! |
|
Proctologist |
Någon som har bytt dessa saker på bmw och har en liten finger visning vad det kostade? |
|
Hej, det kostar knappt 1300:- med BMW CS rabatten. Till M52tu motorn behöver du 40 cm slang (nr 6 i länken oven). Vad jag har förstått så finns inte denna på M54an. Då blir kostnaden ngt lägre (ca 60-70:-) Mvh H |
|
|
Ni som har/haft problem med detta.. rycker eran bil på låga varn? Jag har ett förfärligt ryckande på låga varv, och jag har åsne ljudet också. Mycket irriterande. skall fixas vid löning. men vore kul o veta om felen kan vara relaterade till varandra. 520iT M52 Enkelvanos -99 |
|
|
5069kr inkl byte av ventilkåpspackning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.