AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.481

Nankang på M3?

Sida 1 av 2
üb
14
überjahn
325 coupe -95
Tjo!

Sitter och kollar lite däck då mina bak är helt slut, någon som har erfarenhet av nankang?

Bakdäcken har ju en förmåga att ta slut ganska fort på en m3, så vill inte köpa för dyra grejer.

//Erik
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Jag skulle inte rekommendera Nankang till en M3:a. Om du tycker vanliga däck tar slut snabbt, så kommer dessa att ta slut väldigt snabbt.

Lägg på lite och köp tex Vredestein.

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok, ACS CLS I: Länk
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Jag tar gärna Kumho faktiskt....fast jag har ju ingen M3...*ler*

Frasse
Tror varken egenskaper eller livslängd kommer vara tillfredställande med Nankang på en M3, skulle aldrig montera dessa på den typen av bil.
Jag var jättenöjd med Michelin PS2 på min M3 E46, grym livslängd och grepp vilket blir "billigt" i längden.

Micke

Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Varför snåla på en såpass viktig sak som däck när man kör en M3?

Men finns ju ingen anledning till att lägga ut 5000kr på däck om man ska spinna o leka mycket med bilen.
Förstå mig rätt nu.
Har man tänkt sig att ha däcken 1år köp nåt dyrare, men tar dem slut efter nån vecka lr 2, köp budget.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det som bestämmer livslängden på däcken är vilken hastighetsklassning
däcken har , högre klassning kortare livslängd.
Jag har använt nankang ns2 till mina tidigare bmws.
Då Har dom fungerat väldigt bra.

Blir dock första gången med nankang på m3an. Får se hur det går.
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Jag krängde på Nankang i våras på min M3a, enbart bakdäcken. Jäkla bra grepp tycker jag. Men på vått underlag är dom riktigt dåliga.. inte alls bra. Jag kan rekommendera dom. Dock gillar dom inte hjulspinn heller, så försök undvika driftningar ;-) slits fort annars.

/Jonas
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Sitter faktiskt Nankang bak på min just nu, men det är inget jag skulle rekommendera om du inte bara ska ha dom till att spinna sönder en kväll.
Mycket buller samt riktigt dåligt grepp när det är lite småblött.

Som nån tidigare sa, Kumho är bra grejer!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag har Nankang på min 325 nu, de satt på då jag köpte den. Jag gillar dem inte.
De gör att bilen drar mer bensin, tungrullade kanske. Drar runt 1dl mer per mil med dessa än Continental som dessutom var bredare 225 mot 215.
Sen har det blivit sprickor runt hela däckets insida, precis neranför slitbanan. Alla fyra har liknande skador och däcken är inte mer än tre år. Sprickorna har varit där under de två år jag haft bilen.
Dock så slits de knappt alls och fästet är rätt bra så länge det är torrt. Just nu får man väl säga tyvärr åt det då jag ogärna byter däck innan det är dags.

///BMW - Was sonst!
Og
73
Ogry
Ingen BMW för tillfället
Nankang-däck på en M3? Inget jag skulle rekomendera. Jobbar i branchen och skulle aldrig lägga på nåt sånt. Dåligt grepp påp våt vägbana, betydligt LÄNGRE bromssträcka.

Kumho eller Hangkook. 2st mycket prisvärda däck. Hangkook körde jag själv på med min M5 och de funkade klockrent.

an
95
andyswed
330iA Sedan -07
VW ID.3 Tour -20
Lågprisdäck på en M3 rimmar dåligt tycker jag , köp riktiga däck till en riktig bil !

Jag köpte nya bakdäck till min M5 idag. Kumho 275/35/18. Nankang fanns också för 1000 :-/st. Priset kändes lockande, men precis som andyswed skrev så ska man ha riktiga däck på en riktig bil. Jag faller för grupptrycket.

BMW CS #1812

Vi får se om nankang bara är kattskit på min m3. Ska göra en utförlig recension mot vintern ;)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tyckte att Nankang funkade bra så länge mönsterdjupet var över 4-5mm, nu känns de riktigt olustiga i regn...
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Jag har nankang på min m3 och jag tycker dem är väldigt tysta och fina. Dåligt grepp på våt vägbana som sagt men bra i torrt. Nankang duger alldelles utmärkt till mig då jag inte tänjer på gränserna särskillt mycket.

Ska man köra ståll så förstår jag att man vill ha bra grejjor men söndags åker man och glider runt tvivlar jag på att man behöver de dyraste däcken på marknaden.

Är så jag tänker iallafall.
Mvh: Fredrik
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
...Ända tills du blir tvungen att väja eller panikbromsa för ett barn som springer över vägen då har du betydligt längre stoppsträcka.

M V H
Stephan

Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Betydligt längre? Handlar nog bara om några decimeter, såvida du inte kommer med lite konkret fakta.. =)

/Jonas
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Det är bara att läsa däckstesterna i t.ex. AMS etc så har du fakta svart på vitt. Och det är inte dm vi pratar om...Men det är klart, Nankang lägger nog säkert ner nästan lika mycket på utveckling som Continental.

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Jag förstår att broms sträckan kan bli längre men jag vill bestämt även påpeka att det handlar om 100 olika andra saker också.

Hur fort man kör,väg underlag,väder,vind,reaktions förmåga mm mm. Så jag tvivlar på att skillnaden mellan liv och död hänger mestadels på däcken som du verkar påstå.

Ska man tänka att ett litet barn kan springa ut i vägen var å varannan dag då lär man ju få sätta på monster bromsar,monster däck,monster coilovers så man kan väja, ja man kan räkna upp hur mycket som helst.

Jag har iallafall valt att köra med nankang och storm trivs med däcken, sen om andra kör med andra däck som tex continental så får dem göra det.
Bättre att köra med bra mönsterdjup hela tiden än att köra slicks månaden ut för man har penga brist ;)

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.