AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.479

För mycket kylarvätska?

an
1
andersss
330i Touring -03
Hej,

Känner att jag behöver lite hjälp här.

Har en 330i -03 som varnat för låg kylarvätskenivå.
Åkte till shell och köpte den enda kylarvätskan jag kunde hitta (Färdigblandad)
1 liter.

Har avaktat 1 dygn och bilen är kall, vätskenivåmätaren var låångt ner, så började fylla på för fullt. Gick lite väl snabbt och nu är stickan 2 cm över behållaren.

Jag har dock svårt att avgöra om den kan komma högre upp, eller om den nått sitt maxläge och jag har hällt i på tok för mkt?

Vad händer om jag fyllt på för mkt?

Sedan har vi det här med alla olika färger på kylarvätskan. Behöver jag ens oroa mig? En -03:a kombinerat Shells enda kylarvätska, kan det bli fel?
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Jag brukar oxå använda shell´s glykol och har gjort det i många år i mina bmw´n.Funkar klockrent.

Vet ej hur långt stickan åker upp när det är max läge men prova att dra upp stickan för hand och se om det går upp mer annars har du nått max läge.

BMW M-POWER
Samma sak för mig idag, lampan tändes redan igår och idag på morgonen innan jag åkte ut hemifrån kolla jag behållaren och det var helt tomt i den, inte en droppe??? Hur mycket ska man fylla på?? Ska man vänta tillsmotorn blir varm innan man kollar nivån??

"BMW när du älskar att betala"
pu
547
puiu
330i-03
kolla när är motor är kalt
gO
1.407
gOry
335i Touring
Verkar ha läcka i systemet, försök hitta vart, motorn går inte ojämnt eller något?
vitryker?
¨Nej motorn går inte ojämt men ibland lite ryckigt, ingen vitrök heller.
Man fyller väl på kylarvätskan där man kollar nivån? Dvs i samma behållare??

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
kolla oljan så den inte tar in vattnet i motorn :S
annars är de väll en slang, kylaren eller (övertrycksventil?) som läcker ut på backen :/

BMW ownz
Vatten i motorn?? Det hade man väl märkt eller...

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
de är inte säkert. du kanske märker de när vevlagren skär ihop och kolvarna börjar äta upp metallen i cylindrarna :S

nä skämt och sido. antar att vattnet i så fall åker via vevhus-ventilationen och in i insuget som sedan leder till vitrök. eller nått.
men du kan ju ta upp stickan och kolla för säkerhets skull. menar, de skadar ju inte att ta sig en titt.

BMW ownz
Alltså jag kolla nivån på kylarvätskan när motorn var kall men det var helt tomt i kärlet? Drog upp stickan men fatta ingenting. Den har varnat för låg kylarvätska i 2 dagar nu.

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
oljestickan menar jag x/
är oljan vitbrun å kletig ska du nog inte starta den. är oljan typ inte som den ska vara. dvs inte svart och "normal" är de också vatten i den säkert.

BMW ownz
Oljan ska väl inte vara svart!?! Den är väl gyllenbrun ursprungligen.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
beror på hur ofta du bytt olja, filter och hur noga man varigt när man bytt. sen brukar oljan bli svart efter typ 4-500mil i alla fall. så länge den inte är blaskig som vatten eller gyllenbrun å klibbig är de no ingen fara.

BMW ownz
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Det är inte alldeles onormalt att kylarvätskenivån sjunker. Vad vet jag, du kanske aldrig fyllt på nån gång. Att börja misstänka annalkande motorhaveri är litet överdrivet. Så fyll på du tills pinnens överkant kommer i nivå med påfyllningshålets överkant. Det finnns väl en liten bild på kylaren som visar detta. Sen kan du ju hålla litet koll så att nivån håller sig.
Tack Villarosa för ditt svar, håller med om att ett motorhaveri är långsökt.

Ska fylla på kylarvätska imorn, köpte en flaska koncentrerad på BMW. Läste lite på nätet att man ska blanda med destillerat vatten och inte vanligt kranvatten, någon som vet?

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag menar på om vattnet försvinner så är de ju något fel. för du har ju nu fått tomt i kärlet 2 gånger på kort tid skriver du.
och märker man inget särskilt så bör de läcka någonstans under bilen vid körning.

att kolla motoroljan skadar aldrig.

BMW ownz
Det har sett "tomt" ut pga det har vart för lite vätska i, man ska fylla på lite och långsamt för att få i rätt mängd. Motorn blir väl överhettad ganska snabbt om de läcker kylarvätska? Frågan är nu om man ska blanda destillerat vatten med kylarvätskan?

gO
1.407
gOry
335i Touring
Sen så kan man fråga sig varför de blev tomt, min bil från -96 drar inget vatten alls, inte från förra insp II för ca 2000mil sen i alla fall, så jag tycker innan du bara häller på mer så ta en koll i oljepåfylningen. Det behöver ju inte vara så att vattnet tar vägen in i oljan direkt utan den kan ju "förbrännas" långsamt i någon cylinder via spricka i toppen eller topplockspackning, Kanske då dina ryckningar uppstår? Eller så är de bara så att du har dålig övertrycksventil i expansionskärlet och då kan vattnet förångas bort, ifall man inte får upp rätt tryck i systemet.
Bilen är från 2004 och har gått 7000 mil, är det helt uteslutet att man bara ska fylla på vätskan. Kylarvätskan har inte byts vad jag vet av tidigare ägare. På BMW sa dom att bilarna drar en del kylarvätska. Bilen ska in på oljeservice den 24:e och bokade också in ett byte av kylarvätskan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.