|
|
|
|---|---|
|
Min pärla 525ix -93 stannade plötsligt i måndags. Den auktoriserade verkstaden säger att "kamremmen är av" (inte kamkedjan alltså - vilket jag hört från andra att det är i dessa motorer). När motorn dog hördes inget oväsen, smällar eller kraskande, den bara stannade. Men verkstan befarar ändå att motorrummet kan ha gått sönder, kolvar som gått mot ventiler, kamremmen slagit emot saker som i slutändan blir dyra att fixa. De ska förstås ha några tusen för att kolla hur det ligger till. Bilen är i sådant skick att reparationskostnaderna vida överstiger marknadsvärdet på bilen. Någon som kan säga hur sannolikt det är att motorn har tagit skada eller om det bara är att kräna på kamremmen igen? Tackar på förhand! | |
|
Din motor har ingen kamrem. Rekommenderar att lämna bilen till en verkstad som kan skillanden mellan kamrem och kamkedja. Att kedjan går av är mkt ovanligt, men det händer. Mvh Håkan |
|
|
Kan bara hålla med Håkan. En verkstad som inte vet vilken motor som sitter i din bil bör man undvika! Antingen försöker de inskränka ditt skjortkonto för en lång tid framöver eller så är de okunniga. I vilket fall som helst bör du leta efter en kompetent verkstad. Tvivlar på att iXen ens fanns med M20-motor (kamrem) utan endast med M50 (kamkedja, 24 ventiler osv) som din. |
|
|
Tack Håkan och speedlover! Tror ni har helt rätt. Faktiskt så är verkstaden BMW-auktoriserad så de borde ju veta skillnaden. Men låt säga att mekaren bara sagt fel, menat kedja men sagt rem, och kedjan gått av eller krängts av, tror ni då att den kan ha skadat motorn? eller är det bara att lägga på en ny eller kränga på den gamla? |
|
|
OM kedjan är av så måste den bytas. (Den hoppar inte av, utan går av) Du får antagligen renovera toppen och byta några ventiler samt byta kedjespännare och glidskenor (för kedjan). |
|
|
Har råkat ut för precis samma sak på min 525 -94. Kedjan gick av och krökte 12 ventiler. Lämnade in toppen för felsök, och han renoverade och trycktestade den för 5500:-, totala summan med nya topplocksbultar och sotningssats stannade på 7300:-. Ny kamkedja fick jag på BMW för 415:-, bytte även den övre kedjan mellan kammarna, den kostade strax över 250:-. Sen kan lite andra delar tillkomma, det finns inte så mycket den kan slå sönder innanför bröstkåpan förutom 2 styrskenor av plast, på min slogs ingenting sönder men jag har bytt mycket saker även om det inte behövts. Jag har hoppat strax över 10.000:- nu men då har jag gjort allting själv och som sagt bytt delar som inte har varit nödvändigt. Vet inte vad det hade kostat om jag lämnat in den på verkstad men det hade inte varit ett alternativ för mig. Har du inte tummen mitt i handen kan du lyfta toppen själv och se efter vad som hänt och sen gå vidare därifrån. |
|
|
Du bor ju i Karlskrona. Ring Automek, 0455-82424! ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.