AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.949

Varför skakar framvagnen kraftigt?

Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Hejsan!

Har en BMW 530i Touring -93 med ett ganska jobbigt problem.

1. Ibland vid fullt gaspådrag så börjar hela framvagnen skaka och ratten slår fram och tillbaka. Ratten vibrerar alltså inte utan slår ca 5cm fram och tillbaka mao ca 10cm sammanlagt. Det händer även ibland när jag svänger åt höger i ca 90km/h fast då inte lika kraftigt. Det händer inte alla gånger när jag gasar på eller svänger höger i 90 men ganska ofta.
Någon som vet vad som orsakar detta?

Har även ett par andra problem:

2. När jag står still på tomgången 6-700 rpm så skakar bilen lite?

3. Bakrutan i bakluckan går ej att öppna. Händer ingenting när jag trycker in knappen. Har sett att en sladd har gått av på vänster sida (Bakifrån sett) uppe vid gångjärnet. Är dom två sladdarna till låsmeckanismen?

4. Torkaren till bakrutan fungerar inte heller så jag vet inte om dom sladdarna jag pratar om i föregående problem kanske är till detta istället?

5. Farthållaren fungerar ej men detta tror jag att jag vet problemet på, har felmeddelande om att bromsljuset inte fungerar trots att det gör det så jag antar att detta löses med ett byte av bromsljuskontakten?

Tacksam för all hjälp!
Njuren
Kolla om balanseringsvikterna på hjulen finns kvar - kanske en sådan simpel sak bara.

Mvh
kabelstammen till bakluckan som gått av? om de var här på autopower de fanns ett mektips hur man fixade de eller om jag såg på nån annan sida.
Är väl ändå ett rätt vanligt fel, så om du söker borde du hitta nån tråd om de :)

Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
När jag tänker efter lite så antar jag att kabeln som är av antagligen är till bakrutans låsmekanism eftersom det bara går två kablar i den. Den kabelstammen du pratar om borde vara den på höger sida och gå till bakljus och torkarmotor. Vet inte säkert men det låter rimligast. Får kolla det i morn. Tyvärr så är det de minsta av bekymmerna jag har.

Ang slag i ratten/framvagnen så hoppas jag det har med camberstagen att göra men tycker alla andra här pratar om att dom får lite vibrationer bara, min bil kör nästan slalom när det inträffar.
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Casterstag, pendelstag och övrestyrstag när det gäller framvagnen. Det går att "spänna" styrstången för att minska glappet i ratten. E34 är kända för att slita ut framvagnsdelar och bussningar om man har en sexa eller som du en åtta. Byter du casterstag så kan jag varmt rekomendera att du pressar i en 750 bussning.

mvh Daniel

Länk
Progress through pain
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Camberstag skrev jag hehe, lätt att blanda ihop vinklar och stag sådär mitt i natten. Tack Daniel för dina tips. Sådana tips uppskattas verkligen. Jag har tyvärr ingen hydralpress så jag undrar om det finns nåt fulmekar tips för att få i bussningarna utan att skada dom? Kollade upp lite olika stag på biltema, vågar man köpa dessa. Dom kostade runt femhundringen per styck och då antar jag att det redan sitter bussningar i. Var brukar ni köpa era reservdelar? Är det endast BMW som gäller?
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hade också kraftiga vibrationer i min gamla 540, trodde den var helt slut i framvagnen och därför sålde jag den till min far.

En framvagns eller fyrhjulsinställning avhjälpte det helt och hållet. Kommer dock inte ihåg vilket man gör.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Tack för tipset!

Vad jag vet så finns det bara BMW och jag är ändå nybliven ägare av en. Heelt biten. O andra sidan körde jag en gammal Mitsubishi innan så det var nog inte så konstigt om ja fell in lööv with my beemer!
Lu
204
Lusselelle
BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90
BMW 540iM -93(5vxl)
BMW 635csi(?) m60 6vxl -76
Slår ratten så mycket låter det riktigt farligt. Min ratt låste sig vid motorbroms på min e34 540 och de visade sig vara motorkudden som orsakade det. Men det slog inte så som du säger.

Sen ville jag bara säga att Magnus va riktigt hygglig som säljer en bil som han själv tror är "helt slut" till sin far. :) Riktigt skönt. hehe
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Hmm, motorkudde säger du. Det kanske jag skulle kolla eftersom min bil skakar när jag står på tomgång.

Off to work.
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Lusselelle: Han var fullt medveten om problemet. Så hemsk är jag inte. =)

Finns det andra bilar än BMW!?
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Uppdatering:

Ligger iväg och jobbar och fick för mig att jag skulle fräscha till bromsljus kontakten lite i söndags. Det gick inte bra, jag hade bort brickan som låser kontakt pinnen. Sagt och gjort, jag beställde genast en ny. Fick den idag och monterade den. Bingo! Felmeddelandet försvann. Trodde jag iaf, efter ca 4 mil så kom felmeddelandet tillbaka trots att bromsljuset fungerar på båda sidor, även bakljus och hel/halvljus fungerar. Eftersom jag hade varit så snäll mot pärlan så bestämde hon sig för att visa sin tacksamhet genom att säga till mig att halvljuset fungerar inte, inte heller bakljuset och sedan tror jag hon sa att det va fel på skyltbelysningen också. Det får man väl kalla för en "lysande" jakpot!

Suck. Vilken härlig introduktion man fick som nybliven BMW ägare.

Nu står det en del på "att göra" listan:

Byta motorkuddar.
Byta växellådans kuddar/kudde?
Byta olja (motor + låda) och filter.
Lossa oljepumps bultarna (som förmodligen är lösa) och loctite'a dom.
Försöka få någon fason på alla felmeddelande.
Byta bussningar till casterstagen.
Kolla varför jag har ett glapp i ratten. Styrservo? Hjälpstyrarm? (Har ingen aning)
Löda ihop sladdarna vid vänster gångjärn (baklucka) ev. dra nya kablar.
Kolla varför vindrutetorkare bak är ur funktion.
Kolla varför pumpen till spolarvätska fram ej fungerar.
Byta silentblocken.
Felsöka farthållaren.
Byta strålkastare.
Laga rost (4 små ställen)
Framvagns inställning.

hmm... Undra vad detta skulle kosta på en verkstad? 2-3 gånger så mycket som vad jag gav för bilen antagligen.

Antagligen har jag glömt både det ena och det andra. Tur att man gillar att meka, synd att man inte är bilmek.

Som vanligt är tips mer än välkomna!

Antar att det inte kommer så överdrivet många bara då mitt trådämne inte får dom gamla rävarna här på forumet att höja på ögonbrynen direkt. Finns väl typ 2000+ trådar om vibrationer.
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Kom igen nu gubbar!! Vill ha lite sköna råd/tips.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.