|
|
|
|---|---|
j0mpa |
Hallojj. Har fått problem att få i växlarna på bilen, e36 328i. -95. Ettan och femman är värst. Spec 5an vid hörge varv. vad är felet? har bytt olja i växellådan och smörjt lederna.. vad tror ni är fel? är det kopplingen? Tack John |
|
om du kör på 1:an. viner det när du belastar drivlinan antingen med lätt gas eller motorbroms i en liten backe? om det låter så är det förmodligen synk-ringarna i lådan. hörs sämre på högre växlar. kan höras på 5:an om man åker i typ 50-60 nylagd asfalt. måste också fråga dig om du får du skrap i lådan ibland? eller är de bara tröga/vägrar gå i? BMW ownz |
|
Roffa1 |
Försök med Red Line vxl-lådsolja, brukar göra underverk. |
j0mpa |
precis, det viner på ettan och de skrapar när man växlar ibland. är de nått man kan fixa själv eller lär man lämna i lådan? |
|
jag hade lite problem med lådan förut. bytte till bmw-s rekommenderade olja. blev lite bättre men inte helt bra. sen såg jag något liknande och började lära mig Länk eftersom din och min bil har samma låda som i M3 3.0 E36 "måste" man synka motorvarven med lådan. speciellt från 3:an till 2:an märks det mest väl. sedan MÅSTE kopplingen ända ner i golvet varje gång man ska växla. de är mycket viktigt. jag har också vinljudet. inte mycket men det hörs. kör jag som på filmen går det helt utmärkt. märker också att lådan blir "van" när man kört såhär ett tag. den går alltså lättare och lättare efter några mil. och sedan är den så ända tills man börjar tvinga lådan igen och kör "dåligt" så då får man "vänja" om den igen några mil. detta kanske låter helt sjukt. men det har fungerat för mig. och du har ju en likadan bil som mig :) BMW ownz |
|
|
Varför skulle det vina av lådan om synchringarna är dåliga? Att växlarna går trögt är ju ett resutlat av dåliga ringar (om man inte matchar varvtal på motor o låda förståss, då går det alltid lättare att få i växlarna...) Att det viner i lådan är det väl ändå pga något dåligt lager i lådan? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.