|
Sida 9 av 11
|
|
|---|---|
|
Frasse: Enligt 15 § arbetstidslagen skall rasterna förläggas så att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd Sen är det än en gång så att verklighet och teori inte går hand i hand. Som jag skrev innana så ä rdet flesta av oss skapta så att vi försöker utföra våra uppdragh så gott det går. Hur många på kontor tror du inte sitter öve rpå kvällar och helger för att få klart den där offerten till den viktiga kunden? Arbetsdagen tog nog slut klockan 17 för den personen med, men man vill fixa det, eller hur? På samma sätt funkar vi chaufförer, klart vi vill leverera i tid så gott det går Samma sak gälle ri taxi och färdtjänstbranschen, man försöker, jag har själv aldrig kört under Samres, men vet vilket skit Samres är. Du kanske skulle försöka hitta ett nummer av tidningen Transportarbetaren så skulle du kunna läsa en hel del om verkligheten i åkeribranschen Vad gäller skärpa och balans.. hur länge arbetar en läkare ibland? Hur lång är vissa avancerade operationer? Hur skärpt är sden l'äkaren då? Liv står på spel Dessutom igen då.. du är plattsättare, du tar kanske bilen till jobbet? Du kör i jobbet, du kör hem? Är det någon jkontroll på hur länge du kört och jobbat inan du sätter dig i bilen? Jag undrar om vi inte skulel ha en lag på 45 minuters rast efter att arbetsdagen är slut, innan man får sätta sig i bilen hem.. |
|
|
E36...sicken jäkla jämförelse... En kontorsarbetande sätter väl inte sig själv och andra i livsfara som en trött chaffis kan göra? Och vad jag vet så försöker läkare rädda liv inte avsluta liv. Och visst...jag kör till och från mitt jobb och är ibland egentligen för trött för att köra kan jag tro...men mitt YRKE är inte att köra!!! Jag kanske är lite avtrubbad efter en arbetsdag som alla andra...men min färd innebär max 30-40 minuter fram och tillbaka. Lite skillnad? Jag vet inte om du VILL eller inte KAN förstå vad jag menar med att yrkeschaufförer inte överhuvudtaget riskera att köra trötta med dessa stora och tunga fordon som blir rena rama mordvapnet i fel händer. Frasse |
|
|
så det du menar frassemannen är alltså att vi chaufförer åker till jobbet med tanken att vi ska avsluta liv? inte att vi ska göra nått vi trivs med och se till att varorna kommer fram på avsatt tid så säkert som det är möjligt? Det där visar mycket vilken dålig respekt du har för yrkeschaufförer. Trötthet är inget som går att jämföra alla människor, man blir olika trött olika fort, Det finns yrkeschaufförer som gör dåliga beslut, det finns det. Men som exempel, alkohol och bilköra hör inte ihop på minsta lilla promille nivå, ändå finns det människor som tycker det är okej att gå ut o ta en öl efter jobbet och sedan köra hem i bilen, "det är ju bara en öl, det gör inge" Likaså finns det privatbilister som kör efter att ha druckit en flaska vodka och tycker det är helt okey, jag säger inte att det inte finns yrkeschaufförer som gör det, men tror att den svenska yrkeschaufförs gruppen är iprincip obefintlig.. Dessutom finns det människor som sätter sig i bilen och kör till jobbet när de sovit 2 timmar den natten, de sitter bakom ratten och håller på o slumra till, tror jag också är väldigt ovanligt bland yrkeschaufförer. Alla människor har olika regler som dem tycker är mindre viktiga att följa, jag själv tycker att hastighetsbegränsningarna är löjliga på många ställen, det betyder inte att jag kör som en tok. Jag kör t.ex. aldrig för fort på 30 vägar, eller på 50 vägar där det är mycket bebyggelse eller folk i rörelse, däremot kör jag ofta 90 på 70 vägar ute i skogen, Likaså så märker jag när jag är ute efter vägarna att det är många privatbilister som ligger o kör 70 på 70 vägen, 90 på 90 vägen, men när dem kommer in på en 50 väg i bebyggelse fortsätter dem att köra 70, vad är farligast? störst risk? Det jag försöker säga är att alla är olika, alla har olika funderingar vad som är säkert osv. Jag framför mitt fordon på ett sätt jag anser är säkert med min erfarenhet, jag stannar och vilar när jag känner jag tappar koncentrationen.. Allt är olika bland olika människor! |
|
|
Näää....jag menar inte alls att ni avser att avsluta liv....kanske blev lite svårtolkat det jag skrev, Sorry... Håller med dig i allt det andra... Frasse |
|
|
Förmodligen vill läkaren rädda liv, frågan var hur skärpt han är efter några timmar, tycker du det haltar? Eller en läkare som efter många timmars tjänst gör en akut operation, är han skärpt? Bara för att han är läkare då? Eller vad? Varför gör han det? Jo, för att man alltid vill göra sitt bästa, precis som vui vill få fram vårt gods i tid till ER Dina plattor.. hur kommer de till stället där ni ska lägga de? Yrkesförare är också människor, människor gör misstag och felbedömningar.. |
|
|
Din bil blir också ett mordvapen i fel händer Oavsett om ditt yrke är att köra eller inte |
|
|
Jag har väl aldrig sagt att lastbilar ska förbjudas heller....men lite självkritik hade inte skadat....Många chaffisar är otroligt duktiga men åt helvete för många är direkt farliga pga trötthet, okunskap, nonchalans mot andra osv... Och ja..de flesta av vårt material kommer med lastbilar...och dom chaffisarna är inte de vassaste man skådat....men jag har väl otur? Och i tid...nja.....ett par timmar hit eller dit verkar inte bekymra dom direkt. Frasse |
|
| Irriterar det dig om ni får era saker för sent? | |
|
Frasse, du är emot att vi chaffisar bryter regler, anledning helt ovidkommande, vad än det må vara, eller hur? Ok, men, du har väl som hantverkare aldrig "fixat" ett badrum "svart", eller? Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Intressant...när argumenten tryter eller man har en annan åsikt så blir man påhoppad med typ, svartjobb... Och ja....det irriterar mig när chaufförer bryter på trafikregler på min bekostnad.....jag utsätter ju knappast andra för fara i trafiken genom att fixa ett badrum? En viss försening kan jag med leva med men den dryga inställningen av många chaffisar när dom dyker upp lite när dom vill utan ursäkt...den är inte skoj. Men vissa här verkar ju vilja hissa alla chaufförer till himlen...allting finns det nån ursäkt varför man gör si eller så.....otroligt. Men jag har väl fel då....Chaufförer ska man älska för gör dom fel så är det ju inte deras fel. Frasse |
|
|
Läser man denna långa tråd och funderar hur de så kallade "yrkeschafförerna" försvarar sin dåliga trafikmoral. Det gäller både kör och inställningsmässigt så behöver ingen längre fundera över varför det ser ut som det gör på vägarna. När man inte som "yrkeschafför" ens begriper det mest elementära hur man skall uppträda ihop med andra trafikanter, tänk på ensamma mamman som kör kanske 500 mil om året hon har det inte så enkelt alltid om man skall konfronteras mot 24 meter Scania, utan ni tycker att pressade körschema berättigar till att bryta mot både det ena och andra. Fattar man inte att det är svårare att stoppa 60 ton eller ratta 24 meter bil genom en rondell, utan anser att det är de andra trafikanterna som skall ta hänsyn. Då har mitt hopp till att statusen skulle komma tillbaka och att man ser sitt arbete med stolthet som vägens duktiga yrkesmän. Jag vill bara säga att under de senaste 40 år som jag vistats på vägarna så har hänsyn till andra trafikanter och att åtminstonne försöka följa trafikregler mer eller mindre försvunnit. De som är värst är precis den grupp som figurerar i denna tråd, dragbilschafförer, tyvärr är allt för många av dessa inte "yrkeschafförer" utan mer vägmarodörer. Någon skrev "Störst går först" det stämmer, även "snabbast skall om till varje pris" Jag vet att detta som jag skriver inte faller en del i smaken, men ni har satt er själva i detta, genom att fullständigt "skita" i övriga på vägen. Det verkar som flertalet inte vill inse era brister utan vill skylla er dåliga trafikmoral på att det finns andra som inte heller uppträder speciellet yrkesmässigt, snacka om att ha dålig självinsikt. |
|
|
Instämmer steff99.... Men lite förståelse får man ha eftersom unga chaufförer förmodligen blir lite bättre och förståndigare med åren....erfarenhet är A och O...och det gäller även privatister Frasse |
|
|
Steff och Frasse, ni läser inläggen och tolkar de som ni vill.. Dålig trafikmoral eller nonchalant uppträdande är det mycket få som har försvarat i denna tråd Ang sent gods, tänk Frasse, de är såna som du som vi möter när vi levererar, och just därför vill vi gärna hinna i tid, alla ska ha sina grejer klockan 1100.. hur gör jag då? Kan inte vara både här, och där samtidigt.. När vi då komme rmöts vi av sura killar som du... som dessutom ser oss som vägens avskum.. kul att komma med varor då.. Nej, ömsesidig respekt är vad som krävs |
|
|
Men hallå...E36? Läser du inte alls vad som jag skriver? De FLESTA är bra...men vete fan om du platsar in bland dom...du tar ju och försvarar varenda felaktighet varenda chaffis gör med motargument. Och jag är inte alls otrevlig mot någon som levererar men om man frågar varför det kom, i bästa fall samma dag,,,fast 15.00 istället för utlovat 9.30 varenda gång så möts man ofta av en konstig attityd...typ men nu är jag ju här, gnäll inte. Finns det en förklaring så är det ju ok men många gånger är det tyvärr inte så. Och kommer lastbilen 15.30 och bygget stänger 16.15 så ställs det bara på backen och bye, bye....Jag vet inte hur många ggr godset sen försvunnit under natten...och det debiteras åkeriet nuförtiden....men vad hjälper det? Klart man ska samsas i trafiken och visa hänsyn...men det gäller i synnerhet yrkesförare som i mitt tycke BORDE vara lite bättre...men tyvärr. Frasse |
|
|
Tyvärr finns ingen stolthet och heder kvar i tradaryrket längre. Jag har själv varit trucker sen mitten på 80 och på den tiden som ny såg man upp till dom stora pojkarna. Idag är det inte ovanligt att man som ny kommer insläntrande på terminal med byxorna vid knäna en cola i ena näven o mobilen i den andra och vill ha så lite jobb som möljligt. Likaså när det gäller sönderkörda bilar och drag så rycks det på axlarna,fattar inte hur man kan vara så lat att man inte orkar hasa sig ur hytten o kolla läget,nä devisen backa så det smäller är alltför vanligt idag. Tex så kostar en dörrhake ca 2500:- o på mitt åkeri ryker några i veckan. Det finns fortfarande duktiga unga så jag ska inte klanka ner på alles,men en uppryckning på alla plan behövs. Sen ang laglighet så finns det åkerier som följer lagar och förordningar så varför köra för ett vildawesternåkeri?? Att jag jobbar som trucker fast jag skulle kunna jobba i många andra yrken är suget till vägen, finns inget annat yrke som tillfredställer mitt behov av att ligga på vägen. En andra orsak är ledigheten jag jobbar aldrig mer än 4dagar i veckan,förra veckan tex så rullade jag sö må till timrå skulle kört Stockholm på ti men då ringde åkarn o sa att han hade för många ekipage där redan så då blev man ledig naturligvis med full betalning.ons ledig tor en repa till Örebro sen ledig fre lör sön månd och börjar på tis kväll==man hinner med mkt annat då tex bmw mek :) Jag hoppas att vi alla kan samsas i trafiken stora som små klart-slut Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Bra inlägg trucker...en förare i mtt tycke... Frasse |
|
| Ja, vägen längtar man till! Men en av dem bästa sakerna tycker jag när man kommer in på nått trucker café efter vägen och sätter sig med gammgubbarna som kört lastbil sedan dem kunde krypa och sitta o lyssna på deras bravader och historier :) Riktigt roligt! Finns sånna original! | |
|
Helt klart finns Vilda western företag! De ska bort! Men det finns förmodligen inte ett enda åkeri i sverige idag som utan problem kan visa upp samtliga färdskrivarkort och/eller tömningslista av förarkorten Jag har kört för några åkerier såväl taxi som buss och lastbil, företrädesvis lastbil Ett enda av dessa tillhör de man kan kalla oseriösa. Där blev man inte länge Nej du Frasse, jag försvarar absolut inte dumheter, men blir väldigt less på regelrätta påhopp på yrkesförarna. Det är helt klart så att mycket av yrkesstoltheten är borta idag, men det gäller i många yrken idag, förmodligen även bland plattsättare Om jag platsar bland de bra elle rmindre bra tror jag inte du kan avgöra Frasse Jag ska inte heller bedöma det eftersom jag är partisk, men jag vet iaf att jag när som helst kan få jobb på de flesta åkerier häromkring. När jag slutade på ett åkeri (det oseriösa) för ca 2 år sen så var det mer än 10 samtal från andra åkerier på en vecka där man ville att jag skulle börja åt just de.. men jag hade redan klart på ett annat ställe så.. |
|
|
"klapp på axeln"...så bra E36.... Förlåt om jag missbedömde dig isåfall Och du har rätt i att även mitt yrke dras med en massa oseriösa yrkesutövare....det finns många som sätter plattor men inte många plattsättare... Förmodligen samma i ert gebit....men det var ju inte det tråden belyste från början Frasse |
|
|
Ok nu kommer det lite mer kol till elden! Håll i .... Spaken? Länk Länk Länk BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.