AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
38.549

Är detta vettigt av yrkesförare?

Sida 8 av 11
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Gordon,

Det finns säkert många omständigheter som gör att det blev fel och självklart har jag gjort fel nån gång! Det är dock inte ofta ska du veta ;-)

Det som upprörde mig mest då, förutom den obehagliga känslan av att nästan blivit mosad (nu blev det ju inget av med det eftersom en BMW har så bra bromsar :-D ) var just chaufförens uppträdande efteråt. Att peka finger och i princip garva åt mig. Hade han på minsta sätt visat att "OK, jag gjorde fel och ber om ursäkt för det" så hade jag inte funderat mer på det.

Nu är det inte så att han skulle vara tvungen att valsa runt länge och förlora mycket tid. Max 5 min om han fortsatt rakt fram.

Men det var både hans och arbetsledarens beteende som gjorde mig mest upprörd, för att inte säga förbannad.

Men det som man kanske borde dra som lärdom är att om vi hjälps åt, är tydliga med vart vi ska och och allmänt håller uppmärsamheten på en högre nivå än idag så skulle många incidenter aldrig uppstå. Det är helt tydligt att man ÅKER bil eller lastbil nuförtiden alltför ofta.

Fridens på er, nu drar jag ut på en sväng i solen med cabben nere!!!

Niklas

Fransosen
E3
1.828
E36
USA bilar
Syftade på det dumma med att det är max 4,5 timmar som gällde, det finns inga marginaler, gamla reglerna sa som sagt max 11 timmars arb tid och max 6 i rad, det ger möjlighet att flexa mellan 5-6 timmar innan första rast, nu är det som sagt 4,5 timmar. Tar man rast efter 4 timmar så krävs ytterligare 45 minuter rast för att få användade sista 30 minuters körtid. Det var det jag vände mig mot

Men man får säga som Stenmark...
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
E36...jo men är det så lämpligt att framföra ett fordon på säg 50 ton i sex timmar i sträck?
Är man som chaufför skärpt nog att inte vara en liten trafikfara efter så många mil?
Att hålla skärpan på topp i så många timmar klarar inte ens en elitidrottsman....men i trafiken skulle det inte vara nåt problem?
Rektionstiden och omdömet sjunker kraftigt på alla efter en timme eller två....tror jag iallafall.
För några år sen körde jag färdtjänst en midsommardag. 13 timmar blev det, utan så mycket som en pisspaus. Jag fick ingen mat eller dryck (förutom en macka och Loka jag fick av en snäll tant som beklagade sig över mitt öde). Saken är nu att det var inte jag själv som hade bestämt detta, utan Samres som håller i verksamheten. Jag hade inte rätt att ta rast så länge det fanns att göra och det fanns det denna dagen. De bara matade på med nya turer med hämtnings och lämningstider som gjorde att jag fick stressa så att det inte går att beskriva, men ändå var man sen med över en timme. Streckan hamnade på över 800 km den dagen.

Alla som kör eller har kört färdtjänst en storhelg kan känna igen sig, och som chaufför har man obetydliga möjligheter att påverka eftersom Samres bryr sig endast om att körningar sköts. Vad som händer med chauffören är intressant. Bråkar man skickar de vite till droskägaren som är kontrakterad eftersom körningar inte har skötts. Så kan en arbetsdag se ut, så tänk på det när ni blir omkörda av en taxi. Som tur är har jag kunna sluta köra färdtjänst efter detta, och har aldrig mer upplevt samma stress.

Vorsprung durch freude am fahren
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jasko: Det måste väl finnas nån regel som säger att man är berättigad mat och någon paus? Det är ju ändå på 2000-talet.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
I lumpen fick man militärt körkort på 5 minuter för buss och tung lastbil. Det var en liten gul papperslapp med kryssalternativ vad man fick köra. Tror att man fick köra upp till 36 tim. utan vila. Varför då ha en gräns ö.h.t?
Regler finns det, men Samres skiter i dem, dessutom tar de aldrig ansvar på sig om nåt skulle hända. Som chaufför ska du hinna, hur bryr de sig inte ett dugg om. Om du inte hinner blir det problem, men inte för dem. Alla som kör färdtjänst är totalt livegna. Men det talas aldrig om det eftersom folk är rädda att bli av med jobbet, eller av med kontraktet, vilket är detsamma. Och lite betalar de också. Samres borde förbjudas, även de äldre klagar. Men Samres bryr sig inte, det ska köras och det är det enda som räknas.

Man kan förstå att jag fortfarande har trauma efter detta!

Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Äsch...bara trams Jasko...är du verkligen så dum så du kör på detta viset så är ditt omdöme rent åt skogen. Det finns en lag om arbetstid/arbetsrätt i detta landet sen åratal tillbaks och den påbjuder raster med mat/dryck/vila med jämna mellanrum.
Hade min arbetsgivare beordrat mig detta hade jag bett honom/henne dra dit pepparn växer.....du blev lurad/pressad att göra som dom sa utan att ha kurage att säga ifrån...så ser jag det iallafall. Otroligt korkad manöver.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
De som håller sig till lagen blir i stort sett utan jobb i åkeribranschen idag. Pratade med en chaufför inflyttad från Holland som körde för ett känt dragbilsåkeri NL,GMBH (vit,röd, blå dragbilar är allt jag säger) Han körde åt en speditör (tre bokstäver och röd och gul :)) Han blev tillfrågad att köra utanför tiderna och gjorde så. Blev stoppad och bötfälld. Han bad om ersättning från speditören, som hänvisade till åkeriet, som i sin tur hänvisade till speditören. Det är förarens ansvar, så han fick pröjsa ur egen ficka. Men fick ha jobbet kvar. Ingen tjusning kvar i det yrket...
Här är en yrkeschaufför som definitivt gjort bort sig idag. Kostade 2 stackare livet

Låg för nära och hade dålig koll på trafiken framför sig

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det blir ingen lek att leva med resten av livet. Det är ju solklart vem som orsakade den manglingen.
En halvbekant fick en omkörande mötande MC i överljudshastighet rakt i frontskopan på sin lastmaskin vid en vänstersväng för några år sedan. Han mådde inget bra efter rättegång o.s.v. Men jag tror att han blev skuldfri p.g.a. att MC:n dök upp från ingenstans i hög fart.
Du vet inte hur det står till där, Frasse. Att jag har kurage och att det har lett till ett MYCKET bättre jobb är en annan femma. Men i vissa fall är man ett offer för omständigheterna, helt enkelt. Jag vet att det är svårt för utomstående att förstå, men det finns sådana jobb, inte bara inom transport.

Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
Frassemannen: Du kanske har möjlighet att välja om du vill jobba eller inte, vi andra måste jobba för att kunna försörja oss! Om jag får valet att antingen jobba för många timmar och skita i lunchen, köra för fort.. Eller att inte arbeta alls, då väljer jag alternativ ett, visst, det kanske är respektlöst mot alla andra, men jag gör som alla gör.. Jag ser till mig själv först och alla andra sedan! Det kallas överlevnad!

Nu har jag möjlighet att välja själv hur jag vill köra, då jag är inarbetad i företaget och har rätt okej tider att förhålla mig till, jag säger till min transportledare vad som är möjligt eller inte! Men så var det inte när jag började!

Jag tror dessutom att jag har hyfsad tur trotsallt med min transportledare, inte alla som har det tyvärr!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Tallviking, det har varit lastbilar inblandade i alla olyckerna på e6an vid reperationerna.
Och det är tragiskt för samtliga inblandade.

När jag körde från Malmö i dag så började problemen redan vid Lomma....dessa jäkla trafik ombyggnader ställer till problem för alla
Varför kan man inte anlägga tre filiga motorvägar även utanför 08 land?
ni
91
nikk_e46
735iA -91
För taxi, mjölk och budbil gäller regler om vilotider och tidbok:

* Per 24-timmarsperiod minst 11 timmars vila, varav minst åtta sammanhängande
* Skyldighet att föra tidbok
* Arbetsgivare ska förvara tidbok i 12 månader.
Dvs, inget säger att du måste vila eller dylikt under ett 13timmars körpass med taxi.

/mvh Nikke
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Nu är det faktiskt så här....ALLA anställda i detta landet omfattas av svensk lagstiftning, arbetsrätten, och i den finns det reglerat hur mycket rast man är berättigad till. MINST 5 min/timme vid normal arbetstid, oavsett yrke, dvs 8 timmar.
Sammanlagd arbetstid utan rast får inte överstiga 4.5 timmar. Och detta gäller alla...att det sen finns tillägg som du nikk_e46 säger stämmer säkert men det innebär inte att lagstiftningen är åsidosatt för det
Undantag får endast göras om en arbetsgivare beordrar övertid pga liv och egendom.
Om man kanske väljer att stå utanför facket och den man jobbar för inte har hängavtal så blir det ju lite känsligare att säga ifrån med rädsla för att bli av med jobbet etc....och då slirar man kanske lite på sina rättigheter...men det är ju en annan femma..

Frasse
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Länk
Här kan man läsa på lite om man är osäker...

Frasse
Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
nikk_e46: Det du säger stämmer delvis! Man får max jobba 13 timmar på en 24timmars period, precis som du skriver.

Men det är också så att om man jobbar 4 timmar måste man ha 30 minuters rast, jobbar man över 6.5 timme så måste man ha 45 minuters rast, denna rast kan även tas efter dem 6.5 timmarna om man så vill!
Tyvärr så är det så att om man bråkar och vägrar köra så läggs det över på en annan redan överansträngd chaufför. I värsta fall så blir någon utan transport, någon som kanske behöver ta sig till doktorn. Så det är inte alltid lätt att benhårt hålla på sina rättigheter!

Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Så är det säkert Jasko...men det är ingen ursäkt alls. Kanske en förklaring men det är ju då det händer en massa tråkigheter i trafiken...när man är oskärpt alltså...och det gäller både privatbilister som yrkesförare. Men i synnerhet yrkesförare eftersom det faktiskt är deras jobb.

Frasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.