|
Sida 7 av 11
|
|
|---|---|
|
Mitt förra inlägg angående att använda båda körfälten vid köer innan vägarbete var inte menat som någon anmärkning speciellt år yrkesförare utan bara det faktum att köerna blir mindre om man använder båda körfälten.(Dock är det ju de trilskandes lasbilsförarna som får störst skadlig effekt på trafikflödet då de effektiv lyckas täppa igen två filer.) Det verkar ju som det både här på forumet och ute i verkligheten finns många som ser de som använder vänsterfältet vid kö i högerfältet som några som försöker smita förbi. Även om det som "Programmer" förklarde blivit bättre sedan skyltarna kom upp och tidningsartiklarna varit om det så finns det ju fortfarande de som argumenterar bla. här på forumet att det vänstra fältet kanske kan användas men de ska i alla fall inte köra fortare än de i högerfältet. Om det nu går så mycket fortare i vänsterfältet beror ju det på att alldeles för få väljer vänsterfältet och istället orsakar kö i högerfältet. Med lika många bilar i båda filerna och blixtlåsprincipen längst fram kommer ju köerna att gå ungefär lika fort. Att lastbilsförare skulle vilja hindra att släppa in övriga trafikanter efter omkörning är inget jag själv upplevt i större omfattning vid normal trafiksituation. Tvärtom tycker jag nästan ibland att många försöker vara lite väl hjälpsamma. I alla fall på två-filig landsväg med mötande trafik ser man ofta att dessa ligger och slickar kanten trots att de kör i lite över laglig hastighet. (Förmodligen strax under 90km/h då personbilsmätaren ofta visar lite fel) Sen verkar det alltid vara någon annan trafikantgrupps fel vem som orsakar olyckorna. Det råder ju ingen homogen yrkesförare mot privatförare-situation utan bussförarna verkar tycka att alla taxiförare kör som krattor och vice versa i de fall det inte är korkade privatbillister eller galna cyklister som ligger bakom tillbuden. Dock brukar det ju bli svårt att förklara olyckor där två taxibilar eller bussar kolliderar med varandra... Min egen slutsats blir att yrkesförna i allmänhet inte har varken bättre eller sämre trafikmoral än övriga trafikanter men att de pga sin trafikvana och erfarenhet ofta är lite bättre på att framföra sitt fordon en genomsnittstrafikanten. |
|
|
Sen måste man ju faktiskt berömma många större lastbilar som underlättar omkörning genom att hålla till höger på vägrenen...fast vägrenen är av sämre kvalitet än den "riktiga" körbanan. Men glöm inte att tacka...det uppskattas verkligen och alla känner sig lite bättre som människa tror jag... Frasse |
|
| Det var det jag menade "Frassemannen". (Såg nu efteråt att mitt inlägg kunde tolkas som kritik av att de gick ut i väggrenen när det var menat som att beskriva att de i de flesta fall inte är ute efter att hindra andra trafikanter utan tvärtom anstränger sig för att underlätta framkomligheten.) | |
|
När det gäller lastbilar som kör ut i vägrenen för att släppa förbi de som vill köra om är det en fin gest och jag tackar alltid för detta. Det är ju trots allt en risk dom tar när dom gör detta för vägrenen kanske inte alltid är av den kvalitet att det är säkert för dessa tunga transporter att befinna sig där. |
|
|
Har aldrig hört att någon blivit bötfälld (i Sverige) för att ha legat för nära framförvarande fordon. I Tyskland ser de allvarligt på detta, men vår polis är inte i stånd att göra annat än kika genom laserpistolens sikte. Bah! Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Jag har hört/sett polisen bötfälla för att ha legat för nära framförvarande...fast å andra sidan har jag 2 poliser i släkten...dom säger själv att det är ett otyg och att det ska i framtiden bli hårdare tag mot sånt. Allt enligt nya direktiv...vilket jag tycker är bra. Frasse |
|
|
Intressant tråd detta, börjar kännas lite som: privatchaufförer vs yrkeschaufförer, synd att inte vi människor har mer förståelser för varandra. Men jag måste säga att om ni tar några minuter av ert liv och studerar privatchaufförers betende mot varandra vid en stormarknad en lönehelg och sen studerar yrkeschaufförer vid en busstation, eller godsterminal för lastbilar. Så är jag övertygad om att ni kommer att få något att fundera på =) Kör försiktigt.. |
|
|
Går ett 24-meters ekipage ut på vägrenen så vet jag till 100% att det stannar där tills jag har kört om. Tråkigt när någon osäker personbilsförare ligger bak i hörnet på släpet och inte vågar förbi. Det är nog inte hur kul som helst att balansera 60 ålande ton på vägkanten, som dessutom kan vara svag ibland. Däremot har jag ingen tillit till personbilsförare som går ut med halva bilen lite symboliskt på vägrenen. Då kan det bli vad som helst. Ja att tacka tung trafik för att de lämnar fri väg vid omkörning är en självklarhet, men det verkar snabbt ha försvunnit under de senaste 5-10 åren. |
|
|
Sant det du skriver Anders...antingen kör man ner på vägrenen elle så skiter man i det... Mellantinget är livsfarligt.. Frasse |
|
|
En anekdot från trafiken.... Jag ligger bakom en långtradare med släp, DHL om det nu har en betydelse. Vägen vi kör på delar sig framför. Inte rödljus eller liknande utan bara så att man kan välja att åka åt höger eller vänster. Vänsterfilen leder vidare med bibehållen 70-skyltning. Dit åker tradaren. Högerfilen blir påfartssträcka mot motorled, dvs ökar från 70 till 90. Det är denna vägen jag ska åka. Eftersom tradaren håller vänster, utan att för den sakens skull markera med blinkers så ökar jag farten för att snabbast komma upp i 90. Ungefär halvvägs utmed tradaren så börjar han svänga höger, har väl förmodligen insett att han är på väg åt fel håll. Det är inte mycket marginal mellan tradaren, min bil och väcräcket varför jag måste tvärnita för att inte bli en hel del decimetrar smalare. Ingen snygg designförändring om man säger så... :-) Jag blir så klart skraj och förbannad och när jag får tillfälle så kör jag om tradaren då vi är uppe på motorleden. Uppe i höjd med hytten anser jag att det är min fulla rätt att tuta och på så sätt visa mitt missnöje med detta agerande. Jag har ännu full förståelse för att chauffören misstagit sig och bara i hastigheten inte kikat bakåt i sin backspegel, trots att denna är stor som ett dasslock. En enkel miss alltså och helt i sin ordning trots att det kunde slutat illa, för mig i alla fall. Men döm då om min förvåning när svaret på mitt tutande är långfingret och ett hånflin.... Tydligen har han mycket väl sett mig men ansett att han, trots att jag var halvägs om, bara kunde byta fil hur som helst. Jag blir så klar asförbannad men vad kan man göra mot 60 ton idiot? Nåväl, jag ringer till DHL och ber att få prata med han som är ansvarig för chaufförerna. Efter lite väntan så får jag prata med en snubbe som jag, i mitt tycke, sansat och på ett trevligt sätt förklarar incidenten för. Jag vet nu inte fullt ut vad för reaktion jag faktiskt förväntade mig men den jag fick var verkligen inte den förväntade för den var: Ja man va fan, du får väl skylla dig själv... Och sen slänger han bara på luren. Jag säger nu inte att alla som kör lastbil är dumma eller idioter eller så men jag passar mig jävligt noga för DHL bilar numera. Vet inte vart jag vill komma med detta långa inlägg men nog visar det att det ibland kan bli våldsamt fel bara för att man slappar på jobbet. Niklas Fransosen |
|
|
det du skriver fransonsen är skrämmande! rent av skrämmande! För det första att chauffören leker med folks ägodelar och liv på det sättet, men också att transportledaren beter sig på det sättet... Dem flesta DHL åkerierna är vad jag vet mindre åkerier som kör åt DHL på ett franchise, stavning? liknande sätt, här i Sundsvall heter T.ex. DHL, egentligen Birsta transport. Men i vilket fall, om ägaren till åkeriet skulle få reda på att transportledaren betett sig på det sättet i telefon så skulle han nog få en ordentlig sula i rumpan :P |
|
|
Fransosen: inte för att jag försvarar chauffören som nästan prejade dig av vägen. Men kan det verkligen inte vara så att du hade lite på känn att lastbilschauffören var osäker på vägen och när som helst kunde tänkas göra ett plötsligt filbyte innan du gasade på lite extra för att ta honom i höger körfält? Att du sen kör en uppvisning för honom om hur otroligt korkad han precis varit, tyder väl mycket på att ni har en del gemensamt.. |
|
|
Frasse: Du missförstod mitt inlägg om kör/vilotider Jag menade att med de "nya" reglerna så är dte max 4,5 timmes körtid sen gäler 45 min rast, mao, tar man sin rast "för tidigt" så åker du på ytterligare en 45 minuters rats för att få köra exempelvis sista 30 minuterna Och dygnsvilan.. finns exempel på kolleger som fåt parkera 30 minuter hemifrån för att körtiden tagit slut... De gamla reglerna talade om 11 timmars arbetstid med max 6 timmar utan rast, alltså mellan 5-6 timmar innan första rasten och sedan kunna köra färdigt Får du förlänga din arbetsdag med 45 minuter för att du åt 15 minuter "för tidigt"? Sen ang en utsvängande DHL bil: dt kan ha varit en mycket enkel förklaring, vi har stora speglar som ger oss god sikt bakåt, men som oönskad bieffekt ger oss en mycket stor "död vinkel" snett framåt, man kan faktiskt i vissa fall dölja ett långtradarekipage bakom spegeln.. |
|
|
Franchising? Nej, inte alls. DHL, Schenker, DSV osv är speditörer, i sin tur kontrakterar man då åkerier som kör för speditören på respektive linje. De flesta av oss fungerar ju så att vi försöker göra vårt jobb på rätt sätt, eller hur? Det får ju oönskade konsekvenser ibland, en taxikund som är sen till flyget, "kan du gasa på?" Visst gör vi det? En busschaufför som ligger några minuter efter tidtabell, visst försöker vi köra ifatt då? En lastbilschaufför med maskinkomponenter till företaget som står pga sin trasiga maskin, "bråttom" eller 15 minuter tills godsmottagningen stänger, visst försöker vi? Precis på samma sätt som när den nya delen av gågatan ska vara belagd innan fredag, visst forcerar man en del då? Eller den där offerten som den viktiga kunden ska ha imorgon.. Måste nog jobba över idag, eller hur? |
|
|
Gordon Blixt. Det är ganska tydligt skyltat på sträckan innan vägen delar sig. Som sagt, den ena vägen leder vidare in mot tätbebyggt område medan den andra leder ut mot motorleden/vägen in mot Stockholm. Han låg rätt länge i vänsterfilen så det var nog, för mig, rätt tydligt vart han skulle. Varför han sen i sista stund, över spärrlinje, väljer att byta fil, det kan jag omöjligt veta. Vad var det för uppvisning jag gjorde??? När jag hade fritt fält så gasade jag på. Jag väntade tills vi båda kommit ut på motorleden. När det var lämpligt kör jag om och tutar några tutar i höjd med hytten. Jag gjorde sen inte ett dugg mer. Vari ligger uppvisningen? Vad tycker du jag har visat för gemensamt med chauffören? Är tutan inte ett bra hjälpmedel för att påvisa för någon att man gjort fel eller är på väg att göra fel? Hur skulle du gjort? Niklas Fransosen |
|
|
E36...jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Om det nu är så hemskt med de körtider du säger, med otroligt kontrollerade raster och körningar, livsfarliga privatister, stressig arbetsmiljö där alla ber dig köra fort för saker ska fram, ....osv. Varför bytar du inte jobb??? Jag har själv kört lastbil tidigare och slutade pga rent ut sagt dumma order från chefen, mygel med tider, färdskrivare bla....och att jag inte trivdes med ett så stillasittande arbete heller. Lönen spelade såklart också in och att jag aldrig var hemma med familjen Frasse |
|
|
Nej Frasse, jag har inte sagt något om att det ä rhemskt med körtider, jag ville i det fallet bara belysa fakta, och frågade om du skulle tycka att det var ok att om du äter 15 minuter för tidigt, så måste du ta 45 minuters rast till för att kunna utnyttja full körtid, i ditt fall full arbetstid Det är också ett faktum att vi är mycket kontrollerad, såväl körtider som raster, vikter och hastigheter osv.. En kirurg som gör ett misstag så patienten dör förlorar inte sitt arbete... Livsfarliga privatister.... du anser ju oss vara livsfarliga yrkesförare.. Sen, vi som nu varit i detta ett tag, vi kör som vi vill, int esom chefen eller kunderna vill, men det är en annan sak Lönen, spelar in att vi är i den här skiten.. eftersom man som jag är ute en hel del så blir det ok med pengar i plnboken Men det är klart, vi kan göra som fransmännen.. problemet är att det inte går at ena svenska chaufförer på samma sätt. Tur för befolkningen, för står lastbilarna då blir det snabbt kaos i samhället |
|
|
Nejdå...jag anser inte alls att ni är livsfarliga förare....men för många som framför tunga fordon är för nonchalanta och direkt farliga med deras attityd tyvärr. Sen kan man väl inte jämföra att framföra en lastbil i trafik med andra trafikanter kontra en snickare tex på bygge? Är snickaren lite trött så riskerar han väl inte att skada en massa andra han jobbar med (typ frontalkrocka) så allvarligt? Så körtid mot arbetstid tycker inte jag kan jämföras på samma sätt. Om nu inte chaufförer är precis lika skärpta alla arbetstiden timmar....och så är det ju inte, det vet både du och jag. En trött och sliten chaffis kan få ödesdigra konsekvenser för oskyldiga i trafiken. Och som jag tidigare nämnt...DE FLESTA KÖR BRA MEN INTE ALLA.... Andelen dåliga förare borde vara färre tycker jag.... Frasse |
|
|
Fransosen: Försvarar som sagt inte inte chauffören om han körde olämpligt. Men att du tycker det är tydligt skyltat behöver inte nödvändigtvis betyda att en stressad förare som inte hittar tycker samma sak. Jag har mina misstankar att chauffören såg dig, men gjorde filbytet iaf för att slippa köra fel och bli av med 30min av sin körtid. Inget försvar, men du har säkert själv gjort något misstag när du har kört någonstans där du inte hittar. Själv hade jag gjort som du och bromsat för att unvika en olycka, men hade struntat i tutandet efteråt, gör väl inte mycket nytta efter incidenten ;-) |
|
|
Ett problem jag upplever ofta i Stockholm är när en tvåfilig väg delar sig och majoriteten skall åt ena hållet så det blir kö i den filen Då är det ofta speciellt taxibilar men även del andra puckon som kör i den andra filen som svänger åt andra hållet så långt fram som möjligt och sedan baxar/tränger sig in längst fram i kön mot den andra filen Snacka om dåligt uppträdande i trafiken. retar mig enormt mycket på dessa egoister. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.