|
Sida 6 av 11
|
|
|---|---|
|
Såg just att du är chaufför Thom 525....kände du igen dig kanske? Frasse |
|
michael.anki |
HI HI,sanningen är illa hörd,man märker vem som är chaffis här! Bmw idag Bmw imorgon |
|
Absolut inte det är för dyrt för mig att få böter Vi är nämligen den enda yrkesgrupp polisen kommer in och hälsar på och ger böter mycket ofta . Som jag ser är du plattsättare och man ser ofta skit jobb från din yrkesgrupp också (senast idag ) men de får troligen inte böter för det jobbet. Men skulle inte vilja eller ens tänka mig att ge mig på en hel yrkesgrupp av den anledningen. Det finns avarter i alla yrkesgrupper Trevlig kväll Ha de T |
|
| Man märker även vilka som aldrig har kört en lastbil. | |
|
Hmmm...och hur kan det hända att ni får böter mycket ofta då? Totalt oskyldiga....njae....man får böter om man bryter mot nån trafikregel typ...det borde en chaffis veta....och det är ju det denna tråden handlar om bla. Och visst finns det många som sätter plattor...men inte många plattsättare med riktig utbildning faktiskt. Jag vet för jag har ofta anlitats av förs. bolag, byggkeramikråd mm för att besiktiga dåliga jobb när jag drev egen firma... Ungefär samma sak i er yrkesgrupp tydligen...finns många som kör lastbil men inte många riktiga lastbilschaufförer... Frasse |
|
michael.anki |
Sa du böter ofta thom525??? Bmw idag Bmw imorgon |
|
jag menar inte att jag är nått speciellt föredöme i trafiken som yrkeschaufför, men jag sköter mig bra mycket bättre än dem flesta privatbilisterna som jag delar vägen med. Angående det här med att låsa och vägra släppa in folk från ytterfältet så finns det faktiskt inget som är mycket mer irriterande när man ligger med sitt ekipage och dem flesta rättar sig direkt och lägger sig in i fältet och köar som duktigt folk. Men sedan finns det dem där viktiga personerna som inte har tid att rätta sig som alla andra, det är fullfart hela vägen fram för att tränga sig förbi så många som möjligt. Sånna släpper jag oftast inte in, utan dem får stå o vänta på sin tur tills det kommer någon lucka. Skulle det dock bli en trafikolycka om man inte släpper in dem så visst gör man det, men om man som yrkeschaufför släpper förbi alla hela dagarna så kommer det sluta med att det är lika bra att parkera sin bil vid sidan av vägen och gå med lådorna förhand. Vi har oftast mycket tajtare scheman ute i trafiken än vad privatbilisterna har också, dem ska bara hem o mata ungarna, vi ska vara framme vid en affär en viss tid och ni som menar på att vi får skylla oss själva som sätter så tajta tider så är det minsann inte vi själva! Utan det kan inte vi förändra. T.ex. har Posten bestämda tider som rutterna ska köras på oavsett vilket åkeri som kör, kommer man för sent blir det ett jävla liv! |
|
|
All respekt för yrkeschaufförer som sköter sig Amonsson....och det finns många men det är nog inte dom som det gnälls på... Det finns lite väl många som tar för lätt på sin yrkesheder och bara fläskar på tyvärr. Frasse |
|
|
Frasse >> Tyvärr så finns det alldeles för många privatbilister som tar ännu lättare på den trafikheder som de eventuellt har... Jag tycker mest att det är ett jävla gnäll på alla privatbilister. Ingen verkar kunna acceptera någonting över huvudtaget. Så länge herr viktigpetter och hans slips kommer fram före hans matvaror, post, möbler, reservdelar till bilen osv så är han nöjd. Jag blir så trött. // Erik |
|
|
Japp Heinz...såna finns det med gott om, tyvärr. Ibland käns det som: Ju dyrare bil ju dummare/nonchalantare attityd Frasse |
|
|
Hört talas om slipstreaming, Frasse? Den första får jobba hårt medan de efterföljande slipper slå hål igenom luften, vilket sparar en mängd bränsle. Taskigt värre om den första lastbilen måste tvärbromsa, men de litar nog på varandras körskicklighet. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Många vettiga synpunkter från de med erfarenhet som yrkeschafförer men även en del korkade. Som exempelvis detta från Amonsson: "Vi har oftast mycket tajtare scheman ute i trafiken än vad privatbilisterna har också, dem ska bara hem o mata ungarna, vi ska vara framme vid en affär en viss tid och ni som menar på att vi får skylla oss själva som sätter så tajta tider så är det minsann inte vi själva! Utan det kan inte vi förändra. T.ex. har Posten bestämda tider som rutterna ska köras på oavsett vilket åkeri som kör, kommer man för sent blir det ett jävla liv!" Bara för att man inte är yrkeschafför så betyder det väl inte att man är på väg till något som inte är viktigt?! Många är vi privatbilister som kör till arbete, möten, sjukhus, mm som i många fall kan vara väl så viktiga jämfört med en av era ankomster till en affär. Lika korkat är det ju att skylla eventuella trafiköverträdelse på att Posten sätter tajta tider...Om jag skulle skylla en fortkörning på att en projektledare hos en av mina kunder satte en mötestid som jag hade svårt att hinna till så skulle man bara skratta åt mig. Självklart en jobbig situation med en stor aktör som Posten som ställer på gränsen till orimliga villkor men detta handlar om ett arbetsmiljöproblem (om än kanske svårtlöst) det är absolut inget som kvalificerar dig till att vara "viktigare" på vägen. ___ //Ulf |
|
|
Frasse: Några av de värsta "yrkesförarna" är ju sådana som kommer från din yrkesgrupp i firmabilar från byggfirmor som stressar sig fram som idioter, tailgatar, sicksackar, och bryter mot den ena regeln efter den andra Bra mycket oftare man ser trafikbrott begågna av den yrkesgruppen än av långtradarchaufförer Dessutom har dom firmanamnet på bilen och ger därigenom den egna arbetsgivaren extremt dålig reklam som kanske kostar missade beställningar etc Man vet aldrig. kanske firmans största kund blev trängd i trafiken av en firmabil samma dag han skulle förhandla om kommande års leveranser till hans jättestora bolag och han p.g.a denna incident valde en annan leverantör för att blev så sur på förarens beteende Jag har själv råkat ut för detta och den firman fick inga beställningar av mig mer efter upprepade incidenter i trafiken av den firmans förare i sina firmabilar. Den gången var det inom IT-konsulter men samma sak gäller ALLA firmabilar som beter sig illa i trafiken med firmans namn på bilen |
|
|
Nja....Tallviking....dom är väl inte yrkesförare dom du pratar om. Bara normala servicekillar, byggare i firmabilar och åt helvete för lite trafikvett mellan öronen...men jag håller med dig, absolut. Fast att kalla dom för yrkesförare är väl inte rätt? Och du Jasko...jo, jag vet nog varför dom kör så nära varann....men likförbannat är det inte bara olagligt utan korkat och ett stort irritationsmoment i trafiken. Att dom sen sparar bränsle vill väl jag ta och skita i när dom blir proppar i trafiken...speciellt om en av dom helt plötsligt får för sig att köra om.. Ja, jisses vilka argument man får läsa.. Frasse |
|
|
Hände idag igen Kommer på 70 väg och från en sidoväg med "lämna företräde" kör en DHL lastbil med släp ut rakt framför mig så jag får bromsa hårt och styra undan för att inte köra på honom. En chaufför som tydligen helt struntar i andra trafikanter. Man blir mer och mer förbannad på dessa marodörer. |
|
|
Kan vara ett misstag Spider...likväl kan det vara en som inte borde köra lastbil....svårt att säga men jävligt trist ändå.... Frasse |
|
|
Jag är helt klar över att det finns rötägg även bland lastbils/yrkesförare, för jag har råkat ut för dem själv. Men jag vill nog påstå att en överlägsen majoritet av dessa (i första hand då långtradarförarna) är mer att se som bra föredömen i trafiken, och i vart fall totalt överlägsna genomsnittet av den grå massan av privatbilister vad gäller trafiksäkerhet hänsynshet och omtanke. Jag kör själv en hel del tunga fordon av alla slag och man får verkligen varje dag se mängder av prov på privatbilisters vansinniga val och manövrar i trafiken. En hel del av klagan på långtradarförare är nog herr "svenne-privatbilist" själv orsak till helt eller delvis. Tyvärr så är de flesta inte kapabla att ens förstå det. Kanske de kunde förstå det bättre, liksom förstå långtradarförarnas problem i trafiken och vad andra bilister ställer till med för dem, om de fick göra ett studiebesök i hytten en dag eller två på en resa genom landet. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Frasse och även ni andra: Vi pratar om yrkesförare eller privatbilister Vad klassar ni alla dessa förare av firmabilar, byggfirmor och andra som då ? Personligen ser jag dom som förare, ute i trafiken i yrket och därför klassar jag dom som "yrkesförare" och inte privatbilister Eller finns det fler klassindelningar ? Tror många som jag klassar in dessa på detta sätt nämligen. Och som representanter för det bolag som har namnet på bilen anser jag att det kan krävas mer av dessa i trafiken än privatbilister. Inte minst av deras chefer som får sitt varumärke och firmanamn nedsvärtat av dåligt beteende i trafiken. |
|
|
Jag klaasar det som att yrkesförare är folk som livnär sig på att köra, typ taxi, budbilar, lastbilar mm Firmabilar från byggfirmor tex är ju bara "vanliga" bilister som har tillgång till företagets bilar under arbetstid, mellan olika arbetsplatser typ, dock är det inte deras huvudsakliga sysselsättning att köra bil....och det märks minsann ofta...hehe Alla som kör en bil med företagslogga på är ju inte yrkesförare....eller? Har man som yrke att köra ett fordon och är anställd/anlitad för just att köra så tycker jag man är yrkesförare...annars inte. Frasse |
|
| Det finns tydligen "Klass 1-" och "Klass 2-fordon" vad gäller små skåpbilar typ kangoo m.fl. Klass 1 går fort och körs av ensamföretagare som direkt kan påverka firmans intäkter. Klass 2 går sävlig, något långsammare än medelbilisten. De tillhör kommun eller förvaltning och ofta står det en Klippo därbak som ju är tråkigare ett köra än att glassa i bilen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.