|
Sida 5 av 11
|
|
|---|---|
|
10-15 minuter kan vara avgörande på något för dem viktigt sätt, så jag ifrågasätter inte detta. Men att lastbilar kör om varandra är faktiskt irriterande när man själv är i en mindre och snabbare bil, ni skulle se dem göra det på Autobahn, när man måste hårdbromsa från 150 km/h+! Men det är också tanter som puttrar på i 70 km/h på en 90 eller 100 väg med mitträcke utan omkörningsmöjlighet. Ve och fasa! Trafiken är en väldigt dynamisk miljö och det är inte alltid smidigast att hålla benhårt på vissa regler, det gäller att anpassa sig och vara skärpt. Att yrkeschaufförer ibland verkar vanvettiga handlar mer om att man har bedömt situationen som sådan att det går bra att handla utanför "gränserna". Sen så kan andra tycka att man är pucko, men så länge det inte direkt äventyrar liv och lem går det an. Angående kommentarer om att VV möjligtvis kan följa och spärra våra bilar - alla politiker tillsätts av folket, och folket kan avlägsna dem likväl. Eller så flyttar jag till ett annat land med mera personlig frihet. Det är redan för mycket "big brother" här. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Ja du okla, hur ofta kör du förbi dhl i klippan ? Jag kör förbi där minst 3 gånger om dagen . På morgonen brukar det vara mellan 4-8 lastbilar parkerade på vägen, rätt svårt att köra om alla eftersom det inte är något mellanrum mellan lastbilarna så man kan köra in emellan. Sen kan dom plötsligt börja backa rätt ut när man kommer körande. Där är parkeringsförbud på båda sidor på vägen där dom parkerar. mvh stefan |
|
|
Kan tyckas att man inte tjänar mer än 15 min till Götet men vad tjänar man då på de 19,5 km/h man de man förlorar på en sträcka på 28 mil som man behöver bromsa in i 3 minuter? Kramas i trafiken vi gör alla fel någon gång det syns bara mer om man kör en stor bil Ha de T |
|
|
Alla kör som idioter nån gång, och eftersom vi är så många i trafiken ser man det varje dag. Men fyfan, i ljungby vet de inte vad högerregeln är. Men vanliga privatbilar kör MYCKET värre än yrkeschaffisar, det går inte att komma undan. Folk som kört samma sträcka varje år glömmer lätt bort reglerna och det blir till en vana att köra samma sträcka. Det kan jag intyga med på vägen till jobbet, fyfan där gäller det att vara förberedd för folk fattar verkligen itne att det inte är en huvudled. |
|
|
krika, jag säger inte att dom gör rätt när dom parkerar på vägen, dock har jag förståelse för dom. DHL i klippan är kända för att vara orimligt noga med tider. Har du lasttid 07:00 så kommer du in 07:00 och inte 10 minuter innan. Har man då färdats 60 mil under natten och inte känner till klippan speciellt bra så är det helt klart bekvämaste alternativet. Sen finns ju hela det där joxet med färdskrivare. Det är väldigt reglerat hur man får framföra sitt tunga fordon. Bryter man mot dessa regler blir man tilldelad orimligt höga böter. Dessutom om jag inte minns fel, vägen dom står på är inte speciellt trafikerad? |
|
| Fransosen: Ja, det stämmer, faktum är att flygbussarna har dispens gällande hastighet, så för dessa gäller 100 som maxfart istället för lagstadgade 90. Man sökte även dispens från körtidsreglerna, men då tog det stopp | |
|
e36, där ser man, lär sig nåt nytt varje dag. :-) Vad jag ändå undrar över är hur det kommer sig att tex flygbussarna håller maxhastighet alltid jämt oavsett väder och väglag. Nu är det ju visst så att tyngre fordon har bättre grepp av tyngden men om dom släpper så lär man väl inte kunna rädda en sladdande buss så där himla enkelt? Samt att den oftast är full i passagerare som kanske inte vill uppleva Gillingebanan på bussen på väg från/ill flyget... Det jag menar är att yrkestrafiken kanske kan och bör föregå med gott exempel och hålla ner hastigheten när väglaget så kräver. Fast lastbilar och bussar kanske inte har samma naturlagar som småbilar???? Men är det verkligen 100 som dom fått dispens för?? Jag har nu inte kollat exakt och det var faktiskt ett tag sedan jag körde sträckan men känslan säger att det nog är närmare 120-130 dom kommer i. Inte alla väl att märka! Niklas Fransosen |
|
|
Som jag upplever det så kommer alla ni som inte kör för sitt levebröd, aldrig att någonsin kunna förstå vad vi yrkeschaffisar får stå ut med om dagarna. Jag skulle så gärna vilja vara på nåt av era jobb och lägga mig i hur ni utför det. Jag skulle berätta för er att ni är så jävla usla och fan borde stanna hemma för ni gör större nytta där. Dessutom så skulle jag med all säkerhet kunna utföra ert jobb mycket bättre än er själva. Ungefär så känns det när man läser allt vad svensson tycker om oss yrkeschaffisar. Å den där jävla idioten som skrev artikeln som hela tråden är byggd på. Han har nog inte tänkt värst långt utan bara, som någon skrev, baserat den på några enstaka upplevelser. Förra veckan fick jag väja för en personbil med tillkopplad hästkärra, som i en upförsbacke just innan ett krön i en skymd kurva (väg 63, efter sikfors ca 2km mot kopparberg) som höll på att köra om ett timmer ekipage. För att inte frontalkrocka så fick jag styra rakt ner i diket. Jag klarade mig med blotta förskräckelsen och personen som körde bilen stack därifrån utan att stanna. Chaffisen av timmerbilen stannade givetvis och polis å assistancekåren tillkallades, men eftersom ingen fick regnumret på bilen så blir det ju "ej spaningsresultat". (en ljusgrå/vit Renault Laguna II, säkert på väg till Romme eller Fornaboda, hoppas de såg mina bromsspår och märken i diket när de körde tillbaka och mår dåligt än i dag) Det är ett gissel med långtradare som kör om andra långtradare då det i vissa fall endast skiljer några få km/h. Det kan ta sin tid. Men vad ska man göra då? Låta bli att köra om bara för att det är störande för de som ligger bakom? Någon här skrev att man tjänar 15 minuter på en sträcka mellan malmö och göteborg... nåväl. Det är inte så jäkla långt, betänk då istället för oss som kör någonstans mellan 55 och 70 mil på en dag. Det blir ganska stor skillnad när man kör så långt. Inte nog med att man sparar tid på att köra fortare, det kan även hänga på om man behöver ta en extra 45 minuters rast och det i sin tur kan göra skillnad på den totala arbetstiden och vara avgörande om man tar sig hem eller blir stående någonstans. Följdaktligen blir även frågan till de som stör sig så in i helvete på att lastbilar kör om varandra... varför? Det är väl inget jobbigt att sakta ner och vänta tills de har passerat varandra? Eller? Är det kanske jobbigare för er att vänta på att en lastbil ska köra om den andra än vad det är för oss att ligga efter den som kör långsammare i kanske, 10 mil? Skulle inte tro det!! Dessutom... för alla som tjatar om hur mycket tid man sparar... hur mycket tid förlorar ni på att köra i 85-90 i -värsta fall- 3,5-4km istället för 110? Jösses säger jag bara. Å varför, varför varför varför ska det alltid vara nån jävel som ska pressa sig in just i sista sekunden innan 2+1 filen går ihop, så att man måste bromsa för att inte köra in i röven på bilen i fråga? Det kommer alltid alltid alltid att finnas motsättningar mellan yrkeschaffisar och privatbilister. Privatbilisterna kommer alltid att tycka att lastbilar och bussar är ivägen och kör som idioter och yrkeschaffisarna kommer alltid att tycka att lika många privatbilister kör som svin och är helt odugliga i trafiken. Jämt kommer det att vara så! Synd att inte statistiken i artikeln visade på hur många gånger som yrkeschaffisen varit vållande. Då kan man nog plocka bort säkert 80% av de som varit med om en olycka. Skulle man sätta in privatbilister i.. hmm.. vilken storstad som helst. Då är jag jävligt övertygad om att 800 av 1000 har varit med om en trafikolycka och säkert 500 av dem har orsakat den själva. // Erik |
|
|
Fransosen: Ja, det är 100 som gäller, sen om de nu kör utan regulator kan jag inte svara på, förresten, apropå det, tänk nu på en sak, bilens hast.mätare visar i runda tal 10% högre fart än du eg har, men en färdskrivare liksom polisens hast.mätare visar rätt fart, så när ni upplever att det går i 100 så är det närmare 90 på busens/lastbilens mätare Sen kan jag passa på att beskriva idiotin kring körvilotid med anledning av heinz inlägg. Det finns nu vissa undantagsregler, men grundregeln är: Efter 4,5 timmes körtid ska dettas ut minst 45 minuters rast, denna kan också delas i ex tre kortare men, efter 4,5 timme skall det vara 45 minuter. Max daglig körtid är 9 timmar, det betyder att efter 4,5 timme tar man 45 minuter och får köra 4,5 timme igen, sen är dagen slut Om man då kör 3,5 timme och tar lunch (45min) så får man köra 4,5 igen, sen 45 minuters rast för att köra sista timmen.. och om ni undrar, så ja, vi blir bötfällda på 10 minuter förlång körtid, då är vi nämligen grovt kriminella De gamla reglerna var betydligt smidigare |
|
|
Trevligt med flera bra inlägg av folk som också kör och vet hur det kan gå till. Efter ett antal milt sagt korkade eller ska jag säga märkliga inlägg som respons på mina erfarenheter på situationer som uppstår känndes det som jag fick lust att bara skita i denna tråd eftersom det inte känndes lönt att diskuttera med folk som aldrig kört nåt större än sin personbil. :-D BMW 4 Life |
|
|
E36 >> Man får inte längre dela upp körtiden i 3x15 min. 1x15 och 1x30 är det som gäller och den den längre rasten måste alltid hållas sist. Undantaget som jag antar att E36 menar är att man 2 gånger under en sammanhängande 6 dagars period får köra 10 timmar totalt på en dag, istället för 9. Men då måste 2 st 45 minuters raster användas. Den totala arbetstiden under en 6 dagars periond får heller inte överstiga 60 timmar. Här finns en ganska bra PDF som visar vad som gäller, för den som är intresserad. Länk Dock är den från 2006, så alla regler stämmer inte längre. // Erik |
|
|
Ni har säkert rätt i det med körtiden men jag undrar...9-10 timmars körning på en dag är väl bra? Det är ju som vilken normal arbetstid som helst på jobbet. Och om man jobbar på bygge, bageri, butik etc så utsätter man ju sällan sina medarbetare (läs medtrafikanter) för fara, eftersom man inte är lika skärpt som tidigare på dagen. I trafiken däremot kan det ju betyda skillnaden mellan liv och dör om man ska dra det till sin spets. Visst...nu säger väl en del att: Privatbilister kör ju ibland 20 timmar i sträck utan påföljd....och det är sant....lika korkat men tyvärr så är det inte lika lätt att kolla. Frasse |
|
michael.anki |
Ligger mycket i det du säger Frassemannen! Bmw idag Bmw imorgon |
|
Frasse >> 10 timmars körning innebär just bara körningen. Sen får man ju göra annat under arbetsdagen oxå. Lasta och lossa. Det tar sin tid det oxå :) 50 timmar i veckan är en bra och jävligt lindrig vecka. De som drar löstrailer jobbar oftast 12-15 timmar om dagen, konstant. Jag förespråkar absolut inte något fusk av kör och vilotider, tvärt om. Jag tycker det är jävligt bra med dem och kravet på att man ska ha rast efter 4,5 timmars körning. Om man ska följa arbetstidsreglerna slaviskt, då ska man ha rast efter 6 timmars arbete dessutom (vad som kommer först alltså). På de digitala färdskrivarkorten så lagras informationen om hur jag har kört i 8 månader. Vill polisen så kan de ju gå in och kika på det och ge mig böter för det oxå. Hastighetsöverträdelser kan jag få böter för så länge som 2 veckor tillbaka. Ingenstans är man så övervakad som när man är yrkeschaffis, vilket ibland medför "rast medans man jobbar" alltså har man ändrat läge på färdskrivaren från "annat arbete" till "säng". Jag det är ganska utbrett bland yrkesförare att göra på detta vis. För min egen del så händer det att jag gör det, men då stannar jag så fort jag får tillfälle för att ta min rast på "annat arbete" istället. Dock är det ju långt ifrån alla som gör så. Skulle kunna förklara varför för den som är intresserad, men det blir ju ett lika långt inlägg som längre upp på sidan dock. // Erik |
|
|
Och varför i helsicke vill man jobba 12-15 timmar om dagen??? Jag hade bytt jobb direkt...om man nu inte tjänar enorma summor på det förstås.... Frasse |
|
|
Haha, ja du... fan vet! Deras lön baserar sig på milersättning och den ligger på typ 90kr per mil till företaget. Då måste man köra tills ögonen blöder för att man ska kunna betala en ny lastbil på 5 år. De flesta är dock egna företagare med enskild firma. Det är väl intresset som driver dem antar jag. Dock tar ju de flesta ut riklig traktamentes ersättning istället för hög lön. Netto i fickan hamnar väl någonstans mellan 23-30k per månad. Dock hamnar nog inte den beskattningsbara årsinkomsten på så många tusen över 300k. Själv är jag nöjd att jag har timbetalt och är fast anställd sedan många år :D // Erik |
|
michael.anki |
Synd att inte färdskrivarkorten registrerar ,Hur ni kör! Inte menar jag alla yrkeschaffisar nu! Bmw idag Bmw imorgon |
|
Senast i eftermiddags körde jag om en karavan mellan Malmö-Löddeköpinge...5 lastbilar i rad, vete fan om man hade kunnat få en skrynklig femtiolapp emellan åken, så nära körde dom varandra...och ALLIHOPA var svenska bilar utom den första som hade NL på "baken"... Tänkte på denna tråden direkt...*asg* Frasse |
|
|
Frassemannen måste vara skoj att kasta kniv när man sitter i gummi båt. Det måste var hel kul att vara så genom präktig som du Ha de T |
|
|
Tack Thom....men du verkar ju tyvärr inte förstå mycket alls....såna finns det med. Det var ju detta tråden handlade om eller? Jag har inte sagt att jag kör bäst...bara att det förekommer en hel del dålig trafikvett hos yrkesförare bla... Frasse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.