AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
38.560

Är detta vettigt av yrkesförare?

Sida 4 av 11
Självklart är hänsyn det viktigaste i trafiken. Jag anser att man inte visar hänsyn mot de som bildat en inofficiell kö om man kör om hela kön. Om man då bildar kö i vänsterfilen, anpassar hastigheten till kön och visar hänsyn till högerfilen så blir alla nöjda, utom de som tycker att de är mer värda och skall få passera alla andra. Att blockera filbyten är omoget, men att anpassa sig till kön är väl att visa hänsyn?
Naturligtvis skall man inte blockera avfarten.
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
martink, det är också därför jag tror att en "vävningsskylt" skulle göra nytta eftersom det då blir tydligt var trafiken i båda filerna skall gå samman enligt blixtlåsprincipen. Det är väl bara en fördel om detta kan ske så långt fram som möjligt för att utnyttja utrymmet i båda filerna så långt det går.

Det som verkar ske nu är att trafiken går samman i en fil en lång sträcka innan, alternativt att alla ligger i högerfilen från början om det är mindre trafik. De som då utnyttjar den fria vänsterfilen ses som normbrytare som tränger sig före och blir hindrade av andra trafikanter. Om de i högerfilen hållit tillräckligt avstånd för att de från vänster skulle kunna vävas in hade inbromsningar aldrig behövt ske - orättvist i ett kö-perspektiv, ja kanske, men jag ser ingen vits i att ifrågasätta att någon annan kan ha mer bråttom än mig och vill komma fortare fram, så länge alla följer trafikreglerna.

Hade väl varit bättre om man en bra bit innan vägarbetet satte upp en skylt som sa "vid kö, använd båda körfälten", kombinerat med "vävningsskylten" där filerna går ihop längre fram.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
..."chaffisar" FÅR bryta mot vissa trafikregler...
Inte bryta men tänja på gränser.
Det med Stopp plikt var bara ett exempel men jag kan inte bara strunta i den o köra rakt ut.
Är det halt så behöver jag inte stanna om möjligheten finns utan får rulla sakta tills jag får köra.
Skulle jag stanna i sådan situation så får jag slira mig ut i korsningen tills hjulen för bättre grep o då kan hända nåt mindre trevligt.

Själv förstör jag mig inte på dom chaffisar som blockerar vänster fil.
Meningen är att trafiken skulle flytta på jämnare då men det är inte alltid det funkar så dock för x antal veckor läste jag i en tidning att sådant beteende var uppskattat av bilister i Örebro då det renoverades broar på E20.

BMW - Beroende Med Wilja!
E3
1.828
E36
USA bilar
VTK 5§:
Vägtrafikant skall iaktta omsorg och varsamhet
Visa hänsyn
Inte hindra eller störa

Frassem. vad gäller hänsyn, så är det främst privatbilistern asom har svårt med detta, hur många kör inte längst fram i en korsning? Hur tar du dig då in med bil och 4axlig vagn? Alternativt trailer? Hänsynen i detta fall består i att stanna eller sakta in så den lastbil som påbörjat svängen har platsen som krävs

Ang MC, en MC tar inte den plats som ett tungt fordon gör, en mc har inte den stoppsträcka ett tungt fordon har, och framförallt acceleration på mc..
och hur ofta kommer en mc i laglig fart?
JA, jag kör hoj själv, men också lastbil, buss osv
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
...och hur ofta kör en buss i laglig fart?
Speciellt i busväder har jag flera ggr blivit omkörd av bussar som tror dom rattar F1:or....snacka om stoppsträcka där du....
Vad jag menade med MC var....visst accet är otroligt men medtrafikanterna ser en ju nästan aldrig oavsett vilken hastighet man har...lagkig eller ej. Känns lika farligt ibland med MC kontra personbil som Personbil kontra lastbil/buss....
Och såklart håller jag med om att privatbilister inte kör särskilt bra dom heller men tycker det bör finnas otroligt större krav på yrkesförare som kör enormt tunga fordon...rena mordvapnet vid olyckor ju...
Ibland känns det som att ALLA ska anpassa sig efter tunga fordon...för "dom kan minsann"....

Frasse
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Vill ni se hur vägens föredetta riddare numera marodörer kör och parkerar
kom då till DHLs lager i Klippan, där påminner det om vildavästern.
Precis som"Programmer" pendlar jag också dagligen på E6, dock söder om Malmö där ett större vägarbete pågått under sommaren.

I början blev det kö i höger körfält redan 5 km ifrån arbetet medan vänsterfilen endast användes av dårar (däribland jag :-) som enligt en skribent ovan verkar bryta mot jantelagens fundamenta.

VV och polisen gick ut i lokalmedia med information vad som gällde och tack och lov sattes det upp stora informationstavlor som uppmuntrade bilisterna att utnyttja bägge körfälten så långt som möjligt för att därefter använda blixtlåsmetoden. Jag tyckte faktiskt det fungerade riktigt bra på slutet, köerna blev klart effektivare och många av "ordningsmännen" försvann tack o lov.

Jag kan förstå att detta irriterar många som går efter logiken hos den lokala ICA handlaren men vad det egentligen handlar om i slutändan är att maximera körutrymmet så långt det går och samspela i trafiken via blixtlåsprincipen. Vilket alla tjänar på :-)
Ok
4
Okla
320i -94
"Vill ni se hur vägens föredetta riddare numera marodörer kör och parkerar
kom då till DHLs lager i Klippan, där påminner det om vildavästern."

Förklara dig gärna, jag kör förbi där oftare än aldrig och kan inte komma på nåt trafikbeteende jag inte har förståelse för.

ni
91
nikk_e46
735iA -91
Intressant diskussion:D
Är själv yrkesförare som kört taxi i ca 6år. Detta med blixtlås principen håller jag med om är ett gissel, då "svensson" inte förstår att man kan använda även vänstra körfältet tills fälten går ihop, iaf inte så länge skyltarna antyder det... Själv kör jag jämt i högra, men anpassar självklart hastigheten efter omständigheterna!!

Och de som inte förstår att en 24meter lastbil behöver mer plats än en vanlig bil i tex en rondell, de bör som sagt åka med i några timmar för att förstå att det inte går att köra på nåt annat sätt, men självklart måste lastbilschauffören/yrkesföraren ta det försiktigt så ingen blir klämd el. dyl.

Sen detta med polisövervakning vid tex skolor, och att yrkeschaufförer är fler än svenssons.. Iaf här i gävle gillar polisen att mäta vid skolor under dagtid, dvs svensson jobbar och vi yrkeschaufförer som kör ca 10km/h för fort åker dit.. Men skulle polisen istället stå vid 16tiden vid alla skolor som har 30, kan jag garantera att de flesta som åker dit är svenssons, såsom föräldrar som hämtar ungarna på dagis mm..

/mvh Nikke
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Samtidigt så är det fler barn vid skolorna den tiden polisen står där än efter 16 eller vilken tid nu skolorna slutar.
Slutsats, poliserna står vid skolorna vid rätt tid. :)

///BMW - Was sonst!
ni
91
nikk_e46
735iA -91
Visst är det kanske fler på skolan, men det är vid 15-16tiden när ungarna ska hem som de är ute o "ränner" på gatorna, inte som vid lunchtid när polisen brukar vara där, då är de mest på skolgården...

/mvh Nikke
E3
1.828
E36
USA bilar
Frasseman: Även om vi håller fullt med bussen så går det öket bara 100km/h, och lastbilen går bara i 90km/h, detta beroende på hastighetsregulatorn... har du en spärr på din bil så den går max 120? Elel rmax 120 på bågen?
Har du en färdskrivare som registrearar att du "ätit" när du ska? Att du sover när du ska? Och i princip att du skiter på bestämda klockslag? Lägg därtill kunder, chefer speditörer som alla vill ha saken utförd NU..

Jag förstår att det kan vara lite svårt att förstå saker och ting.. men man får inte heller glömma att vi yrkesförare producerar en hel del mil jämfört med Svenne Banan. Kanske inte så konstigt då att vi upplevs som överrepresenterade i statistiken, jämför som sagt med hur många snickare som slår sig på tummen
Lägg därtill tidtabeller, kunder, resenärer osv..
Har du någonsin åkt exempelvis taxi och bett chauffören köra fortare, "jag ska med planet klockan xx"? eller liknande?
Det har vi alla taxi, buss lastbilschaffisar varit med om
Nej, de kan inte förstå detta... bara gnälla. Och sen kör de som krattor själva, för enligt min erfarenhet i allmänhet är det just de som gnäller som är de värsta syndarna. Nej, de enda duktiga chaufförer i detta landet är yrkeschaffisarna. Resten är skrämmande dåliga.

Vorsprung durch freude am fahren
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
E36...visst ...du har en poäng och jag vill absolut inte förringa yrkestrafiken men den är absolut inte så jäkla bra som du säger heller. Många mil körs det är sant. Färdskrivare finns och utan den hade de flesta kört ännu mer till följd av att de blev ännu mer ouppmärksamma, trötta, nonchalanta mm....
Att sen någon ber/beordrar en chaffis att rappa på för frakten/kunden ska etc...det skulle en chaufför med lite värdighet och yrkesstolthet bara strunta i.
Beträffande hastighetsregulatorn....där har du med rätt....men....bussen gör 100km/h även på 50/70/90-väg eller?
Inte sällan körs dessa fordon, buss, lastbil, budbil, taxi....U name It...betydligt fortare än tillåtna 50 tex.
Och just detta borde en yrkeschaffis förstå mer än Svenna Banan att då gör man fel. Kör en sväng i Malmö...det är så man tar sig för pannan.
SPECIELLT bussar, taxi och budbilar kör som om det gällde livet...

Frasse
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Vill ni se hur vägens föredetta riddare numera marodörer kör och parkerar
kom då till DHLs lager i Klippan, där påminner det om vildavästern.

Jag har varit där ett antal ggr och vet att DHL mestadels har utländska chaufförer på det stället

För att inte tala om personalen inne på stället som är så korkade att de har hänt att de fått på skallen och krika om du själv har varit där så kom inte och påstå ngt annat du vet det också

Ha de T
Man kan ju inte dra alla yrkesförare över en kam

Klart bästa är långtradarchaffisarna som av rent naturliga och viktmässiga skäl måste ta det relativt lugnt och planerat i trafiken. Undantag finns naturligtvis men de flesta är riktigt bra som kan förväntas av en person som har fordonskörning som yrke.

De som tävlar om att vara sämst yrkeschaufförer i trafiken är budbilar och taxibilarnas chaufförer
Dom verkar se som en yrkesheder att trampa på alla medtrafikanter och bryta så många lagar som möjligt per arbetspass samt vara världens största egoister

Och om man ibland lyckas hindra en taxibil som försöker tränga sig in i en kö från sidan eller fel fil blir man utsedd av denna chaufför till världens idiot och han verkar inte ens fatta vad han gör för fel.

Värst i hastighetskörning är firmabilarna från byggfirmor känns det som för dom ligger normalt långt över hastigheten och" tailgatar" varenda bil som inte släpper fram dom och kastar sig åt sidan när dom kommer farande
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Intressant diskussion detta!

Många gör fel, oavsett privatist eller yrkes, och enligt mig så beror det mest på den allmänna inställningen i samhället. JAG ska... Det är JAG som är viktigast... JAG har störst EGO...

E36, en fråga eftersom du verkar ha kunskap i ärendet. Menar du att bussarna är spärrade till 100? I så fall måste de flesta Arlandabussar ha fel på sin inställning för deras bussar har inga problem med att vara snabbast in till stan. Och det kan man väl säga att det gäller oavsett väglag.

Är det bara svenska lastbilar som är spärrade? Var nog bra länge sen jag såg en lastbil på motorvägen som höll 90.....

Men en sak är ju säker, om alla struntar i regler och allmänt folkvett dröjer det inte länge innan GPSen som styr bilen är ett faktum. Bilen kommer själv att strypa farten om man kör fortare än laglig hastighet på den aktuella sträckan.

Och det vill vi ju inte men det kommer om vi inte skärper oss och är lite snällare i trafiken. VV är ju inte dumma på det viset :-)

Niklas

Fransosen
ni
91
nikk_e46
735iA -91
Bussar är spärrade till 100km/h och lastbilar till 90km/h.
Har för mig att det är nån eu regel. dock är det väl inte särskilt svårt att ta bort den, ungefär som att göra detsamma på en bil...

/mvh Nikke
Problemet som uppstår med dessa spärrade hastigheter på lastbilar till 90 km/h är att alla är ju inte exakt lika

Vet inte hur många gånger jag hamnat bakom en långtradare som gör 90,5 km/h max som masar sig om en som gör 90 km/h på motorvägen

Kan ta rätt många km innan man kommer fram igen beroende på kuperad väg, lastvikt etc etc

Och ett flertal gånger harden bakre lastbilen ifråga mer eller mindre kastat sig ut alldeles framför mig så man fått tvärnita och sedan ligga där bakom och vara skitförbannat och vääääääänta.

Det är vid just ett sådant tillfälle man kan förvänta sig bättre beteende från en vägens yrkesriddare med massor av erfarenhet och kompetens innanför skallbenet.

Att klantiga privatbilister gör fel kan man ibland skylla på inkompetens eller bristande erfarenhet/omognad men en yrkeschaufför är det knappast något man ursäktar sådant beteende med.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Exakt Tallviking....men dom sparar ju i runda svängar en 10-15 minuter på sträckan Malmö-Göteborg...hahaha

Frasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.