|
Sida 2 av 11
|
|
|---|---|
| GE. Om alla tyckte lika skulle det inte vara så stor mening med ett diskussionsforum :-) Men visst, jag respekterar din åsikt även om jag inte delar den i det här fallet. | |
Njuren |
Brått lönar sig inte :D "the things you own end up owning you" |
|
JohanE: det gällde en fråga om man kommer på en smal väg och det dyker upp ngt slags hinder, så att utrymmet/vägbredden inte räcker till för två bilar att mötas, tex. en felparkerad bil, någon som fått bilproblem, ett vägarbete el. dylikt Då var frågan vem som ska lämna företräde, grundregeln är ju att den som har hindret på sin sida om vägen ska lämna den mötande företräde....men killen ifråga sa då " störst kör först"....vi andra/resten av klassen/gruppen....vi visste inte riktigt om han skämtade eller menade allvar.....hursom....killen ifråga halkade senare efter mer o mer under utbildningens gång Mvh Ferenc |
|
|
Här börjar det det heta till lite. :-) Är själv yrkesförrare, ibland på del- och ibland heltid sedan 2004 och kastar mig in i elden med följande åsikter: 1. Att yrkesförrare blir inblandade olyckor innebär inte automatiskt att de är vålande så man borde ta med det i statistiken. Den taxibil som jag körde innan på helgerna har varit inblandad i flera olyckor på några år och i samtliga fall var det den andre billistens fel (och det var en privatbillist...som inte följde högerregeln en gång, andra gången en som körde för fort i ett villaområde och struntade i högerregeln där, klippte nosen på taxin osv...) Vid ett tillfälle när jag körde en helgnatt var det en privatbillist som struntade i att han fick rött, jag hade grönpil och klarade med nöd och näppe att undvika att få honom snett bakifrån i bilen... 2. Att man blockerar vägen så att det vid ett vägarbete på motorvägen bildas en kö istället för två där de som kör i vänsterfilen annars kör om alla och tränger sig fräckt in längst fram framför alla som köat snällt i kanske en halvtimme är bara BRA. Annars kommer kanske de som köar snällt i högerfilen aldrig hem för det bara fortsätter komma fler bilar i vänterfilen som kör om och skiter i alla andra hela tiden...av de observationer jag gjort vid dessa byggen utanför Helsingborg var det bara privatbilar som trängde sig förbi i vänsterfilen...inte en bud- taxi eller lastbil passerade innan flera vänliga billister inklusive mig själv blockerade vägen för fler oförskämda omkörare. Har man ett sjukt barn ska man ringa ambulansen, den tar sig fram säkrare och snabbare så sånt snack köper jag inte. 3. Kör även tung lastbil i mitt andra jobb och håller på att ta CE och att lastbilar "tränger" sig som privatbillister i sina snabba småbilar upplever det behöver inte betyda att det alltid är så. Ni som aldrig kört en tung lastbil med släpp kanske inte förstår hur långsamt i starten ett sådan ekipage är och hur korta växlarna är för att motorn ska orka dra igång alla ton...därför händer det mycket ofta vid tex rondeller, korsningar och andra situationer att den tunga lastbilen inte hinner göra klart sin manöver innan nya bilar kommer och upplever att lastbilen tränger sig och är i vägen. Det tar trots allt en liten stund att gasa sig igenom 3-4 växlar för att komma upp i 30-40 om man har tung last. Det var lite åsikter och erfarenheter från mig i ämnet. BMW 4 Life |
|
|
Glömde tillägga att det finns många korsningar som helt enkelt är för små för långa bredda ekipage som lastbilar med släpp eller trailers. Under lastbilsutbildningen lär man sig att vid behov stänga till båda filerna så att man klarar manövern och inte fastnar eller klämmer en ivrig privatbil som vill om. Vid behov är det till och med helt okej att köra över spärrlinjer om det kan ske utan risk. Detta gäller dock bara stora fordon/fordonskombinationer som inte kan komma fram annars i tex en snäv sväng i en korsning. Man får andvända sunt förnuft om man kör ett sådant fordon. BMW 4 Life |
|
|
hur jäkla trögstartat det än må vara ger det inte någon chafför rätt att stänga eller att tränga någon i vänster filen. Samma trams är det när det ska liggas i bredd i ett flertal km i rusningstrafik och blockera all bakomvarande trafik Jag har varit ute för dessa trängningar vid ett flertal tillfälle och jag släpper inte. Sist det small så slapp en busschafför i malmö att vistas 6 månader bakom ratten efter att försökt tränga mig inne i malmö stad (länstyrelsen ansåg att han skulle tänka över sitt tilltag så länge ) Om det smäller är ni chafförer sugna på att ta besöket på akuten när ni kanske vållar en svår kropps skada på en med människa? ELLER ÄNNU VÄRRE GÅ PÅ BEGRAVNINGEN OCH FÖRKLARA FÖR DEN PERSONENS BARN VARFÖR DOM INTE HAR EN FAR ELLER MOR LÄNGRE? Alla är stjärnor bakom ratten när man sitter och snackar på ett forum men ett fåtal är det irl. |
|
|
Skitsnack....vadå att man har rätt att "snedda över 2 fält"....och stänga filer för att komma runt. Är vägen/rondellen för liten så har du kört fel och borde inte vistas där. Samma trafikregler gäller för alla oavsett om det är en bil eller en lastbil |
|
|
Till er som tycker det är helt i sin ordning att glida förbi den kilometerlånga kön och trycka sig in precis där filerna går ihop; inte ett ord vill jag höra från er när jag graciöst glider förbi er i ICA kön för att jag "bara ska ha ett paket mjölk och en ask cigg". "Skitsnack....vadå att man har rätt att "snedda över 2 fält"....och stänga filer för att komma runt. Är vägen/rondellen för liten så har du kört fel och borde inte vistas där. Samma trafikregler gäller för alla oavsett om det är en bil eller en lastbil" Naturligtvis får man ta den platsen man behöver i trafiken. Många korsningar och rondeller är helt enkelt inte dimensionerade för ekipage på 24 metter och skulle man behöva korsa en vit linje för att komma runt så är det helt ok. Mycket får vi lära oss på körskolan, men det viktigaste tycks tyvärr ha fallit i glömska hos de flesta. Trafikvett. |
|
|
"Till er som tycker det är helt i sin ordning att glida förbi den kilometerlånga kön och trycka sig in precis där filerna går ihop; inte ett ord vill jag höra från er när jag graciöst glider förbi er i ICA kön för att jag "bara ska ha ett paket mjölk och en ask cigg"." Detta har ju varit uppe till diskussion förut i både forum och tidningar och argumentationen mot er som vill ha millemeterrättvisa och hävda att man bara ska använda en fil när det finns två är att man på detta sätt skapar onödiga köer och att även vv rekomenderar att använda båda filerna fram till att vägen går ihop där blixtlåsprincipen ska tillämpas. Låt oss säga att vi har en kö innan vägarbete A. Om både filerna använd är kön 1 km men om bara en kö används är den nästan 2km. Tänk nu att det finns en avfart på vägen 1,5km innan vägarbetet och att kön växer förbi denna och att alla som även ska av på avfarten får vänta i er kö. Som resultat av detta växer kön till 3km. Är millimeterrättvisa verkligen så viktigt att ni är beredda att i många fall få en kö som är flera gånger längre? Översatt till ICA-exemplet blir väl i så fall att man aldrig skulle ha mer än en kassa öppen eftersom det vore orättvist mot de som hamnar i en långsam kö. |
|
|
Skoj detta är själv yrkeschaufför och kör ca 13000mil om året kan inte säga att jag alltid är laglig. Men den som säger det här snackar skit sen till att yrkestrafikanter står för många olyckor är sant det kommer vi inte heller i från ,men vad jag blir så j...a trött på är att man får aldrig reda på att de flesta allvarliga olyckor orsakas av bla.utländska lastbilar :Med det höga miltalen som man oftast kör med en yrkesbil så är det inte konstigt att man åker fast för en det ena och en det andra Och det är sant att man inte kommer runt i flera korsningar och i flera nya rondeller utan att använda flera filer ber om ursäkt för det . Tycker själv också att man skall stoppa själv utnämnda Fittipaldi,sar som tror att det bara är de som har bråttom hem eller till nästa korsning. Kramas i trafiken Ha de T |
|
|
Okla som en liten anmärkning min lastbil är 25,25 m och helt laglig Ha de T |
|
|
Grunden för all bilkörning, yrkeschaufför eller inte är att man visar stort trafikvett och ser till att följa lagar och regler för det fordon man framför (finns faktiskt olika regler beroende på fordonstyp) Och det absolut viktigaste, och som oftast skapar problem i trafiken, är att visa omtanke och omdöme med sina medtrafikanter Och en YRKESchaufför måste definitivt föregå med gott exempel eftersom han anses erfaren och kompetent i att framföra sitt fordon (det är ju hans jobb) så förståelsen för hur yrkeschaufförers dåliga eller olagliga beteenden i trafiken är naturligtvis betydligt lägre som resultat av detta Jag har själv legat som yrkeschaufför i många år med tunga långtradare och har ingen som helst förståelse för hus vissa "yrkeschaufförer" här på forumet spyr galla över andra och hävdar sin egen storhet och perfektionism. Den syns tyvärr alltför sällan ute i den dagliga trafiken. De absolut värsta syndarna jag ser i den dagliga trafiken är med stor majoritet yrkesfordon i någon form. Vi får hoppas att dess förare är nybörjare och klantarschlen och inga erfarna seniora förare som missköter sig ! |
|
|
Problemet med blixtlåsprincipen i det här fallet är att två 110 filer övergår till en 50/70 fil. När alla har blixtlåsat sig in i kön så kommer alltid nån som har mer båttom än alla andra, kör om hela kön, tränger sig in och tvingar alla bakom till en lätt inbromsning. Jag är övertygad om att medelhastigheten förbi vägområdet hade sänkts ytterligare ifall det verkligen hade varit två köer istället för en. Det handlar inte om millimeterrättvisa, bara att underlätta för alla. Jag vet inte om ni nånsin har tänkt på det, men visst flyter kön på fint om man ligger framför två långtradare som blockerar vänsterfilen? En aspekt till att ta med i beräkningarna är att utryckningsfordon har mycket lättare att komma fram ifall det bara är en kö. Angående olyckorna som yrkesfolk är med i så säger statistiken i artickeln ingenting. "55 procent av taxiförarna hade åkt dit för trafikbrott, hälften av dem varit med i en trafikolycka. " Hur många civila har åkt dit för trafikbrott eller varit med i en trafikolycka i jämförelse? Rimlig jämförelse vore väl antal trafikbrott och olycksvållanden / körd mil? |
|
|
Statistik kan bevisa vad som helst, statistiken i artikeln är ju vinklad: X% av yrkesförarna har fått böter för fortkörning exempelvis.. Det ä rju som att säga att X antal snickare har slagit sig på tummen Ni som nu hävdar att man inte kan/får "stjäla"plats, helt klart, lagen är entydig, men i praktiken funkar det inte, har du/ni alls suttit i ett tungt fordon? En vanlig buss är 13 meter lång, bryt den runt ett gathörn utan att vara på mötande eller korsa linjer om du kan. En långtradare är 24 meter, med undantag för modulekipage som är 25,25, prova kör en sån i en korsning eller i de nya moderna snäva rondellerna utan att stjäla utrymme, det går inte! Än värre blir det om du hänger på en trailer som inte är tvångsstyrd Att vi har kört fel väg.. nja.. ta bussen som exempel, då är det ju faktiskt kommunerna som lägger upp linjesträckningarna.. vore ju lattjo om vi valde andra vägar bara för att "jag inte kan köra på min väghalva överallt".. På lastbilssidan blir det ju samma sak, en leverans av en ny kvarndel till LKAB i Kiruna, som dessutom är bred last.. hur gör man då? LKAB ligger där det ligger och bred last gör ju att vi alltid har en del på fel sida vägen.. "nej tyvärr LK, ni måste flytta er gruva, eftersom vi i vissa korsningar måste korsa heldragen linje, så vi kan inte leverarea till er" Förresten, hur gör ni när ni hinne rifatt en traktor vid heldragen linje? |
|
|
Skulle tro att det mesta ligger i attityd till bilen och lite ålders benäget läs var de vuxnas kommentarerna kommer ifrån och se på ålder av de som skriver följer oftas varandra hand i hand Trevlig helg Ha de T |
|
|
Ni så kallade "yrkestrafikanter" som anser det är OK att blockera trafiken och leka "hobbypoliser", vänligen läs följande artikel om polisens inställning: Länk Uppenbart är det inte bara vi vettiga trafikanter som börjar tröttna utan även polisen...... /E6-pendlare ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
| Menar polisen att jag gör något olagligt om jag kommer ifatt ett köslut där 95% av bilisterna smidigt blixtlåsar sig till en kö och där lägger mig bredvid kön i samma hastighet som fordonet bredvid? Då kommer ju kön att flyta framåt snabbare och bakomvarnade fordon ligger kvar på sin plats i kön. Jag förutsätter i mitt exempel att jag inte blockerar någon avfart innan trafikhindret. | |
|
Ja ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
| Det är ju helgalet, för i exemplet ovan så skapas på detta sätt två köer som går i samma takt! Vad skall det vara för brott? Är det bättre att fortsätta i 110 km/h fram till 2m före vägarbetet och slänga sig in där? | |
|
Har vid ett flertal tillfällen vid korsningar där jag haft företräde tvingats att tvärnita för att någon "yrkesschafför" i Lastbil ansett att störst går först och struntat i att lämna företräde. Jag har haft körkort sen 1973 och har sett hur yrkestrafiken har gått från att vara gentlemen till busförare. (drar inte ALLA över en kam nu men det gäller i alla fall merparten) Lastbilsförare är inte värst nu utan det är Taxi, firmabilar, budbilar, som ofta tror att det är rally och tuffaste föraren som går först verkar det som. Har till och med varit med om en Taxi som blev fly förbannad och blinkade, tutade och hötte med näven för att jag inte stannade och släppte fram honom trots att jag körde på min väghalva och på hans var det en parkerad bil som hindrade honom att gasa på så han fick bromsa in. Han förutsatte tydligen att jag som hade fritt körfält skulle stanna och släppa fram honom som hade hinder på sin halva. Man kan bara skaka på huvudet och undra hur en del fick sitt körkort. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.