|
Sida 10 av 11
|
|
|---|---|
|
Ytterligare en tulpanturk som kör på cabottage i Sverige som våra Poliser inte stoppar Ha de T |
|
| Länk | |
|
Rocken roll gräs skall inte intagas i samband med bil körning Ha de T |
|
|
Ytterligare en Länk Ha de T |
|
|
OK, jag erkänner, jag kör lastbil. Men jag håller med både "privatsidan" och "yrkessidan"; det finns rötägg på båda sidor. Fast en grej jag tänkte på; Det antyds att yrkeschaufförer ska vara bättre i trafiken än andra p.g.a att vi har körkort för våran lastbil... ???? vadå, har inte ni andra B-kort? Bara en tanke... |
|
|
Hmmm...jag vill ju tro att alla som kör bil, lastbil, buss osv har körkort.....men det som antyds är väl att yrkesförare borde köra lite bättre eller? Frasse |
|
|
Det som antyds är nog att de som har trafiken som yrke bör föregå med gott exempel. ///BMW - Was sonst! |
|
| Jo, självklart. Jag var bara lite ironisk. | |
|
Har riskerat mitt liv nu i 2v påväg till jobbet och sedan hem, livsfarligt att cykla. Vill lyfta kepsen för alla lastbilschaffisar, ni är dem enda som stannat när jag vill leda över cykeln på de 3 övergångsställena jag korsar påvägen till jobbet, TACK ! Ni andra bilister, dra åt h***** |
|
|
Igår kväll (mörkt) körde en långtradare ut mitt framför näsan på mig på landsväg när jag var bländad av mötande trafik, som tur är körde jag lagligt i 80km/h så inget hann hända. Tack för visad hänsyn, idiot! ______ Foto Länk |
|
|
En annan sak är hur trafikanter har förändrats sig o deras beteende. För 10-15 år kunde dom flesta släppa fram/förbi en lastbil o underlätta framkomligheten men idag så ska alla vara först i kön så inte undra att många kör som dom gör. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
<object ><param name="movie" value="Länk name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="Länk type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" ></embed></object> BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Strongman - Vill bara berömma dig för att du leder cykeln över övergångsstället, istället för att bara rusa ut över vägen i den blinda tron att bilar ska/hinner stanna! Är det inte dags för farthinder för cyklister också, så de hinner tänka lite innan de cyklar ut över en väg? Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Frassemannen : Skitsnack....vadå att man har rätt att "snedda över 2 fält"....och stänga filer för att komma runt. Är vägen/rondellen för liten så har du kört fel och borde inte vistas där. Samma trafikregler gäller för alla oavsett om det är en bil eller en lastbil Herregud, du har med de orden i princip förbjudit lastbilar med släp att göra högersvängar på landets samtliga vägar. Känns det bra? Nej, det står klart och tydligt att bussar och lastbilar får korsa heldragna linjer för att ta sig fram, det är också fullt lagligt att köra upp på trottoarkanter för att ta sig fram. Detta står förövrigt i början av körkortsboken för personbilar, jag råder dig att läsa den igen då du uppenbarligen har missat något. |
|
|
Ojdå David86...men är det inte så att alla fordon får korsa heldragen linje om det skulle innebära fara för liv och egendom osv...? Att använda typ trottoarer får endast ske om man är tvungen, det betyder inte att man kan köra upp hejvilt på varenda jäkla trottoarkant bara för man kör ett större ekipage. Likadant gäller högersvängar, körning i rondell mm...att ta hänsyn och respektera medtrafikanterna. Bara för det står i trafikskoleboken att man FÅR innebär det inte att man MÅSTE. Man får som fotgängare tex inte gå mot röd gubbe...men det finns ingen straffskala så man slipper böter . Så då är det ok att traska på bara??? Frasse |
|
|
Förstår verkligen inte vart du vill komma, det går inte köra genom en stad med ett långt ekipage utan att korsa linjer åtskilliga gånger. Du sa att man inte får, jag hävdar motsatsen, så enkelt är det. Jag kan lova dig att varenda gång en chaufför korsar en heldragen linje gör han detta för din och allas bästa, föredrar du att en chaufför någon gång försöker undvika korsa en linje men misslyckas och därför blir stående i en korsning och måste backa? Det är inget man gör för skojs skull. Ser att du bor i Lund, rondellen mellan E22an och Statoil på norra ringen är ett exempel på en rondell som inte går köra genom med lastbil + släp utan att ta både körfälten. Detta gör jag genom att först blinka vänster när jag flyttar mig från höger till mitten av vägen och sedan sätter igång varningsblinkers ett par gånger. I vissas ögon ser det säkert ut som att jag medvetet sitter och blockerar vägen för skojs skull, men jag kan lova dig att det blir mycket större problem om jag försöker köra igenom den utan att ta både körfälten (jag har försökt och de gångerna har jag fått tvärnita mitt i rondellen för att någon är för nära mig och börjat riskera bli klämd). |
|
|
Ett annat exempel i Lund är rondellen vid Gambro (dit jag brukar köra) o det är omöjligt att svänga höger in på Getingevängen utan att komma på vänster fil i rondellen. Jag kör bil med trailer dvs "bara" 18m o hur då ska en chaffis med bil + släp(24m) göra utan att köra sänder räcket o inte köra av ner på gång o cykelbanan? Det byggs på tok för små rondeller på vissa ställen o på vissa kan man i princip köra rakt fram utan att behöva vrida på ratten. Länk BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Edit: tror att DavidT86 o jag syftar på samma rondell...? BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Jag säger inte att man inte FÅR!!!!...klart man med en långtradare ibland måste korsa en och annan heldragen linje men man kan inte utgå från att alla ska flytta på sig för: Här kommer jag med den stora fina lastbilen, så flytta på dig bara. Jag har själv kört lastbil både hemma och utomlands så jag vet nog lite iallafall. Hoppas du kör bättre än du läser...annars blir man ju mörkrädd. Frasse |
|
|
Håller med Kimzo....jag lägger ner. Känns lite meningslöst...fast ganska skoj samtidigt. Frasse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.