AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
38.554

Är detta vettigt av yrkesförare?

Sida 1 av 11
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Hej
Jaha...så fick man sina värsta farhågor bekräftade ...Länk

Frasse
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Länk
Nu kanske det går...

Frasse
Blir inte ett dugg förvånad

Verkar som om yrkesförare på något sätt minskar sin koncentration och hänsynstagande efter några år vid ratten

Kanske någon typ av avtrubbning eftersom dom befinner sig i trafiken varje dag

Titta bara på Taxi-förare i Sthlm. Maken till dåligt trafikbeteende har jag aldrig skådad. Bryter konstant mot så många regler som möjligt samt visar den sämsta moral och etik som finns. Hänsyn till andra medtrafikanter existerar inte ens i deras hjärnor.

Har själv blivit påkörd rakt bakifrån av en taxi i en krypkö eftersom han knappade på sin dator och missade att trafiken först gled fram några meter och sedan stoppade. Han bara gasade rakt in i häcken på min bil utan att ens bromsa !!

Jag har själv rattat långtradare i flera år och att bete sig som i artikeln är oförsvarligt. Man måste ibland vara bestämd för att komma fram men det handlar om att vara tydlig med ljussignaler och visa vad man avser göra så att andra ser och anpassar sig i god tid.
Conan999
Yrkesförare har väl aldrig varit nåt föredöme i trafiken. Har sett ett och annat knepigt beteende från dessa.

Conan999
Ja ja, på yrkesförarna bara, snacka skit tills ni blir bruna, men vanliga svenssons är inte ett dugg bättre, speciellt när det är dags att köra till och från arbetet. Han som skrev artikeln är en vanlig, medelålders gnällspik som inte har en aning om hur det är att vara yrkeschaufför - stressigt, får dela sin arbetsplats (vägarna) med folk som inte borde köra bil osv. Likförbannat är det samma människor som gnäller när chaufförerna kör för snabbt, eller när de kör för långsamt, eller när varan inte är framme i tid. Åt h#####e med detta, låt folk göra sitt jobb, de gör ju inte värre fel än alla andra, det är bara det att det sticker ut mer.
Och miljösnacket orkar jag inte mer, helt ärligt. Ge mig en 100% ren bil och jag ska gladeligen använda den. Tills dess - håll käften, moralgubbar som sitter i sina fina kontor och funderar på nästa sak de ska ge sig på.

Vorsprung durch freude am fahren
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Folk kör och beter sig som idioter i trafiken!!...det är inget nytt....eg. är det konstigt att det inte smäller oftare än det gör...med tanke på allt man får se bakom ratten........

Jag är själv yrkeschaufför...har 24 skadefria år bakom mig...dagligen får man se flertalet incidenter där det är mycket nära att smälla...ibland är det taxi- lastbil eller buss inblandade...men precis lika ofta är det "vanliga" privatbilister

Skulle man memorera/lägga alla incidenter på minnet och skriva om dem på allmäna forum eller tex. tidningsartiklar/-insändare....så hade enbart det varit en heltidssyssla!!

Ni som läser/skriver härinne kanske tycker att yrkeschaffisar beter sig som ena jävlar i trafiken....ursäkta språket....men tänk då på en sak....den tid som privatbilister befinner sig i trafiken är bara en liten bråkdel av den tid en yrkeschaffis tillbringar bakom ratten/i trafiken

Och jag lovar....man hinner se mycket!!!

till sist....yrkeschaufförer är inte mer än människor de också........

Ha en bra dag!

Mvh Ferenc
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Jasko76: Tack :)

Mvh Ferenc
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ja buss och lastbilschaufförer har jag tappat förtroendet för för längesedan av olika anledningar. Tyvärr då de flesta sköter sig väldigt bra.

///BMW - Was sonst!
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Som Jasko76 påpekar...vanliga svensson's är inte ett dugg bättre!!!

Mvh Ferenc
Frågan är väl om det är vettigt av en bitter journalist att döma ut alla yrkesförare för att han har sett ett par incidenter på några veckor...

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Störst går först är det rätt många yrkesförare som praktiserar och som bilist har man inget att sätta emot. spelar ingen roll om det är filbyte, korsningar, cirkulationsplatser eller mötande fil.

///BMW - Was sonst!
Att lastbilschauförer går ut och stänger den andra filen vid vägarbeten o dylikt tycker jag är bra. Jäkligt störande när alla andra köar i högerfilen och det kommer några idioter i full kareta och ska tränga sig in precis där avspärrningen är.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jasko76. Just det här med att ni har det stressigt skiter jag i som argument, det bevisar egentligen bara att ni ligger över gränsen för er förmåga. Det tar lite längre tid att få stop på de ton ni släpar runt på.

/// M3 Frazze; "men precis lika ofta är det vanliga privatbilister", apropå det här med incidenter så menar du att det är ungefär jämt fördelat mellan yrkeschaffisar och privatbilister. Problemet med ditt resonemang är att det går väldigt många fler privatbilar på ett yrkesfordon. Vad kan fördelningen vara 20/1?

Sedan anser jag rent allmänt att som privatbilist kan man gott ta med sig lite "sjötänk" ut i trafiken. Underlätta för dem som seglar för sitt bröd.

GE. Han hade ju lite statistik att luta sin artikel mot.

F.ö så pågår det en diskussion om upphandlingen av skolskjutsar i min kommun, de gjorde en mätning vid ett antal skolor och allt för många åkte dit.
Robert : Jo, och med statistik kan man ju bevisa vad som helst som bekant. Det handlar ju om hur den presenteras.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Clubsport. Har funderat lite över det där fenomenet. Undrar om det inte skulle flyta bättre om det konsekvent användes den s.k "dragkedjeprincipen". Och vad är egentligen rätt i en sådan situation? Och till sist, med vilken rätt ska någon leka "privatpolis" i trafiken? Den KAN ju vara så att jag har ett sjukt barn i bilen och snabbt måste till ett sjukhus.

För några år läste jag en sådan insändare i GT, stod ungefär så här: "Tack till alla privatpoliser som hindrade mig på väg till sjukhuset med mitt dödsjuka barn. Inte tack vare er, men vi hann och vårt barn överlevde".
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

GE, visst är det så, men nu var det ju ingen undersökning hämtad från tidningen Kalle Anka, och jag tycker att journalisten till skillnad från många andra ger sitt reportage bra uppbackning vilket i vart fall för mig som läsare ökar hans trovärdighet. Allt för många i media som bara griper saker i luften och förvandlar dem till sanningar bara för att de kommit i tryck.
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Robert Lundberg: jag menar inte alls att det skulle vara 50/50 yrkeschaffisar/privatbilister....fördelningen är (mellan tummen och pekfingret) ca. 75% privatbilister....25% yrkeschaffisar....sen tillkommer alla övriga trafikanter....mc, mopeder, traktorer, cyklister mm. mm.

en parentes: när jag för en tid sedan gick lastbilschaffis-utb. så var det just en elev i våran grupp som fällde den kommentaren under en lektion "störst kör först".....han blev inte så lite utskrattad kan jag säga!!....och eleven ifråga klarade inte heller E-uppkörningen utan fick nöja sig med bokstaven C......

Mvh Ferenc
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
M3 Frazze: Vad var orsaken till att han blev utskrattad? Menade han att det är så man ska köra eller sa han det på skämt?

///BMW - Was sonst!
Conan999
Det kanske vanligaste "slarvet" i trafiken är när egoister inte blinkar. Detta medför att man slösar med andras tid vilket jag hatar. De som är ute och kör utan att visa vart dom skall har inget att göra ute i trafiken, dom tror dom är ensamma på vägarna. Detta har blivit nån svensk skitovana verkar det som. Europa i övrigt är mycket bättre på etta. Underlättar mkt för andra om man använder blinkersen.

Detta tycker jag gäller främst taxibilar och privatbilar.

Conan999
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
M3 Frazze....håller med, vanliga bilister är inte bättre alls men....en yrkeschaffis BÖR/SKA vara bättre eftersom han/hon anses som ett "proffs" i trafiken. Dom BORDE kunna det liiiiiite bättre enligt min åsikt. Men tyvärr blir en hel del nonchalanta efter ett tag, tyvärr för många
Då tycker vi olika Robert, jag tycker det var en dålig artikel, baserad på några enstaka personliga upplevelser och uppbackad av lite statistik som passar det han vill visa. Rapporten som hans statistik kommer ifrån betvivlar jag inte men tror nog man måste gå mer på djupet av den rapporten för att kunna dra några riktiga slutsatser.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.