AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.752

Byta koppling e46 328i

A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Jag tänkte byta koppling på min bil i slutet av nästa vecka. BMW 328i -99
Att byta på verkstad kostade strax under 10k så jag bestämde mig för att göra jobbet själv.

Behöver jag några specialverktyg förutom torxhylsor samt riktningsverktyget?
Kopplingen är beställd och den skall enligt uppgift vara förspänd. Därför behöver man inte ha ett spänningsverktyg om jag har förstått rätt.

Är det någon som kan förklara vad det innebär med SAC koppling som det sitter från fabrik på bilen i fråga.
Är det bara på SAC kopplingar som man spänner?
Om det inte är angivet på kopplingen jag har köpt en koppling utan SAC? Borde jag isåfall istället köpa en SAC koppling och montera istället?

Tacksam för alla tips och råd jag kan få.
Jag har inte svaret på din fråga men:
Nästan 10papp för att byta koppling? BYT VERKSTAD! Jag betalade 4700kr för både jobb och matrial på en icke verkstad.
Det ska stå "på en icke BMW verkstad". =)
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Okej, det lät bättre. Får ringa runt lite mer på måndag.
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Bytte den själv. Totalkostnad ca 2500:-. Inget svårt alls att byta. Gött att den skjuter på mycket bättre nu när den inte slirar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vet tyvärr väldigt lite om SAC och dess verktyg som behövs samt de praktiska sakerna runtomkring.

Dock står SAC för Self Adjusting Clutch och här Länk och här Länk är en länk till ett verktyg med instruktioner kring arbetet.
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Man behöver inget verktyg om man har en ny. Dom är förspända från fabrik. S.A.C skivan är en liten plastskiva som med hjälp av små fjädrar skruvar sig och självjusterar allt eftersom kopplingen slits. Detta för att kopplingspedalen alltid ska ta på samma ställe.

Om du däremot behöver ta av kopplingen för att sen sätta på den måste du ha spänar-verktyget. Dom hävdar att man behöver ett verktyg för att snurra upp S.A.C skivan med. Jag klarade det dock utan svårigheter med en polygrip.

Alltså vid köp av ny är det inga problem! Vid återmontering av en redan monterad koppling behövs verktyg. (Har dock hittat beskrivningar om hur man gör utan detta verktyg även då)

Obs! På länkarna "bmw-slangen" lade in är kopplingen utan förspännings detaljen => verktyg behövs.
Har kört ca 30mil, funkar grymt bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.