|
|
|
|---|---|
|
Fick nya försäkringslappen häromdan.. Dom jävlarna har höjt me 1300;- sådär bara utan nån förklaring, va fan gör man? Är det bara o gilla läget, får inte nå billigare nån annan stans eftersom jag har allt annat i hemmet tecknat i samma bolag? Hade tidigare 6K per år men nu har dom höjt till 7300, är 36 år o har skadefria år sen jag fick körkort mao -91. Tycker ni det är billigt eller dyrt? Eller e jag bara snål? | |
|
Glömde.... Funderar på o ställa bilen på farsan istället. Skulle bara kosta 3800 per år på han.. |
|
|
Klart att en 20%-ig höjning är saftig men 6-7' för en helförsäkring på en 330' är inte extremt farligt. Finns de (som din far t ex) som får en lägre premie och andra som betalar dubbelt så mycket. Tror inte din far får det billigare pga att han är äldre utan det bör handla om skillnaden på var och hur ni bor. Jag kan på sätt och vis förstå (även om jag inte tycker det är rätt) ungdomar som sätter bilen på föräldrarna för inte behöva betala 18-25' per år istället för 5' men i ditt fall tycker jag du ska stå för din försäkring själv då det inte handlar om några gigantiska summor. ___ //Ulf |
|
|
Han bor iof i samma kommun som jag men tycker det är en saftig höjning bara med tanke på att man har snart 20 skadefria år o aldrig har behövt ta ut nåt på nån försäkring, tycker det borde sjunka med nån hundring per år istället för o höjas med tusen spänn per år. Ringde mitt förs.bolag o gnällde lite "eftersom jag bor i gnällbäldet" om priset, dom kunde tydligen inte göra nåt me årsavgiften men dom kunde bjuda på avgiften för autogiro per månad istället = 6% på årsavgiften,, de var inte dåligt va? |
|
|
Ring till andra försäkringsbolag också det lönar sig alltid när du sen fått det billigare någon annanstans ringer du tillbaka till ditt egna och frågar om de vill vara med och räkna på det .Om inte byt bolag brukar funka helt klockrent Betalar 6 k per år för min E61 hel försäkring med hyrbil och viltskada tycker det är helt OK . Folksam heter min försäkring Ha de T |
|
|
thom : Läs i första inlägget .. Har redan kollat me andra bolag o do börjar på 10000:- o ändå upp till 17000:-. Jag har ju rabatter i detta bolag eftersom jag har andra förs . där, har 2 bilar, hem/villa, 2 barn, husvagn, o en 4-hjuling i samma. |
|
|
7300kr för en 330 är inte dyrt. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Jag betalar under 6papp i helförsäkring med en del tilläggsförsäkringar bla självriskreducering m,m för min 330Ci. Jag har BMW Orginalförsäkringar. |
|
|
7300:- för en 330 behöver inte vara dyrt nej, men det behöver heller inte vara billigt. Beror ju på många faktorer. 7300:- för en 330 i stockholm city bör vara billigt men i en liten håla i norrland bör det vara dyrt. När jag körde 328Ci E46 hade jag en premie på 8000:- året och bor då i Helsingborg och var 25 år då. Då tycker jag att en 36 åring ska ha lägre premie än 7300:- för en 330. // Daniel |
|
|
Detta med försäkringa är en djungel. Vad har du för bolag idag? Byt försäkringsbolag det är enda sättet att få ner priset. Även jag är otroligt trött på detta att man aldrig skall kunna försäkra en bil när man inte varit med om något. När det finns folk som råkar ut för det ena och det 5:e och utnyttjar försäkringen hej vilt och betalar i stort sett samma pris. |
|
|
Pekki missa det sorry ! Du har en 330 och de har ju lite fler HK så det är kanske inte jätte dyrt det går ner lite när du fyller 40 men det är ju ingen j...a tröst idag Ha de T |
|
|
Jag fick höjning på min 330 till dryga 10000 kr helförsäkring/helår från trygghansa nu precis i dagarna. Bytte till bmw orginalförsäkring och fick där 7400 helförsäkring/helår. Detta pris är inkl BMWCS 10% rabatt som man får. Det gick ner iaf så det kändes som en bra deal. Jag har en 330 -03a |
|
| tycker det låter väldigt dyrt, det är vad jag betalar för en 335:a - 07 bor i stockholm och är 25 år.. | |
| Jag betalade ca 18500kr om året för att ha min 330ci helförsäkrad. Bor innanför tullarna i sthlm och är 23år. Iofs blev det inte så blodigt som det låter eftersom bilen bara kördes på vintrarna... Hursomhelst tycker jag 18500kr är dyrt, 7300kr är väldigt överkomligt. | |
|
philipbr: ofta stiger premien när en bilmodell blir äldre eftersom dom då är billigare i inköp och medelåldern på ägarna skjunker. Jag hade tidigare en M5 E39 och kollade för skojs skull vad en M5 E60 kostade att försäkra och den var dryga tusenlappen billigare. ___ //Ulf |
|
|
Edit: 330n kördes givetvis bara på somrarna, inte vintrarna.. Philipb: vilket försäkringsbolag har du? |
|
|
Ok, tack för infot Ulf,är det praxis hos alla bolag verkligen? Oxigen: Aktsam efter många samtal, skilde otroligt mycket i pris mellan bolagen. Väldigt nöjd hitills, de godkännde mitt turbobyte (missljud) över telefon och bjöd på självrisken. |
|
|
Förlåt, men vilken vuxen karl ställer bilen på farsan? :) Plus att 7.300 för en 330 måste väl ändå anses som helt ok... |
|
|
Jag gick över till endast trafikförsäkring nu (325ti), precis som du aldrig utnyttjat försäkringen, haft körkort sedan 95, försärkingen har blivit dyrare och dyrare de sista tre åren nu. Nu ville de höja ytterligare 1500:-. Kollade runt lite snabbt och det verkar som iaf de stora bolagen höjer i samma takt. Antagligen är det precis som ulf säger, bilen blir äldre och billigare i inköp, vilket lockar flera "krock-benägna" köpare. Sedan är det ju väldigt trist att de skadefria åren väger lätt i sammanhanget. Då det känns som om försäkringsbolaget skiter i mina skadefria år och det hela känns mer som en kollektiv bestraffning så fick jag nog, och trafik får duga tills det blir ny bil (kommer nog aldrig skaffa "hel" igen). Bilen är ju inte värd så hiskligt mycket och om man kan spara 6k om året på försäkringen så räcker det iaf till ngn reperation |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.