|
|
|
|---|---|
|
Efter ca. 13 års BMW ägande, är det dags att prova nåt annat. Så är det bara. En BMW ska dock alltid finnas i hushållet :), 525:an stannar tillsvidare, för att kanske bli utbytt mot en 1:a. Skriv gärna allt möjligt om 147 eller 159, gärna diesel 2006 och frammåt. Jag har jobbat lite med Alfa, (även STCC), 2001-2002, så lite koll har jag, men är intresserad av alla möjliga köp- och begtips. Jag tänker importera 1,9JTD 16V 147 (den motorn såldes ej i SE, tror jag), eller 159 1,9/2,4 (16-20V) JTD. Ni vet hur det är, man köper gärna nåt man är intresserad av (även om man får ta smällarna), istället för att lägga sig ned o dö med en gubb-corolla (no offence). Kom gärna med tips om bägge modellerna, vad man ska se upp med, osv. Tack på förhand! | |
|
Jag har inte ägt så ny Alfa, den senaste jag hade var en -04 147 GTA, men samtliga "moderna" jag haft har varit klena i både övre och nedre främre länkarmarna. I övrigt av helt ok kvalitet, förutom lite froskänsliga dörrlås. Det största problemet, om du inte fixar själv, är väl att hitta en bra servicepartner nu, de flesta har ju lagt ner och det finns ingen generalargentur för Alfa i Sverige längre. Finns ett par dieselusers på alfapower.nu, testa att ställa frågan där med, men räkna, som vanligt på mörkesforum, med något färgade svar :) Leta upp theseal där, han har tjänstebilsrattat 159 diesel ett bra tag, han hjälper dig säkert med tips. |
|
|
Tack lus. Jo, man får väl kavla upp och fixa det man kan. Men den finns nog en del dugliga märkesoberoende verkstäder, sedan minns jag att det fanns en Alfa verkstad i Mölndal. En 04:a är väl inte fy skam, speciellt GTA. Jag tror inte 147:an har ändrats mycket sen dess. Har man tur, är länkarmarna bättre numera, annars får man krypa. Tack! |
|
| Jo, i Götet finns väl ett par kvar som kan skruva. Länkarmarna är piss, ärligt talat. :) Dieselfyran är väl iofs något lättare än sexorna som jag haft. | |
|
Ägde en '06 159 2.4 JTD i drygt 1,5 år och 5000 mil. Bra pendlarbil, men inte så kul att ratta som 156:an, framförallt pga den höga vikt. Dieselfemman funkar bra, även om den dricker mycket soppa och 200 hk känns faktiskt också lite i underkant på 159:an. Kvaliteten är ok förutom lacken, som på min bil(svart inte metallic) var extremt känslig för stenskott och repor. 159 sportwagon med TI paket är absolut inte fel, designet är fortfarande bäst i klassen tycker jag. Lycka till med "jakten"! --- Min BMW : Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.